Sunday, 17 June 2012

RPH Nursiah Binti Ahmad Sanusi (smk serian 2012))


Tarikh
12 jun 2012 (selasa)
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 dan 4K7
Masa
1 jam 10 minit
Tajuk
Perbincangan soalan Peperiksaan penggal 2
Hasil pembelajaran
1.      Murid  dapat memperolehi pengetahuan dan membincangkan jawapan yang betul.
2.      Pelajar dapat membuat pembetulan terhadap soalan yang salah.
Aktiviti
1.      Murid  membincangkan soalan bersama-sama dengan guru.
2.      Murid membuat pembetulan terhadap soalan yang salah.
Refleksi
Murid telah mengetahui jawapan yang tepat dan dapat menyiapkan pembetulan dalam kelas.


Tarikh
12 jun 2012 (selasa)
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 jam 10 minit
Tajuk
Perbincangan soalam Peperiksaan penggal 2
Hasil pembelajaran
1.      Murid  dapat memperolehi pengetahuan dan membincangkan jawapan yang betul pada kertas soalan PSK.
2.      Pelajar dapat membuat pembetulan terhadap soalan yang salah.
Aktiviti
3.      Murid  membincangkan soalan bersama-sama dengan guru.
4.      Murid membuat pembetulan terhadap soalan yang salah.
Refleksi
Pengajaran dam pembelajaran tidak dapat dijalankan kerana perjumpaan rumah sukan pada masa ke 5 dan 6.


Tarikh
13 jun 2012 (Rabu)
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 dan 5K7
Masa
1 jam 10 minit
Tajuk
Perbincangan soalan Peperiksaan penggal 2
Hasil pembelajaran
1.      Murid  dapat memperolehi pengetahuan dan membincangkan jawapan penilaian PSK yang betul.
2.      Pelajar dapat membuat pembetulan terhadap soalan yang salah.
Aktiviti
3.      Murid  membincangkan soalan bersama-sama dengan guru.
4.      Murid membuat pembetulan terhadap soalan yang salah.
Refleksi
Murid dapat menyelesaikan perbincangan dan selesai membuat pembetulan soalan yang salah.


Tarikh
14 jun 2012 (Khamis)
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 dan 4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kaligrafi
·         Pengenalan
·         Kaligrafi rumi yang popular.
·         Tulisan Khat.
Hasil pembelajaran
1.      Mengenal sejarah ringkas kaligrafi.

2.      Meneliti kaligrafi rumi yang popular, serta mengetahui jenis-jenis Khat.

Aktiviti
Pembelajaran Teori Seni
Prosedur
1.      Guru menunjukkan contoh karya seni Kaligrafi iaitu Khat.
2.      Guru memberikan pengenalan tentang topik P&P.
3.      Guru menerangkan ciri-ciri yang berbeza terdapat pada jenis-jenis tulisan kaligrafi rumi yang popular.
4.      Guru menerangkan jenis-jenis tulisan khat.
5.      Murid diminta menyalin isi-isi penting yang diterangkan oleh guru dan memberikan contoh-contoh yang sesuai.
6.      Pengukuhan dan pengkayaan.
7.      Rumusan pembelajaran.

Keperluan
Bahan : contoh seni kaligrafi tulisan Khat.
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Menghargai seni tulisan Kaligrafi.

Refleksi
Murid telah dapat menguasai topik pengajaran dengan baik  serta dapat menghuraikan jenis2 tulisan Khat. Pelajar bersemangat semasa P&P


Tarikh
15 jun 2012 (Jumaat)
Minggu
24
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Rekabentuk Industri
Unit Pembelajaran
·         Pengenalan.
·         Sejarah reka bentuk industri .
·         Rekabentuk perabot, produk domestic, dan kenderaan.
·         Proses reka bentuk.


Hasil pembelajaran
1.      Murid dapat gambaran perkara-perkara yang terkandung dalam seni  reka perindustrian
2.      Membezakan barangan rekaan baru dan barangan pengubahsuaian.
3.      Murid juga dapat mengkaji sejarah reka bentuk industri di Eropah, Amerika, dan jepun.
4.      Murid dapat meneliti contoh-contoh reka bentuk perabot, produk domestic,dan kenderaan.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni.
Prosedur
1.      Guru mengarahkan pelajar membayangkan pelbagai jenis model telefon bimbit model lama dan model baru.
2.      Murid menyatakan satu contoh jenis telefon bimbit seorang demi seorang.
3.      Guru menerangkan topik perbincangan iaitu rekabentuk industri dan memberikan contoh seperti telefon bimbit,kenderaan dan sebagainya.
4.      Guru menerangkan sejarah rekabentuk industri. Serta menyatakan contoh rekabentuk  perabot,domestic dan kenderaan.
5.      Murid diminta menyalin isi-isi penting yang diterangkan oleh guru dan memberikan contoh-contoh yang sesuai.
6.      Pengukuhan dan pengkayaan.
7.      Rumusan pembelajaran.

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Murid memberikan kerjasama semasa P&P dijalankan dan aktif memberikan pendapat.
Refleksi
Murid dapat menyelesaikan perbincangan dan selesai membuat pembetulan soalan yang salah.

No comments:

Post a Comment