Tarikh
|
18 jun 2012 (isnin)
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3
dan 5K4
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Unit 5
– Sumbangan Pelbagai Pihak Terhadap Pengekalan Warisan Budaya Malaysia.
1.
Jenis warisan.
2.
Kepentingan mengekalkan budaya Malaysia.
3.
Sumbangan individu bagi mengekalkan
Budaya Malaysia.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini,murid dapat ;
1. Menjelaskan
kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia.
2. Menghuraikan
sumbangan individu terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
3. Menyertai
sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak.
4. Bangga
akan keunikan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memberi penerangan secara terperinci
tentang unit pembelajaran.
2.
Guru meminta murid menyenaraikan warisan
budaya yang terdapat di Malaysia.
3.
Murid memberikan pendapat secara individu
tentang budaya yang berbeza seperti terdapat di Negara Malaysia.
4.
Pengukuhan dan pengkayaan.
5.
Rumusan pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran
|
-
Set induksi.
-
Soal jawab.
-
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
-
Menghargai warisan Budaya yang terdapat
di Negara Malaysia.
|
Refleksi
|
-
Murid memberikan tumpuan yang baik semasa
P&P.
-
Murid juga mengemukan pendapat yang
bernas.
-
Kelas terkawal.
|
Tarikh
|
19
jun 2012 (selasa)
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4
& 4K7
|
Masa
|
1
Jam 10 Minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kaligrafi
1. Proses
tulisan kaligrafi.
2. Ciri-ciri
gubahan kaligrafi.
3. Fungsi
kaligrafi.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran Murid dapat :
1.
Mengetahui proses tulisan kaligrafi.
2.
Memahami ciri-ciri gubahan kaligrafi yang
baik.
3.
Menghuraikan fungsi kaligrafi.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori Seni
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan sebuah karya kaligrafi
kepada murid.
2.
Guru menerangkan secara terperinci
tentang topik pengajaran.
3.
Murid menyalin nota yang diberikan.
4.
Murid mengemukakan beberapa soalan kepada
guru.
5.
Guru memberikan jawapan yang tepat kepada
murid.
|
Keperluan
|
Bahan : contoh seni kaligrafi tulisan Khat.
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Menghargai
seni kaligrafi, bekerjasama.
|
Refleksi
|
Murid telah dapat menguasai topik pengajaran
dengan baik .
|
Tarikh
|
19
jun 2012 (Selasa)
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Tema
|
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
|
Unit
|
Unit
6 : prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini, murid dapat:
1.
Menerangkan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam pelbagai agama;
2.
Menyatakan amalan ajaran agama
masing-masing dan pelbagai agama lain di Malaysia;
3.
Mengamalkan nilai-nilai murni dan amalan
ajaran agama masing-masing dalam kehidupan;
4.
Menghormati nilai-nilai murni dan amalan
ajaran pelbagai agama lain.
|
Aktiviti
|
1. Guru
memilih beberapa orang murid yang berbangsa
melayu,cina,bidayuh dan iban untuk memberitahu murid yang lain
mengenai agama yang dianuti masing-masing.
2. Guru
menerangkan topik pengajaran dan pembelajaran.
3. Guru
mengemukakan soalan kepada murid.
4. Murid
menyalin nota secara peta minda.
6. Pengukuhan
dan pengkayaan.
5. Rumusan
pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran
|
·
Set induksi
·
Soal jawab.
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
·
Mempercayai kewujudan tuhan.
·
Berperibadi mulia
·
berdisplin
|
Refleksi
|
·
Murid memberikan tumpuan yang baik semasa
P&P.
·
Murid juga mengemukan pendapat yang
bernas.
·
Kelas terkawal.
|
Tarikh
|
20 Jun
2012 (Rabu)
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5 & 5K7
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Tema
|
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
|
Unit
|
Unit 5
: sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini, murid dapat:
1. Menjelaskan
kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia.
2. Menghuraikan
sumbangan individu terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
3. Menyertai
sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak.
4. Bangga
akan keunikan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan topik pengajaran dan
pembelajaran.
2.
Guru mengemukakan soalan kepada murid.
3.
Murid menyalin nota secara peta minda.
4.
Pengukuhan dan pengkayaan.
6.
Rumusan pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran
|
·
Soal jawab.
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
·
Menghargai warisan budaya.
·
Tekun
·
Kerjasama.
|
Refleksi
|
·
Murid memberikan tumpuan yang baik semasa
P&P.
·
Murid juga mengemukan pendapat yang
bernas.
·
Kelas terkawal.
|
Tarikh
|
21 Jun 2012 (Khamis)
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S4
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Tema
|
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
|
Unit
|
Unit
5 : sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini, murid dapat:
1.
Menjelaskan kepentingan mengekalkan
warisan budaya Malaysia.
2.
Menghuraikan sumbangan individu terhadap
pengekalan warisan budaya Malaysia.
3.
Menyertai sebarang bentuk aktiviti
warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak.
4.
Bangga akan keunikan warisan budaya
Malaysia.
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan topik pengajaran dan pembelajaran.
2. Guru member
gambaran yang jelas tentang agensi-agensi pertubuhan yang membantu dalam
mengekalkan warisan budaya.
3. Guru
mengemukakan soalan kepada murid.
4. Murid
menyalin nota secara peta minda.
5. Pengukuhan
dan pengkayaan.
6. Rumusan
pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran
|
·
Soal jawab.
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
·
Menghargai warisan budaya.
·
Tekun
·
Kerjasama.
|
Refleksi
|
·
Murid memberikan tumpuan yang baik semasa
P&P.
·
Murid juga mengemukan pendapat yang
bernas.
·
Kelas terkawal.
|
Tarikh
|
21 Jun
2012 (Khamis)
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Tingkatan
|
4K4
& 4K7
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Tipografi
1.
Pengenalan.
2.
Jenis muka taip.
·
Muka taip Serif.
·
Muka taip Sans Serif.
·
Muka taip Kursif.
·
Muka dekoratif.
·
Huruf bergaya.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran Murid dapat :
1. Mengenalpasti
jenis muka taip.
2. Mengklasifikasi
muka taip.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan muka taip iaitu jenis huruf bergaya.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh-contoh muka taip.
2. Guru
menerangkan secara terperinci tentang topik pengajaran.
3. Guru
menunjukkan langkah-langkah melukis muka taip iaitu huruf bergaya.
4. Murid
melakukan tugas yang diarahkan oleh guru iaitu melukis nama diri murid dengan
menggunakan muka taip huruf bergaya.
5. Murid memantau
kerja murid.
6. Guru
membuat apresiasi terhadap karya yang dihasilkan oleh murid.
|
Keperluan
|
Bahan :
·
contoh muka
taip.
·
Kertas
warna,pensel,pembaris.
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
·
Bekerjasama
·
Tekun
·
Bertoleransi.
|
Refleksi
|
Murid telah dapat menerima P&P dan melakukan
aktiviti dengan baik.
|
Tarikh
|
22 Jun 2012 (Jumaat)
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Ilustrasi
Pengenalan.
·
Fungsi ilustrasi
·
Jenis-jenis ilustrasi.
·
Media dan teknik
·
Ciri-ciri illustrasi yang baik.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran Murid dapat :
1. Mengenal
fungsi dan jenis ilustrasi- ilustrasi alam, fesyen, perubatan, seni bina,
teknikal, maklumat, dan penerbitan.
2. Memerhati
media dan teknik membuat illustrasi serta ciri-ciri ilustrasi yang baik.
|
Aktiviti
|
Teori seni visual.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan sebuah karya illustrasi kepada murid.
2. Guru meminta
murid membayangkan alam sekitaryang menunjukkan gambaran tentang illustrasi
alam.
3. Guru
menerangkan secara terperinci tentang topik pengajaran.
4. Murid
mengemukakan beberapa soalan kepada guru.
5. Guru
memberikan jawapan yang tepat kepada murid.
6. Pengukuhan
dan penggayaan.
7. rumusan
|
Keperluan
|
Bahan : karya
Ilustrasi.
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
·
Bekerjasama.
·
Tekun.
·
Fokus
|
Refleksi
|
Murid telah dapat menguasai topik pengajaran
dengan baik .
|
Friday, 22 June 2012
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN SMK SERIAN
RPH MINGGU KE -25 (CIK NURSIAH BINTI AHMAD SANUSI)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment