Tarikh
|
25 Jun 2012 (Isnin)
|
Minggu
|
26
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3
dan 5K4
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
5A
:Agensi kerajaan dan warisan budaya.
5B :
Badan bukan kerajaan dan warisan budaya.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran ini, murid dapat;
1. Menyenaraikan
agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
2. Menghuraikan
sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
3. Menyenaraikan
badan bukan kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
4. Menghuraikan
sumbangan badan bukan kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan kepada murid tentang
agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
2.
Guru menerangkan tugas-tugas yang
dijalankan oleh agensi-agensi kerajaan dalam pengekalan warisan budaya di
Malaysia.
3.
Guru meminta murid menyenaraikan agensi
yang terlibat.
4.
Murid memberikan pendapat masing-masing.
5.
Pengukuhan
6.
Rumusan
|
Penerapan Nilai
|
·
Tekun
·
Bersemangat
|
Refleksi
|
Murid
menumpukan perhatian yang sepenuhnya semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
26 Jun 2012 ( Selasa)
|
Minggu
|
26
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Tingkatan
|
4K4
& 4K7
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Bahagian
3 : Illustrasi
1.
Fungsi ilustrasi.
2.
Jenis-jenis ilustrasi.
·
Ilustrasi alam
·
Ilustrasi fesyen
·
Ilustrasi perubatan
·
Ilustrasi seni bina
·
Ilustrasi teknikal
·
Ilustrasi maklumat
·
Ilustrasi penerbitan
3.
Media dan Teknik
4.
Ciri-ciri ilustrasi yang baik
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat;
1. Mengenal
fungsi dan jenis ilustrasi. Ilustrasi alam, fesyen, perubatan, seni
bina,teknikal, maklumat dan penerbitan.
2. Memerhati
media dan teknik membuat ilustrasi serta ciri-ciri ilustrasi yang baik.
|
Aktiviti
|
Teori
dan kemahiran melukis (ilustrasi alam).
|
Prosedur
|
1. Guru
melukis ilustrasi tumbuh-tumbuhan pada papan hitam. Murid menberikan pendapat
mengenai ilustrasi tersebut.
2. Guru
menerangkan secara terperinci tentang topik pengajaran serta menerangkan
kaedah menghasilkan ilustrasi alam.
3. Murid melukis ilustrasi alam pada kertas
lukisan dengan menggunakan pensel.
4. Guru
memilih beberapa karya ilustrasi yang telah dihasilkan oleh pelajar untuk di
nilai dan membuat apresiasi karya
5. Rumusan
|
Keperluan
|
Bahan :
kertas lukisan,pensil dan pemadam.
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Sabar,rajin
dan tekun.
|
Refleksi
|
Murid
amat berminat dengan topik pengajaran dan aktiviti yang dijalankan.
|
|
|
Tarikh
|
26 Jun 2012 ( Selasa)
|
Minggu
|
26
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Unit 7
: Kepentingan Amalan Tertentu Dalam Perayaan Pelbagai Kaum.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini, murid dapat;
1. Menjelaskan
kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum.
2. Menyertai
sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing.
3. Melaksanakan
amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing.
Menghormati
amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan topik pengajaran..
2.
Guru memilih beberapa orang murid yang terdiri daripada bangsa melayu,
cina dan bidayuh untuk membacakan petikan yang terdapat dalam buku teks.
3.
Guru mengemukakan soalan kepada
murid-murid.
4.
Nota dan latihan menguji minda diberikan
kepada murid.
5.
Pengukuhan dan pengkayaan.
6.
Rumusan.
|
Penerapan Nilai
|
Menghormati,
tekun, rajin.
|
Refleksi
|
Murid
mendengar setiap penerangan guru dengan baik. Proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
27 Jun
2012 ( Rabu)
|
Minggu
|
26
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5
dan 5K7
|
Masa
|
40 Minit
|
Bidang
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Aktiviti
5A : agensi kerajaan dan warisan budaya.
Aktiviti
5B : badan bukan kerajaan dan warisan budaya.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir aktiviti ini murid dapat;
1. Menyenaraikan
agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya manusia.
2. Menghuraikan
sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
3. Berupaya
mendapatkan maklumat dan sumbangan daripada agensi kerajaan bagi mengekalkan
warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan kepada murid tentang
agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
2.
Guru menerangkan tugas-tugas yang
dijalankan oleh agensi-agensi kerajaan dalam pengekalan warisan budaya di
Malaysia.
3.
Guru meminta murid menyatakan agensi yang
terlibat.
4.
Murid memberikan pendapat masing-masing
dan menghuraikan.
5.
Pengukuhan.
6.
Rumusan
|
Penerapan Nilai
|
·
Tekun
·
Bersemangat
|
Refleksi
|
Murid menumpukan
perhatian kepada P&P dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
28 Jun
2012 (Khamis)
|
Minggu
|
26
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Tingkatan
|
4K4
& 4K7
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Bentuk
1.
Pengenalan am
2.
Jenis-jenis reka bentuk industri
3.
Sejarah reka bentuk industri
4.
Proses reka bentuk industri
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat;
1. Mengenali
secara ringkas perkara-perkara yang terkandung dalam seni reka perindustrian.
2. Membezakan
barangan rekaan baru dan barangan pengubahsuaian.
3. Mengkaji
sejarah reka bentuk industry di Eropah,Amerika dan jepun.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
teori pendidikan seni
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan
secara terperinci mengenai sejarah reka bentuk industri.
2. Guru menunjukkan
gambar telefon dari zaman dahulu hingga pada zaman alaf 2000.
3. Murid menyalin
nota yang diberikan oleh guru.
4. Guru menyoal
pelajar.
5. Pengukuhan
dan pengkayaan.
7. Rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan : Gambar ( laptop dan printer bewarna)
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Rajin,tekun.
|
Refleksi
|
·
Murid mengikuti proses pengajaran dan
pembelajaran dengan baik.
·
Buku nota murid juga lengkap.
|
|
|
Tarikh
|
28 Jun
2012 (Khamis)
|
Minggu
|
26
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S4
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
5A
:Agensi kerajaan dan warisan budaya.
5B :
Badan bukan kerajaan dan warisan budaya.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran ini, murid dapat;
5. Menyenaraikan
agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
6. Menghuraikan
sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
7. Menyenaraikan
badan bukan kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
8. Menghuraikan
sumbangan badan bukan kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan topic pengajaran dan
pembelajaran.
2.
Murid mencatat nota ringkas yang penting.
3.
Guru membahagikan murid kepada beberapa
kumpulan untuk soalan kuiz.
4.
Guru memberikan hadiah kepada kumpulan
yang Berjaya dengan markah terbaik.
5.
Pengukuhan dan pengkayaan.
6.
Rumusan
|
Penerapan Nilai
|
·
Tekun
·
Bersemangat
·
Semangat kekitaan
|
Refleksi
|
Murid bersedia
untuk menjalani P&P. Kelas
terkawal.
|
|
|
Tarikh
|
29 Jun
2012 ( Jumaat)
|
Minggu
|
26
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk
industri.
(Telefon)
|
Hasil pembelajaran
|
1. Murid dapat
mengenalpasti reka bentuk telefon daripada pelbagai era.
2. Murid dapat
menghasilkan teknik kolaj.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan
teknik kolaj pada gambar pelbagai jenis reka bentuk model telefon.
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan
aktiviti yang akan dilakukan oleh murid.
2. Murid memulakan
aktiviti secara berkumpulan.
3. Guru membuat
penilaian terhadap karya murid yang telah disiapkan.
4. Rumusan
|
Keperluan
|
Bahan : kertas lukisan, kertas warna, gam,
gunting.
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Rajin,
tekun dan kerjasama.
|
Refleksi
|
Murid amat
berminat dengan aktiviti yang dijalankan.
|
Sunday, 1 July 2012
RPH NURSIAH
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU KE 26
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment