Sunday, 1 July 2012

RPH NURSIAH

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU KE 26

Tarikh
25 Jun 2012 (Isnin)
Minggu
26
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia.
Unit Pembelajaran
5A :Agensi kerajaan dan warisan budaya.
5B : Badan bukan kerajaan dan warisan budaya.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran ini, murid dapat;
1.      Menyenaraikan agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
2.      Menghuraikan sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
3.      Menyenaraikan badan bukan kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
4.      Menghuraikan sumbangan badan bukan kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya.

Aktiviti
1.      Guru menerangkan kepada murid tentang agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
2.      Guru menerangkan tugas-tugas yang dijalankan oleh agensi-agensi kerajaan dalam pengekalan warisan budaya di Malaysia.
3.      Guru meminta murid menyenaraikan agensi yang terlibat.
4.      Murid memberikan pendapat masing-masing.
5.      Pengukuhan
6.      Rumusan
Penerapan Nilai
·         Tekun
·         Bersemangat

Refleksi
Murid menumpukan perhatian yang sepenuhnya semasa P&P.



Tarikh
26 Jun 2012 ( Selasa)
Minggu
26
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 & 4K7
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Bahagian 3 : Illustrasi
1.      Fungsi ilustrasi.
2.      Jenis-jenis ilustrasi.
·         Ilustrasi alam
·         Ilustrasi fesyen
·         Ilustrasi perubatan
·         Ilustrasi seni bina
·         Ilustrasi teknikal
·         Ilustrasi maklumat
·         Ilustrasi penerbitan
3.      Media dan Teknik
4.      Ciri-ciri ilustrasi yang baik

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.      Mengenal fungsi dan jenis ilustrasi. Ilustrasi alam, fesyen, perubatan, seni bina,teknikal, maklumat dan penerbitan.
2.      Memerhati media dan teknik membuat ilustrasi serta ciri-ciri ilustrasi yang baik.

Aktiviti
Teori dan kemahiran melukis (ilustrasi alam).
Prosedur
1.      Guru melukis ilustrasi tumbuh-tumbuhan pada papan hitam. Murid menberikan pendapat mengenai ilustrasi tersebut.
2.      Guru menerangkan secara terperinci tentang topik pengajaran serta menerangkan kaedah menghasilkan ilustrasi alam.
3.       Murid melukis ilustrasi alam pada kertas lukisan dengan menggunakan pensel.
4.      Guru memilih beberapa karya ilustrasi yang telah dihasilkan oleh pelajar untuk di nilai dan membuat apresiasi karya
5.      Rumusan 

Keperluan
Bahan    : kertas lukisan,pensil dan pemadam.
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Sabar,rajin dan tekun.
Refleksi
Murid amat berminat dengan topik pengajaran dan aktiviti yang dijalankan.



Tarikh
26 Jun 2012 ( Selasa)
Minggu
26
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia.
Unit Pembelajaran
Unit 7 : Kepentingan Amalan Tertentu Dalam Perayaan Pelbagai Kaum.

Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini, murid dapat;
1.      Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum.
2.      Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing.
3.      Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing.
Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum.
Aktiviti
1.      Guru menerangkan topik pengajaran..
2.      Guru memilih beberapa orang  murid yang terdiri daripada bangsa melayu, cina dan bidayuh untuk membacakan petikan yang terdapat dalam buku teks.
3.      Guru mengemukakan soalan kepada murid-murid.
4.      Nota dan latihan menguji minda diberikan kepada murid.
5.      Pengukuhan dan pengkayaan.
6.      Rumusan.

Penerapan Nilai
Menghormati, tekun, rajin.
Refleksi
Murid mendengar setiap penerangan guru dengan baik. Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar.



Tarikh
27 Jun 2012 ( Rabu)
Minggu
26
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 dan 5K7
Masa
40 Minit
Bidang
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia.
Unit Pembelajaran
Aktiviti 5A : agensi kerajaan dan warisan budaya.
Aktiviti 5B : badan bukan kerajaan dan warisan budaya.
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti ini murid dapat;
1.      Menyenaraikan agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya manusia.
2.      Menghuraikan sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
3.      Berupaya mendapatkan maklumat dan sumbangan daripada agensi kerajaan bagi mengekalkan warisan budaya Malaysia.
Aktiviti
1.      Guru menerangkan kepada murid tentang agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
2.      Guru menerangkan tugas-tugas yang dijalankan oleh agensi-agensi kerajaan dalam pengekalan warisan budaya di Malaysia.
3.      Guru meminta murid menyatakan agensi yang terlibat.
4.      Murid memberikan pendapat masing-masing dan menghuraikan.
5.      Pengukuhan.
6.      Rumusan
Penerapan Nilai
·         Tekun
·         Bersemangat

Refleksi
Murid menumpukan perhatian kepada P&P dengan baik.



Tarikh
28 Jun 2012 (Khamis)
Minggu
26
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 & 4K7
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Reka Bentuk
1.      Pengenalan am
2.      Jenis-jenis reka bentuk industri
3.      Sejarah reka bentuk industri
4.      Proses reka bentuk industri

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.      Mengenali secara ringkas perkara-perkara yang terkandung dalam seni reka perindustrian.
2.      Membezakan barangan rekaan baru dan barangan pengubahsuaian.
3.      Mengkaji sejarah reka bentuk industry di Eropah,Amerika dan jepun.

Aktiviti
Pembelajaran teori pendidikan seni
Prosedur
1.      Guru menerangkan secara terperinci mengenai sejarah reka bentuk industri.
2.      Guru menunjukkan gambar telefon dari zaman dahulu hingga pada zaman alaf 2000.
3.      Murid menyalin nota yang diberikan oleh guru.
4.      Guru menyoal pelajar.
5.      Pengukuhan dan pengkayaan.
7.      Rumusan.

Keperluan
Bahan : Gambar ( laptop dan printer bewarna)
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Rajin,tekun.
Refleksi
·         Murid mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran dengan baik.
·         Buku nota murid juga lengkap.



Tarikh
28 Jun 2012 (Khamis)
Minggu
26
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S4
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia.
Unit Pembelajaran
5A :Agensi kerajaan dan warisan budaya.
5B : Badan bukan kerajaan dan warisan budaya.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran ini, murid dapat;
5.      Menyenaraikan agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
6.      Menghuraikan sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
7.      Menyenaraikan badan bukan kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia.
8.      Menghuraikan sumbangan badan bukan kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya.

Aktiviti
1.      Guru menerangkan topic pengajaran dan pembelajaran.
2.      Murid mencatat nota ringkas yang penting.
3.      Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan untuk soalan kuiz.
4.      Guru memberikan hadiah kepada kumpulan yang Berjaya dengan markah terbaik.
5.      Pengukuhan dan pengkayaan.
6.      Rumusan
Penerapan Nilai
·         Tekun
·         Bersemangat
·         Semangat kekitaan
Refleksi
Murid bersedia untuk menjalani  P&P. Kelas terkawal.



Tarikh
29 Jun 2012 ( Jumaat)
Minggu
26
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Reka bentuk industri.
(Telefon)
Hasil pembelajaran
1.      Murid dapat mengenalpasti reka bentuk telefon daripada pelbagai era.
2.      Murid dapat menghasilkan teknik kolaj.

Aktiviti
Menghasilkan teknik kolaj pada gambar pelbagai jenis reka bentuk model telefon.
Prosedur
1.      Guru menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid.
2.      Murid memulakan aktiviti secara berkumpulan.
3.      Guru membuat penilaian terhadap karya murid yang telah disiapkan.
4.      Rumusan

Keperluan
Bahan : kertas lukisan, kertas warna, gam, gunting.
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Rajin, tekun dan kerjasama.
Refleksi
Murid amat berminat dengan aktiviti yang dijalankan.

No comments:

Post a Comment