Sunday, 22 July 2012

RPH NURSIAH BINTI AHMAD SANUSI


Tarikh
9 Julai 2012 (Isnin)
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 Jam 10 Minit
Tema
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia.
Unit Pembelajaran
Unit 6 : mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
Aktiviti 6A – mempromosikan budaya melalui duta kecil.
1.      Maksud duta kecil.
2.      Peranan duta kecil.

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti ini, murid akan dapat :
1.      Menjelaskan peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
2.      Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3.      Memberi sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
4.      Menghargai usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
Aktiviti
1.      Guru menerangkan topik pengajaran.
2.      Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil untuk menjalankan aktiviti perbincangan mengenai forum yang akan disampaikan oleh murid.
3.      Murid berbincang dalam kumpulan.
4.      Guru memilih kumpulan murid yang telah bersedia untuk menyampaikan forum mengikut tajuk yang telah diberikan.
5.      Setelah semua kumpulan selesai membentangkan forum
Penerapan Nilai
Menghargai dan bekerjasama.
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan secara sistematik kerana penglibatan aktiviti oleh semua murid.


Tarikh
10 Julai 2012
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
P&P tidak dijalankan kerana adanya aktiviti senamrobik 1 murid 1 sukan.


Tarikh
10 Julai 2012
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan seni visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
lukisan
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti ini murid akan dapat:
1.      Murid dapat mengaplikasikan media kering.
2.      Murid dapat menyedari pentingnya sukan pada kesihatan tubuh badan.
Aktiviti
Menghasilkan poster 1 murid 1 sukan dengan teknik lorekan menggunakan media kering.
Prosedur
1.      Guru menunjukkan contoh poster
2.      Murid menunjukkan cara-cara melukis poster dengan memasukkan unsur ilustrasi dan tipografi.
3.      Guru memantau dan membantu murid-murid yang lemah dalam aktiviti melukis poster.
4.      Guru menilai aktiviti pelajar.
5.      Rumusan

Keperluan
Bahan : kertas lukisan, pensil
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan 
Refleksi
Murid amat berminat dengan aktiviti yang dijalankan



Tarikh
10 julai 2012
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Warisan kepelbagaian budaya Malaysia
Unit Pembelajaran
Aktiviti 7A : amalan semasa hari raya aidilfitri dan aidiladha.
Aktiviti 7B : amalan semasa tahun baru cina dan hari wesak.
Aktiviti 7C : amalan semasa deepavali dan thaipusam.
Aktiviti 7D : amalan semasa hari natal dan good Friday.
Aktiviti 7E : amalan-amalan dalam pelbagai perayaan

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti ini murid akan dapat:
1.      Menerangkan amalan-amalan penganut islam, kaum cina, kaum india,penganut agama kristian dan lain-lain kaum ketika menyambut sesuatu perayaan.
2.      Menjelaskan amalan-amalan tertentu dalam sesuatu perayaan.
3.      Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing.
4.      Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum.

Aktiviti
1.      Guru menerangkan topic pengajaran.
2.      Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan untuk menjalankan aktiviti pembentangan forum.
3.      Guru membahagikan tajuk-tajuk kepada kumpulan-kumpulan.
4.      Murid menyampaikan forum manakala guru memberikan komen yang membina kepada murid-murid setelah selesai forum.
5.      Penilaian dan pengukuhan.
6.      Rumusan.
Penerapan Nilai
Kerjasama, toleransi dan semangat berkumpulan.
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan secara sistematik kerana penglibatan aktiviti oleh semua murid.



Tarikh
11 Julai 2012
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 & 5K7
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia.
Unit Pembelajaran
Unit 6 : mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
1.      Pengenalan.
2.      Cara-cara mempromosikan warisan budaya

Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini,murid dapat ;
1.      Menerangkan cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar Negara.
2.      Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3.      Menghargai segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
Aktiviti
1.      Guru memberi penerangan secara terperinci tentang unit pembelajaran.
2.      Guru meminta murid membentuk sebuah kumpulan seramai 5 orang ahli untuk membuat satu forum perbincangan mengenai topik P&P.
3.      Murid berada dalam kumpulan dan melakukan perbincangan tentang forum selama 20 minit.
4.      Guru memanggil kumpulan yang bertuah untuk membentangkan forum tersebut.
5.      Guru menilai semula forum yang dilakukan oleh murid.
6.      Pengukuhan dan pengkayaan.
7.      Rumusan pembelajaran.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Perbincangan
·         Forum
·         Perkongsian idea dan maklumat.
Penerapan Nilai
·         Menghargai warisan Budaya yang terdapat di Negara Malaysia.
·         Bekerjasama dan semangat berkumpulan.
Refleksi
·         Murid memberikan tumpuan yang baik semasa P&P.
·         Murid melakukan tugasan berkumpulan dengan baik
·         Kelas terkawal.



Tarikh
12 Julai 2012
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 & 4K7
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Reka Bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk hiasan dalaman.
1.      Pengenalan am
2.      Fungsi dan elemen penting
3.      Ciri-ciri hiasan dalaman
Hasil pembelajaran
Di akhir aktiviti ini, murid dapat:
1.      Mempelajari fungsi dan elemen-elemen penting yang terkandung dalam seni reka hiasan dalaman
2.      Meneliti perkara-perkara penting yang terdapat dalam rekaan hiasan dalaman iaitu ruang, peredaran angin dan udara, pencahayaan, warna serta susunan dan saiz perabot.
3.      Memerhati ciri-ciri hiasan dalaman bagi ruang dan bilik tertentu sebuah rumah kediaman.
4.      Mengetahui fungsi hiasan dalaman bagi tempat-tempat awam
5.      Mengkaji kepentingan reka bentuk bahagian luar bangunan.

Aktiviti
Teori pendidikan seni visual
Prosedur
1.      Guru menunjukkan gambar sebuah bilik yang di dalamnya terdapat perabot-perabot yang disusun kemas.
2.      Murid meneka apakah gambar tersebut.
3.      Guru menerangkan topik pembelajaran.
4.      Guru menceritakan fungsi penting hiasan dalaman, dan ciri-ciri hiasan dalaman secara terperinci.
5.      Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
6.      Pengukuhan dan penggayaan.
7.      Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Tekun dan tumpuan.
Refleksi
Murid amat berminat dengan aktiviti yang dijalankan



Tarikh
12 Julai 2012
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S4
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia.
Unit Pembelajaran
Unit 6 : mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
1.      Pengenalan.
2.      Cara-cara mempromosikan warisan budaya

Hasil pembelajaran
1.      Pada akhir unit ini,murid dapat ;
2.      Menerangkan cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar Negara.
3.      Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
4.      Menghargai segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
Aktiviti
1.      Guru memberi penerangan secara terperinci tentang unit pembelajaran.
2.      Guru meminta murid membentuk sebuah kumpulan seramai 5 orang ahli untuk membuat satu forum perbincangan mengenai topik P&P.
3.      Murid berada dalam kumpulan dan melakukan perbincangan tentang forum selama 20 minit.
4.      Guru memanggil kumpulan yang bertuah untuk membentangkan forum tersebut.
5.      Guru menilai semula forum yang dilakukan oleh murid.
6.      Pengukuhan dan pengkayaan.
7.      Rumusan pembelajaran.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Perbincangan
·         Forum
·         Perkongsian idea dan maklumat.
Penerapan Nilai
Menghargai dan bekerjasama
Refleksi
Terdapat murid yang memberikan komitmen yang sepenuhnya semasa perbincangan dalam kumpulan, manakala terdapat beberapa orang murid yang agak pasif semasa perbentangan forum iaitu dari segi lontaran suara yang agak perlahan.



Tarikh
13 Julai 2012
Minggu
28
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
lukisan
Hasil pembelajaran
1.      Murid dapat mengaplikasikan media oil pastel.
2.      Murid dapat mengadaptasikan permandangan dalam bentuk lukisan .
Aktiviti
Menghasilkan lukisan yang bertemakan permandangan flora di hutan yang terdapat di Negara Malaysia  dengan menggunakan teknik garisan.
Prosedur
1.      Guru menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid-murid.
2.      Guru menunjukkan demonstrasi bagi menghasilkan lukisan dengan menggunakan media-media tertentu seperti oil pastel.
3.      Guru membantu dan memantau aktiviti murid terutamanya yang lemah dalam lukisan.
4.      Guru memanggil 3 orang murid untuk memberi penerangan tentang lukisan yang telah dihasilkan.
5.      Guru membuat penilaian dan rumusan.

Keperluan
Bahan : kertas lukisan, warna krayon (oil pastel)
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan dan berdisplin.
Refleksi
Murid amat berminat dengan aktiviti yang dijalankan

No comments:

Post a Comment