Tarikh
|
9 Julai 2012
(Isnin)
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3
dan 5K4
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Tema
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Unit 6 : mempromosikan
warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
Aktiviti
6A – mempromosikan budaya melalui duta kecil.
1.
Maksud duta kecil.
2.
Peranan duta kecil.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir
aktiviti ini, murid akan dapat :
1.
Menjelaskan peranan duta kecil dalam mempromosikan
warisan budaya Malaysia.
2.
Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya
Malaysia.
3.
Memberi sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan
budaya Malaysia.
4.
Menghargai usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan
topik pengajaran.
2. Guru
membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil untuk menjalankan
aktiviti perbincangan mengenai forum yang akan disampaikan oleh murid.
3. Murid berbincang
dalam kumpulan.
4. Guru memilih
kumpulan murid yang telah bersedia untuk menyampaikan forum mengikut tajuk
yang telah diberikan.
5. Setelah semua
kumpulan selesai membentangkan forum
|
Penerapan Nilai
|
Menghargai dan
bekerjasama.
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan secara sistematik kerana
penglibatan aktiviti oleh semua murid.
|
|
|
Tarikh
|
10 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4
|
Masa
|
1 Jam 10 Minit
|
Bidang
|
P&P tidak dijalankan kerana adanya aktiviti senamrobik 1 murid 1
sukan.
|
|
|
Tarikh
|
10 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan seni visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti ini murid akan dapat:
1.
Murid dapat
mengaplikasikan media kering.
2.
Murid dapat
menyedari pentingnya sukan pada kesihatan tubuh badan.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan poster 1 murid 1 sukan dengan teknik
lorekan menggunakan media kering.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh poster
2.
Murid
menunjukkan cara-cara melukis poster dengan memasukkan unsur ilustrasi dan
tipografi.
3.
Guru memantau
dan membantu murid-murid yang lemah dalam aktiviti melukis poster.
4.
Guru menilai
aktiviti pelajar.
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Bahan : kertas lukisan, pensil
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid
amat berminat dengan aktiviti yang dijalankan
|
|
|
Tarikh
|
10 julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 Jam 10 Minit
|
Bidang
|
Warisan
kepelbagaian budaya Malaysia
|
Unit Pembelajaran
|
Aktiviti 7A : amalan semasa hari raya aidilfitri
dan aidiladha.
Aktiviti 7B : amalan semasa tahun baru cina dan
hari wesak.
Aktiviti 7C : amalan semasa deepavali dan
thaipusam.
Aktiviti 7D : amalan semasa hari natal dan good
Friday.
Aktiviti 7E : amalan-amalan dalam pelbagai
perayaan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti ini murid akan dapat:
1.
Menerangkan
amalan-amalan penganut islam, kaum cina, kaum india,penganut agama kristian
dan lain-lain kaum ketika menyambut sesuatu perayaan.
2.
Menjelaskan
amalan-amalan tertentu dalam sesuatu perayaan.
3.
Menyertai
sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing.
4.
Menghormati
amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum.
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan topic pengajaran.
2. Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan
untuk menjalankan aktiviti pembentangan forum.
3. Guru membahagikan tajuk-tajuk kepada
kumpulan-kumpulan.
4. Murid menyampaikan forum manakala guru memberikan
komen yang membina kepada murid-murid setelah selesai forum.
5. Penilaian dan pengukuhan.
6. Rumusan.
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama, toleransi dan semangat berkumpulan.
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan secara sistematik kerana
penglibatan aktiviti oleh semua murid.
|
|
|
Tarikh
|
11 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5 & 5K7
|
Masa
|
1 Jam 10 Minit
|
Bidang
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Unit
6 : mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
1. Pengenalan.
2. Cara-cara
mempromosikan warisan budaya
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini,murid dapat ;
1.
Menerangkan cara-cara mempromosikan
warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar Negara.
2.
Melibatkan diri dalam mempromosikan
warisan budaya Malaysia.
3.
Menghargai segala usaha mempromosikan
warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1. Guru
memberi penerangan secara terperinci tentang unit pembelajaran.
2. Guru
meminta murid membentuk sebuah kumpulan seramai 5 orang ahli untuk membuat
satu forum perbincangan mengenai topik P&P.
3. Murid
berada dalam kumpulan dan melakukan perbincangan tentang forum selama 20
minit.
4. Guru
memanggil kumpulan yang bertuah untuk membentangkan forum tersebut.
5. Guru
menilai semula forum yang dilakukan oleh murid.
6. Pengukuhan
dan pengkayaan.
7. Rumusan
pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Perbincangan
·
Forum
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
·
Menghargai warisan Budaya yang terdapat
di Negara Malaysia.
·
Bekerjasama dan semangat berkumpulan.
|
Refleksi
|
·
Murid memberikan tumpuan yang baik semasa
P&P.
·
Murid melakukan tugasan berkumpulan
dengan baik
·
Kelas terkawal.
|
|
|
Tarikh
|
12 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4 & 4K7
|
Masa
|
1 Jam 10 Minit
|
Bidang
|
Reka Bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk hiasan dalaman.
1.
Pengenalan am
2.
Fungsi dan
elemen penting
3.
Ciri-ciri
hiasan dalaman
|
Hasil pembelajaran
|
Di akhir aktiviti ini, murid dapat:
1. Mempelajari fungsi dan elemen-elemen penting yang
terkandung dalam seni reka hiasan dalaman
2. Meneliti perkara-perkara penting yang terdapat
dalam rekaan hiasan dalaman iaitu ruang, peredaran angin dan udara, pencahayaan,
warna serta susunan dan saiz perabot.
3. Memerhati ciri-ciri hiasan dalaman bagi ruang dan
bilik tertentu sebuah rumah kediaman.
4. Mengetahui fungsi hiasan dalaman bagi
tempat-tempat awam
5. Mengkaji kepentingan reka bentuk bahagian luar
bangunan.
|
Aktiviti
|
Teori pendidikan seni visual
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan gambar sebuah bilik yang di
dalamnya terdapat perabot-perabot yang disusun kemas.
2. Murid meneka apakah gambar tersebut.
3. Guru menerangkan topik pembelajaran.
4. Guru menceritakan fungsi penting hiasan dalaman,
dan ciri-ciri hiasan dalaman secara terperinci.
5. Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
6. Pengukuhan dan penggayaan.
7. Rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Tekun dan tumpuan.
|
Refleksi
|
Murid
amat berminat dengan aktiviti yang dijalankan
|
|
|
Tarikh
|
12 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S4
|
Masa
|
1 Jam 10 Minit
|
Bidang
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Unit 6
: mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
1.
Pengenalan.
2.
Cara-cara mempromosikan warisan budaya
|
Hasil pembelajaran
|
1. Pada
akhir unit ini,murid dapat ;
2. Menerangkan
cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar Negara.
3. Melibatkan
diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
4. Menghargai
segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memberi penerangan secara terperinci
tentang unit pembelajaran.
2.
Guru meminta murid membentuk sebuah
kumpulan seramai 5 orang ahli untuk membuat satu forum perbincangan mengenai
topik P&P.
3.
Murid berada dalam kumpulan dan melakukan
perbincangan tentang forum selama 20 minit.
4.
Guru memanggil kumpulan yang bertuah
untuk membentangkan forum tersebut.
5.
Guru menilai semula forum yang dilakukan
oleh murid.
6.
Pengukuhan dan pengkayaan.
7.
Rumusan pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Perbincangan
·
Forum
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
Menghargai dan bekerjasama
|
Refleksi
|
Terdapat murid yang memberikan komitmen yang
sepenuhnya semasa perbincangan dalam kumpulan, manakala terdapat beberapa
orang murid yang agak pasif semasa perbentangan forum iaitu dari segi
lontaran suara yang agak perlahan.
|
|
|
Tarikh
|
13 Julai 2012
|
Minggu
|
28
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam 10 Minit
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Murid dapat
mengaplikasikan media oil pastel.
2.
Murid dapat
mengadaptasikan permandangan dalam bentuk lukisan .
|
Aktiviti
|
Menghasilkan lukisan yang bertemakan permandangan
flora di hutan yang terdapat di Negara Malaysia dengan menggunakan teknik garisan.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid-murid.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi bagi menghasilkan lukisan dengan menggunakan
media-media tertentu seperti oil pastel.
3.
Guru membantu
dan memantau aktiviti murid terutamanya yang lemah dalam lukisan.
4.
Guru memanggil
3 orang murid untuk memberi penerangan tentang lukisan yang telah dihasilkan.
5.
Guru membuat
penilaian dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan : kertas lukisan, warna krayon (oil pastel)
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan dan berdisplin.
|
Refleksi
|
Murid
amat berminat dengan aktiviti yang dijalankan
|
Sunday, 22 July 2012
RPH NURSIAH BINTI AHMAD SANUSI
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment