Tarikh
|
23 Julai 2012
(isnin)
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3 dan 5K4
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat
|
Unit Pembelajaran
|
Unit 7 – mengekalkan kedaulatan Negara.
1.
Konsep
Negara berdaulat.
2.
Usaha
untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan Negara.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir unit ini, murid dapat;
1. Menghuraikan konsep Negara berdaulat.
2. Melibatkan diri dalam usaha memelihara dan
mengekalkan kedaulatan Negara.
3. Bersyukur dengan kemakmuran dan
kesejahteraan Negara.
|
Aktiviti
|
1.
Guru
mengarahkan semua murid menyanyikan
lagu sejahtera Malaysia.
2.
Guru
membacakan petikan mutiara kata yang diucapkan oleh perdana menteri Malaysia
dalam ucapan penutupan persidangan siswazah 2008.
3.
Guru memperkenalkan
topik pengajaran serta menerangkan secara terperinci tentang konsep Negara
berdaulat.
4.
Murid
menjawab secara lisan terhadap soalan yang diajukan oleh guru.
5.
Murid
membuat latihan pengukuhan dalam kelas.
6.
Guru
berbincang jawapan kepada soalan pengukuhan.
7.
Kesimpulan.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Penerangan
·
Soal jawab
|
Penerapan Nilai
|
·
Tekun
·
Tumpuan
·
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid telah menyiapkan latihan yang diberikan di dalam kelas. P&P
dapat dilaksanakan dengan teratur.
|
|
|
Tarikh
|
24 Julai 2012 (selasa)
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan lukisan tembikar labu sayong
dan memasukkan elemen corak-corak tradisonal dengan menggunakan media kering.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran Murid dapat :
1.
Dapat
menghasilkan lakaran tembikar tradisional dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Menggambar
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh hasil lakaran tembikar yang telah siap kepada murid-murid.
2.
Guru
menerangkan aktiviti yang harus dilakukan oleh murid.
3.
Guru
menunjukkan cara-cara untuk melukis tembikar labu sayong menggunakan lukisan
grid dan memasukkan motif corak hiasan pada lukisan labu sayong tersebut.
4.
Murid
menjalankan aktiviti sambil dipantau oleh guru.
5.
Guru
memanggil seorang pelajar yang telah siap melukis untuk menerangkan tentang
corak hiasan yang dipilih sebagai motif labu sayong.
6.
Guru
membuat penilaian dan rumusan daripada aktiviti tersebut.
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan
Pelangi.
Lukisan labu sayong.
Bahan : pensil, pemadam, pembaris.
|
Penerapan nilai
|
·
Bekerjasama.
·
Tekun.
·
Fokus
|
Refleksi
|
Semua murid dapat menyiapkan lukisan di
dalam kelas dengan kemas.
|
|
|
Tarikh
|
24 Julai 2012 (selasa)
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni tembikar
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.
Murid
dapat memperkukuhkan pengetahuan dalam bidang kraf tradisional.
|
Aktiviti
|
Latihan
praktis masteri (Fokus Super
PSV spm terbitan Pelangi - muka surat 253,254,255)
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan latihan yang perlu dibuat oleh murid dalam buku latihan.
2.
Guru
memberikan soalan kepada murid.
3.
Murid
berbincang dengan rakan tentang jawapan pada soalan serta menyiapkan latihan
dalam kelas.
4.
Guru
berbincang jawapan kepada soalan.
5.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
6.
Rumusan
pembelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan
Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
Semua murid dapat menyiapkan latihan di dalam kelas dan member kerjasama
yang baik semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
24 Julai 2012 (selasa)
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Warisan kepelbagaian budaya Malaysia
|
Unit
|
Latihan pengukuhan (dalam buku teks muka
surat 109 dan 110)
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat;
1.
Mencari
jawapan kepada soalan pengukuhan.
2.
Berbincang
soalan dalam berkumpulan.
3.
Berbincang
jawapan soalan dengan guru dan murid.
4.
Dapat
menambah pengetahuan tentang topic yang telah dipelajari.
|
Aktiviti
|
1. Guru memberikan tugasan latihan pengukuhan
kepada murid.
2. Murid berbincang dan mencari jawapan kepada
soalan pengukuhan.
3. Guru dan murid berbincang jawapan.
4. Guru membuat rumusan pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Latihan
·
Soalan
·
perbincangan
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Semua murid membawa buku latihan dan juga
buku teks.
P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
25 Julai 2012 (Rabu)
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5 & 5K7
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat.
|
Unit
|
Unit 7 – mengekalkan kedaulatan Negara.
3.
Konsep
Negara berdaulat.
4.
Usaha
untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan Negara.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir unit ini, murid dapat;
1. Menghuraikan konsep Negara berdaulat.
2. Melibatkan diri dalam usaha memelihara dan
mengekalkan kedaulatan Negara.
3. Bersyukur dengan kemakmuran dan
kesejahteraan Negara.
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengarahkan
semua murid menyanyikan lagu sejahtera
Malaysia.
2.
Guru
membacakan petikan mutiara kata yang diucapkan oleh perdana menteri Malaysia
dalam ucapan penutupan persidangan siswazah 2008.
3.
Guru
memperkenalkan topik pengajaran serta menerangkan secara terperinci tentang
konsep Negara berdaulat.
4.
Murid
menjawab secara lisan terhadap soalan yang diajukan oleh guru.
5.
Murid
membuat latihan pengukuhan dalam kelas.manakala guru memantau dan menanda
buku nota murid.
6.
Guru
berbincang jawapan kepada soalan pengukuhan.
7.
Kesimpulan.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Penerangan
·
Soal jawab
|
Penerapan Nilai
|
·
Tekun
·
Tumpuan
·
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid mengikuti P&P dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
21 Julai 2012 (Khamis)
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4 & 4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni Anyaman
1. Sejarah ringkas
2. Tokoh-tokoh kraf.
3. Alat,bahan,cara memproses, dan mewarnakan
daun mengkuang/pandan.
4. Teknik menganyam.
5. Jenis-jenis kelarai, corak, dan sulaman
anyaman.
6. Dimensi baru.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir unit ini, murid dapat;
1.
Mengetahui
secara ringkas sejarah seni anyaman di Malaysia.
2.
Mengenal
beberapa orang tokoh-tokoh seni anyaman yang penting.
3.
Mengenal
alat,bahan, cara memproses dan mewarnakan daun mengkuang.
4.
Mempelajari
teknik dan proses menganyam tikar.
5.
Memerhati
pelbagai jenis kelarai.
6.
Memerhati
hasil dimensi baru dalam seni anyaman dari segi teknik dan jenis ciptaan.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni visual.
|
Prosedur
|
1.
Guru memperkenalkan
topik pengajaran,
2.
Guru
menerangkan secara terperinci tentang tajuk anyaman.
3.
Guru
menunjukkan beberapa keping gambar anyaman tikar dan bakul.
4.
Murid
menyalin nota yang dibacakan oleh guru.
1.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
2.
Rumusan
pembelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan
Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Menghargai seni tradisional.
|
Refleksi
|
Murid memberikan tumpuan terhadap P&P
|
|
|
Tarikh
|
21 Julai 2012
(Khamis)
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S4
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat
|
Unit
|
Unit 7 – mengekalkan kedaulatan Negara.
1. Konsep Negara berdaulat.
2. Usaha untuk memelihara dan mengekalkan
kedaulatan Negara.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir unit ini, murid dapat;
1.
Menghuraikan
konsep Negara berdaulat.
2.
Melibatkan
diri dalam usaha memelihara dan mengekalkan kedaulatan Negara.
3.
Bersyukur
dengan kemakmuran dan kesejahteraan Negara.
|
Aktiviti
|
1. Guru mengarahkan semua murid menyanyikan lagu sejahtera Malaysia.
2. Guru membacakan petikan mutiara kata yang
diucapkan oleh perdana menteri Malaysia dalam ucapan penutupan persidangan
siswazah 2008.
3. Guru memperkenalkan topik pengajaran serta
menerangkan secara terperinci tentang konsep Negara berdaulat.
4. Murid menjawab secara lisan terhadap soalan
yang diajukan oleh guru.
5. Murid membuat latihan pengukuhan dalam
kelas.
6. Guru berbincang jawapan kepada soalan
pengukuhan.
7. Kesimpulan.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Penerangan
·
Soal jawab
|
Penerapan Nilai
|
·
Tekun
·
Tumpuan
·
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid memberikan tumpuan yang baik dan P&P
dapat dilaksanakan dengan teratur.
|
|
|
Tarikh
|
22 Julai 2012 (Jumaat)
|
Minggu
|
30
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4 & 4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni tembikar
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti murid dapat;
1. Mempelajari dan menghasilkan kelarai
dengan teknik menganyam kelarai siku
keluang.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan anyaman kelarai siku keluang
dengan menggunakan kertas warna dengan baik dan kemas.
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan aktiviti yang akan
dilakukan bersama-sama murid iaitu menghasilkan anyaman kelarai.
2. Guru menunjukkan satu persatu langkah
menghasilkan anyaman kelarai siku keluang sambil diikuti oleh murid.
3. Guru memantau kerja murid serta membantu
murid yang lemah dalam menghasilkan anyaman.
4. Guru membuat penilaian terhadap hasil
anyaman murid yang telah siap.
5. Guru membuat rumusan terhadap aktiviti yang
telah dijalankan.
|
Keperluan
|
Bahan: kertas warna, pembaris, pensil,
gunting.
|
Penerapan nilai
|
·
Disiplin
·
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid mengikuti aktiviti dengan baik namun
terdapat beberapa orang murid lelaki yang tidak membawa bahan yang diarahkan
oleh guru.
·
Guru telah
menyuruh murid tersebut membeli kertas warna daripada kawan lain.
|
Friday, 27 July 2012
RPH NURSIAH BINTI AHMAD SANUSI
RPH MINGGU 30
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment