Tarikh
|
30 Julai 2012
(isnin)
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3 dan 5K4
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat
|
Unit Pembelajaran
|
Aktiviti 7a : mengamalkan rukun Negara
·
Sejarah Kewujudan
rukun Negara
·
Matlamat
rukun Negara
·
Prinsip
rukun negara
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini, murid dapat;
1. Menjelaskan sejarah kewujudan rukun Negara.
2. Menjelaskan prinsip-prinsip rukun Negara
dalam usaha mengekalkan kedaulatan Negara.
3. Mengamalkan prinsip-prinsip rukun Negara.
4. Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia
kepada Negara.
|
Aktiviti
|
1.
Guru
memanggil seorang murid untuk membacakan ikrar rukun Negara sambil diikuti
oleh semua murid di dalam kelas.
2.
Guru
memperkenalkan topik pengajaran dan menerangkan pengenalan.
3.
Guru
menerangkan secara terperinci sejarah, prinsip-prinsip rukun Negara.
4.
Guru
menyoal semula murid soalan-soalan tentang rukun Negara.
5.
Murid
menyalin nota dan membuat latihan mencerna kefahaman yang terdapat dalam buku
teks muka surat 119.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Penerangan
·
Soal jawab
|
Penerapan Nilai
|
·
Menghargai
·
Kesedaran
·
Bersyukur
|
Refleksi
|
Murid-murid dapat menghayati rukun Negara
dengan baik dan proses P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
30 Julai 2012 (isnin)
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan alas pinggan makan
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Mengaplikasikan prinsip dan asas rekaan kraf anyaman
2.
Menghasilkan
motif kelerai pada anyaman.
3.
Membuat
hasil alas pinggan makan anyaman dengan baik.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan kraf.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukan beberapa contoh anyaman untuk dijadikan panduan kepada pelajar.
2.
Guru
menunjukan demonstrasi proses permulaan menghasilkan Anyaman.
3.
Pelajar menghasilkan anyaman berdasarkan
spesifikasi yang diberikan oleh guru.
4.
Guru
membuat pemantauan dan membantu pelajar dalam penghasilan kerja mereka.
5.
Membuat
kekemasan dan kritikan terhadap hasil kerja pelajar.
6.
Guru membuat rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
·
Kertas
warna
·
Gam
·
Gunting
·
Pembaris
·
pensil
|
Penerapan nilai
|
·
kesungguhan
·
kerajinan
·
ketelitian
|
Refleksi
|
Murid melakukan aktiviti dengan penuh minat
dan kesungguhan. Kelas terkawal.
|
|
|
Tarikh
|
31 Julai 2012 (Selasa)
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan alas pinggan makan
|
Hasil pembelajaran
|
4.
Mengaplikasikan prinsip dan asas rekaan kraf anyaman
5.
Menghasilkan
motif kelerai pada anyaman.
6.
Membuat
hasil alas pinggan makan anyaman dengan baik.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan kraf.
|
Prosedur
|
7.
Guru
menunjukan beberapa contoh anyaman untuk dijadikan panduan kepada pelajar.
8.
Guru
menunjukan demonstrasi proses permulaan menghasilkan Anyaman.
9.
Pelajar menghasilkan anyaman berdasarkan
spesifikasi yang diberikan oleh guru.
10. Guru membuat pemantauan dan membantu
pelajar dalam penghasilan kerja mereka.
11. Membuat kekemasan dan kritikan terhadap
hasil kerja pelajar.
12. Guru
membuat rumusan tentang P&P.
|
Keperluan
|
·
Kertas
warna
·
Gam
·
Gunting
·
Pembaris
·
pensil
|
Penerapan nilai
|
·
kesungguhan
·
kerajinan
·
ketelitian
|
Refleksi
|
Murid melakukan aktiviti dengan penuh minat
dan kesungguhan. Kelas terkawal.
|
|
|
Tarikh
|
31 Julai 2012 (selasa)
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Tema 5 : Malaysia Negara berdaulat
|
Unit
|
Unit 8 : kepentingan perlembagaan Malaysia
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir unit ini, murid dapat:
1.
menerangkan
sejarah pembentukkan perlembagaan Malaysia.
2.
menghuraikan
proses penggubalan perlembagaan Malaysia.
3.
Mengenalpasti
kepentingan perlembagaan Malaysia.
4.
Menjalankan
tanggungjawab sebagai warganegara.
5.
Menyanjungi
keluhuran perlembagaan Malaysia.
|
Aktiviti
|
1. Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2. Guru menerangkan secara terperinci topik
pengajaran.
3. Murid menyalin isi-isi penting yang
disebutkan oleh guru.
4. Guru memberikan nota dan latihan kepada
murid.
5. Murid membacakan jawapan latihan yang
diberikan oleh guru.
6. Guru dan murid berbincang jawapan soalan
bersama-sama di dalam kelas.
7. Pengukuhan dan pengkayaan
8. Guru membuat rumusan pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Perbincangan
·
Latihan
dan soalan
|
Penerapan Nilai
|
·
Ketekunan
·
Tumpuan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
1 Ogos 2012 (Rabu)
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5 & 5K7
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat.
|
Unit
|
Aktiviti 7a : mengamalkan rukun Negara
·
Sejarah Kewujudan
rukun Negara
·
Matlamat
rukun Negara
·
Prinsip
rukun negara
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini, murid dapat;
1. Menjelaskan sejarah kewujudan rukun Negara.
2. Menjelaskan prinsip-prinsip rukun Negara
dalam usaha mengekalkan kedaulatan Negara.
3. Mengamalkan prinsip-prinsip rukun Negara.
4. Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia
kepada Negara.
|
Aktiviti
|
1.
Guru
memanggil seorang murid untuk membacakan ikrar rukun Negara sambil diikuti
oleh semua murid di dalam kelas.
2.
Guru
memperkenalkan topik pengajaran dan menerangkan pengenalan.
3.
Guru
menerangkan secara terperinci sejarah, prinsip-prinsip rukun Negara.
4.
Guru
menyoal semula murid soalan-soalan tentang rukun Negara.
5.
Murid
menyalin nota dan membuat latihan mencerna kefahaman yang terdapat dalam buku
teks muka surat 119.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Penerangan
·
Soal jawab
|
Penerapan Nilai
|
·
Menghargai
·
Kesedaran
·
Bersyukur
|
Refleksi
|
Bagi kelas 5S5 – semua murid memberikan
kerjasama yang baik semasa P&P.
Bagi kelas 5K7 – terdapat sekumpulan murid
lelaki yang tidak membawa buku nota dan latihan serta mengganggu proses
P&P dan membuat bising semasa guru mengajar.
|
|
|
Tarikh
|
2 Ogos 2012 ( khamis)
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4 & 4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni Batik
1. Sejarah ringkas
2. Unsur dan motif hiasan
3. Ciri-ciri motif isen
4. Susunan reka corak motif
5. Alat, bahan, teknik dan proses
6. Jenis-jenis batik klasik
7. Tokoh-tokoh kraf
8. Dimensi baru
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti ini, murid dapat:
1.
Mengetahui
secara ringkas sejarah batik dan perkembangan perusahaan seni batik Malaysia.
2.
Mengenalpasti
2 gaya bentuk motif batik di Malaysia, iaitu motif gaya organik dan motif
gaya geometri.
3.
Mengkaji
pelbagai jenis motif batik.
4.
Meneliti
ciri-ciridan fungsi motif isen.
5.
Mempelajari
jenis susunan reka corak motif.
6.
Mengetahui
ciri-ciri jenis batik klasik dan mengkaji rupa bentuk kain sarung.
7.
Mengetahui
beberapa orang tokoh seni batik.
8.
Memerhati
barangan kraf seni tekstil batik dalam dimensi baru.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan topik pengajaran.
2.
Guru
menjelaskan secara terperinci topik pengajaran mengenai seni batik.
3.
Guru
menunjukkan contoh kain batik kepada para
murid.
4.
Guru
memberikan nota dan latihan kepada murid.
5.
Pengukuhan
dan pengkayaan
6.
Rumusan
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan
Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
·
Kesedaran
·
Menghargai
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
2 Ogos 2012 ( khamis)
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S4
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat
|
Unit
|
Aktiviti 7a : mengamalkan rukun Negara
·
Sejarah Kewujudan
rukun Negara
·
Matlamat
rukun Negara
·
Prinsip
rukun negara
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini, murid dapat;
1.
Menjelaskan
sejarah kewujudan rukun Negara.
2.
Menjelaskan
prinsip-prinsip rukun Negara dalam usaha mengekalkan kedaulatan Negara.
3.
Mengamalkan
prinsip-prinsip rukun Negara.
4.
Menunjukkan
perasaan bangga dan taat setia kepada Negara.
|
Aktiviti
|
1. Guru memanggil seorang murid untuk
membacakan ikrar rukun Negara sambil diikuti oleh semua murid di dalam kelas.
2. Guru memperkenalkan topik pengajaran dan
menerangkan pengenalan.
3. Guru menerangkan secara terperinci sejarah,
prinsip-prinsip rukun Negara.
4. Guru menyoal semula murid soalan-soalan
tentang rukun Negara.
5. Murid menyalin nota dan membuat latihan
mencerna kefahaman yang terdapat dalam buku teks muka surat 119.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Penerangan
·
Soal jawab
|
Penerapan Nilai
|
·
Menghargai
·
Kesedaran
·
Bersyukur
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar namun
terdapat beberapa orang murid yang tidak membawa buku nota dan latihan.
|
|
|
Tarikh
|
3 Ogos 2012 ( Jumaat)
|
Minggu
|
31
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni tembikar
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti ini, murid dapat;
1. Murid dapat mengukuhkan kefahaman tentang
kraf tradisional.
2. Murid dapat membuat pembetulan pada jawapan
soalan yang salah.
|
Aktiviti
|
Mengemaskini buku nota dan Latihan murid.
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan topik pengajaran.
2. Guru memeriksa buku nota dan latihan murid
3. Guru mengarahkan murid melengkapkan nota
serta latihan yang tidak disiapkan.
4. Pengukuhan dan pengkayaan.
5. Rumusan
|
Keperluan
|
|
Penerapan nilai
|
·
Kerajinan
·
Kerjasama
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar.
|
Monday, 6 August 2012
RPH NURSIAH BINTI AHMAD SANUSI
RPH MINGGU 31
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment