Monday, 6 August 2012

RPH NURSIAH BINTI AHMAD SANUSI

RPH MINGGU 31

Tarikh
30 Julai 2012 (isnin)
Minggu
31
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 Jam
Bidang
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Unit Pembelajaran
Aktiviti 7a : mengamalkan rukun Negara
·         Sejarah Kewujudan rukun Negara
·         Matlamat rukun Negara
·         Prinsip rukun negara

Hasil pembelajaran
 Pada akhir unit ini, murid dapat;
1.    Menjelaskan sejarah kewujudan rukun Negara.
2.    Menjelaskan prinsip-prinsip rukun Negara dalam usaha mengekalkan kedaulatan Negara.
3.    Mengamalkan prinsip-prinsip rukun Negara.
4.    Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada Negara.
Aktiviti
1.    Guru memanggil seorang murid untuk membacakan ikrar rukun Negara sambil diikuti oleh semua murid di dalam kelas.
2.    Guru memperkenalkan topik pengajaran dan menerangkan pengenalan.
3.    Guru menerangkan secara terperinci sejarah, prinsip-prinsip rukun Negara.
4.    Guru menyoal semula murid soalan-soalan tentang rukun Negara.
5.    Murid menyalin nota dan membuat latihan mencerna kefahaman yang terdapat dalam buku teks muka surat 119.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Penerangan
·         Soal jawab
Penerapan Nilai
·         Menghargai
·         Kesedaran
·         Bersyukur
Refleksi
Murid-murid dapat menghayati rukun Negara dengan baik dan proses P&P berjalan lancar.



Tarikh
30 Julai 2012 (isnin)
Minggu
31
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
Unit Pembelajaran
Menghasilkan alas pinggan makan
Hasil pembelajaran
1.    Mengaplikasikan prinsip dan asas rekaan kraf anyaman
2.    Menghasilkan motif kelerai pada anyaman.
3.    Membuat hasil alas pinggan makan anyaman dengan baik.

Aktiviti
Menghasilkan kraf.
Prosedur
1.    Guru menunjukan beberapa contoh anyaman untuk dijadikan panduan kepada pelajar.
2.    Guru menunjukan demonstrasi proses permulaan menghasilkan Anyaman.
3.     Pelajar menghasilkan anyaman berdasarkan spesifikasi yang  diberikan oleh guru.
4.    Guru membuat pemantauan dan membantu pelajar dalam penghasilan kerja mereka.
5.    Membuat kekemasan dan kritikan terhadap hasil kerja pelajar.
6.     Guru membuat rumusan tentang P&P.
                                           

Keperluan
·         Kertas warna
·         Gam
·         Gunting
·         Pembaris
·         pensil
Penerapan nilai
·         kesungguhan
·         kerajinan
·         ketelitian
Refleksi
Murid melakukan aktiviti dengan penuh minat dan kesungguhan. Kelas terkawal.



Tarikh
31 Julai  2012 (Selasa)
Minggu
31
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf Tradisional Dan Dimensi Baru
Unit Pembelajaran
Menghasilkan alas pinggan makan
Hasil pembelajaran
4.    Mengaplikasikan prinsip dan asas rekaan kraf anyaman
5.    Menghasilkan motif kelerai pada anyaman.
6.    Membuat hasil alas pinggan makan anyaman dengan baik.

Aktiviti
Menghasilkan kraf.
Prosedur
7.    Guru menunjukan beberapa contoh anyaman untuk dijadikan panduan kepada pelajar.
8.    Guru menunjukan demonstrasi proses permulaan menghasilkan Anyaman.
9.     Pelajar menghasilkan anyaman berdasarkan spesifikasi yang  diberikan oleh guru.
10. Guru membuat pemantauan dan membantu pelajar dalam penghasilan kerja mereka.
11. Membuat kekemasan dan kritikan terhadap hasil kerja pelajar.
12.  Guru membuat rumusan tentang P&P.
                                          

Keperluan
·         Kertas warna
·         Gam
·         Gunting
·         Pembaris
·         pensil
Penerapan nilai
·         kesungguhan
·         kerajinan
·         ketelitian
Refleksi
Murid melakukan aktiviti dengan penuh minat dan kesungguhan. Kelas terkawal.



Tarikh
31 Julai 2012 (selasa)
Minggu
31
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 jam
Tema
Tema 5 : Malaysia Negara berdaulat
Unit
Unit 8 : kepentingan perlembagaan Malaysia
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini, murid dapat:
1.    menerangkan sejarah pembentukkan perlembagaan Malaysia.
2.    menghuraikan proses penggubalan perlembagaan Malaysia.
3.    Mengenalpasti kepentingan perlembagaan Malaysia.
4.    Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara.
5.    Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menerangkan secara terperinci topik pengajaran.
3.    Murid menyalin isi-isi penting yang disebutkan oleh guru.
4.    Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
5.    Murid membacakan jawapan latihan yang diberikan oleh guru.
6.    Guru dan murid berbincang jawapan soalan bersama-sama di dalam kelas.
7.    Pengukuhan dan pengkayaan
8.    Guru membuat rumusan pembelajaran.


Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Perbincangan
·         Latihan dan soalan
Penerapan Nilai
·         Ketekunan
·         Tumpuan

Refleksi
P&P berjalan lancar.



Tarikh
1 Ogos 2012 (Rabu)
Minggu
31
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 & 5K7
Masa
1 jam
Tema
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat.
Unit
Aktiviti 7a : mengamalkan rukun Negara
·         Sejarah Kewujudan rukun Negara
·         Matlamat rukun Negara
·         Prinsip rukun negara

Hasil pembelajaran
 Pada akhir unit ini, murid dapat;
1.    Menjelaskan sejarah kewujudan rukun Negara.
2.    Menjelaskan prinsip-prinsip rukun Negara dalam usaha mengekalkan kedaulatan Negara.
3.    Mengamalkan prinsip-prinsip rukun Negara.
4.    Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada Negara.

Aktiviti
1.    Guru memanggil seorang murid untuk membacakan ikrar rukun Negara sambil diikuti oleh semua murid di dalam kelas.
2.    Guru memperkenalkan topik pengajaran dan menerangkan pengenalan.
3.    Guru menerangkan secara terperinci sejarah, prinsip-prinsip rukun Negara.
4.    Guru menyoal semula murid soalan-soalan tentang rukun Negara.
5.    Murid menyalin nota dan membuat latihan mencerna kefahaman yang terdapat dalam buku teks muka surat 119.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Penerangan
·         Soal jawab
Penerapan Nilai
·         Menghargai
·         Kesedaran
·         Bersyukur
Refleksi
Bagi kelas 5S5 – semua murid memberikan kerjasama yang baik semasa P&P.

Bagi kelas 5K7 – terdapat sekumpulan murid lelaki yang tidak membawa buku nota dan latihan serta mengganggu proses P&P dan membuat bising semasa guru mengajar.



Tarikh
2 Ogos 2012 ( khamis)
Minggu
31
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 & 4K7
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni Batik
1.    Sejarah ringkas
2.    Unsur dan motif hiasan
3.    Ciri-ciri motif isen
4.    Susunan reka corak motif
5.    Alat, bahan, teknik dan proses
6.    Jenis-jenis batik klasik
7.    Tokoh-tokoh kraf
8.    Dimensi baru

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti ini, murid dapat:
1.    Mengetahui secara ringkas sejarah batik dan perkembangan perusahaan seni batik Malaysia.
2.    Mengenalpasti 2 gaya bentuk motif batik di Malaysia, iaitu motif gaya organik dan motif gaya geometri.
3.    Mengkaji pelbagai jenis motif batik.
4.    Meneliti ciri-ciridan fungsi motif isen.
5.    Mempelajari jenis susunan reka corak motif.
6.    Mengetahui ciri-ciri jenis batik klasik dan mengkaji rupa bentuk kain sarung.
7.    Mengetahui beberapa orang tokoh seni batik.
8.    Memerhati barangan kraf seni tekstil batik dalam dimensi baru.  

Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.    Guru menerangkan topik  pengajaran.
2.    Guru menjelaskan secara terperinci topik pengajaran mengenai seni batik.
3.    Guru menunjukkan contoh kain batik kepada para  murid.
4.    Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
5.    Pengukuhan dan pengkayaan
6.    Rumusan


Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.

Penerapan nilai
·         Kesedaran
·         Menghargai

Refleksi
P&P berjalan lancar.



Tarikh
2 Ogos 2012 ( khamis)
Minggu
31
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S4
Masa
1 jam
Tema
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Unit
Aktiviti 7a : mengamalkan rukun Negara
·         Sejarah Kewujudan rukun Negara
·         Matlamat rukun Negara
·         Prinsip rukun negara

Hasil pembelajaran
 Pada akhir unit ini, murid dapat;
1.    Menjelaskan sejarah kewujudan rukun Negara.
2.    Menjelaskan prinsip-prinsip rukun Negara dalam usaha mengekalkan kedaulatan Negara.
3.    Mengamalkan prinsip-prinsip rukun Negara.
4.    Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada Negara.

Aktiviti
1.    Guru memanggil seorang murid untuk membacakan ikrar rukun Negara sambil diikuti oleh semua murid di dalam kelas.
2.    Guru memperkenalkan topik pengajaran dan menerangkan pengenalan.
3.    Guru menerangkan secara terperinci sejarah, prinsip-prinsip rukun Negara.
4.    Guru menyoal semula murid soalan-soalan tentang rukun Negara.
5.    Murid menyalin nota dan membuat latihan mencerna kefahaman yang terdapat dalam buku teks muka surat 119.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Penerangan
·         Soal jawab
Penerapan Nilai
·         Menghargai
·         Kesedaran
·         Bersyukur
Refleksi
Proses P&P berjalan lancar namun terdapat beberapa orang murid yang tidak membawa buku nota dan latihan.



Tarikh
3 Ogos 2012 ( Jumaat)
Minggu
31
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
 4K7
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni tembikar
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti ini, murid dapat;
1.    Murid dapat mengukuhkan kefahaman tentang kraf tradisional.
2.    Murid dapat membuat pembetulan pada jawapan soalan yang salah.

Aktiviti
Mengemaskini buku nota dan Latihan murid.

Prosedur
1.    Guru menerangkan topik pengajaran.
2.    Guru memeriksa buku nota dan latihan murid
3.    Guru mengarahkan murid melengkapkan nota serta latihan yang tidak disiapkan.
4.    Pengukuhan dan pengkayaan.
5.    Rumusan

Keperluan


Penerapan nilai
·         Kerajinan
·         Kerjasama

Refleksi
P&P berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment