Friday, 27 July 2012

rph NURSIAH BINTI AHMAD SANUSI


Tarikh
16 julai 2012 (Isnin)
Minggu
29
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia.
Unit Pembelajaran
Unit 6 : mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
Aktiviti 6B : mempromosikan warisan budaya melalui media.

1.      Cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar Negara. 

Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini,murid dapat ;

1.      Menerangkan cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar Negara melalui media cetak dan media elektronik.
2.      Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3.      Member sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
4.      Menghargai segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti
1.      Guru memberi penerangan secara terperinci tentang unit pembelajaran.
2.      Guru meminta murid menyenaraikan jenis media-media yang dapat mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3.      Murid memberikan pendapat secara individu tentang kelebihan dan kekurangan media-media bagi mempromosikan warisan budaya.
4.      Murid menyalin nota dan membuat latihan.
5.      Pengukuhan dan pengkayaan.
6.      Rumusan pembelajaran.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Soal jawab.
·         Perkongsian idea dan maklumat.
Penerapan Nilai
·         Rajin, tekun, kerjasama.
Refleksi
·         Murid memberikan tumpuan yang baik semasa P&P.
·         Murid juga mengemukan pendapat yang bernas.
·         Kelas terkawal.



Tarikh
17 Julai  2012 (selasa)
Minggu
29
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1 Jam
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
lukisan
Hasil pembelajaran
1.      Murid dapat mengaplikasikan media oil pastel.
2.      Murid dapat mengadaptasikan permandangan dalam bentuk lukisan .
Aktiviti
Menghasilkan lukisan yang bertemakan permandangan flora di hutan yang terdapat di Negara Malaysia  dengan menggunakan teknik garisan.
Prosedur
1.      Guru menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid-murid.
2.      Guru menunjukkan demonstrasi bagi menghasilkan lukisan dengan menggunakan media-media tertentu seperti oil pastel.
3.      Guru membantu dan memantau aktiviti murid terutamanya yang lemah dalam lukisan.
4.      Guru memanggil 3 orang murid untuk memberi penerangan tentang lukisan yang telah dihasilkan.
5.      Guru membuat penilaian dan rumusan.

Keperluan
Bahan : kertas lukisan, warna krayon (oil pastel)
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan dan berdisplin.
Refleksi
Murid mengikuti P&P dengan baik.



Tarikh
17 Julai  2012 (selasa)
Minggu
29
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 Jam
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Seni reka persekitaran landskap
·         Pengenalan am
·         Faktor dan elemen penting
·         fungsi tumbuhan dalam landskap
·         simbol bagi pelan seni reka landskap
·         proses reka bentuk landskap

Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini,murid dapat :

1.      memperkenalkan fungsi dan elemen-elemen yang terkandung dalam seni reka landskap.
2.      Meneliti faktor-faktor penting dalam seni reka landskap dan persekitaran.
3.      Mengkaji fungsi tumbuhan dalam landskap.
4.      Meneliti simbol-simbol yang sering digunakan dalam pelan seni reka landskap.
5.      Mempelajari proses reka bentuk landskap.
6.      Mengetahui teknik, alat, dan media untuk membuat pelan dan membentuk model landskap.

Aktiviti
Teori pembelajaran seni visual
Prosedur
1.      Guru menunjukkan beberapa keping  gambar landskap kepada murid sambil murid meneka apakah yang akan dipelajari pada kali ini.
2.      Guru menerangkan topik pembelajaran.
3.      Guru member maklumat satu persatu tentang tajuk tersebut.
4.      Guru membuat lakaran pada papan hitam beberapa illustrasi simbol-simbol yang terdapat dalam landskap.
5.      Guru memberi nota kepada murid.
6.      Pengukuhan dan pengkayaan.
7.      Rumusan pembelajaran

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
-gambar landskap.
Penerapan nilai
Imaginasi yang baik
Kreatif
Refleksi
Terdapat beberapa orang murid yang tidak membawa buku nota.
P&P berjalan lancar.



Tarikh
17 Julai 2012 (Selasa)
Minggu
29
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 jam
Tema
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
Unit
Imbas kembali tema 4 dan latihan pengukuhan.
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini, murid dapat:
1.      Murid dapat mengimbas kembali matapelajaran yang telah dipelajari sebelumnya.
2.      Murid dapat menambah pengetahuan melalui latihan pengukuhan yang dilakukan.

Aktiviti
1.      Guru mengimbas kembali tajuk-tajuk yang lepas.
2.      Guru menyoal murid tentang tajuk-tajuk yang  telah dipelajari dalam tema 4.
3.      Guru memberikan latihan pengukuhan kepada murid-murid.
4.      Pengukuhan dan pengkayaan.
5.      Rumusan pembelajaran.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Soal jawab.
·         Perkongsian idea dan maklumat.

Penerapan Nilai
·         Ketekunan

Refleksi
·         Murid memberikan tumpuan yang baik semasa P&P.




Tarikh
18 Julai 2012 (Rabu)
Minggu
29
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 & 5K7
Masa
1 jam 10 minit
Tema
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
Unit
Unit 6 : mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.

Aktiviti 6A – mempromosikan budaya melalui duta kecil.
1.      Maksud duta kecil.
2.      Peranan duta kecil.

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti ini, murid akan dapat :

1.      Menjelaskan peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
2.      Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3.      Memberi sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
4.      Menghargai usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti
1.      Guru menerangkan topik pengajaran.
2.      Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil untuk menjalankan aktiviti perbincangan mengenai forum yang akan disampaikan oleh murid.
3.      Murid berbincang dalam kumpulan.
4.      Guru memilih kumpulan murid yang telah bersedia untuk menyampaikan forum mengikut tajuk yang telah diberikan.
5.      Setelah semua kumpulan selesai membentangkan forum guru memberi komen dan membuat penilaian.
6.      Rumusan

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Soal jawab.
·         Forum.
·         Perbincangan.
·         Perkongsian idea dan maklumat.
Penerapan Nilai
Menghargai dan bekerjasama.
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan secara sistematik kerana penglibatan aktiviti oleh semua murid.



Tarikh
19 Julai 2012 (Khamis)
Minggu
29
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S4
Masa
1 jam 10 minit
Tema
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
Unit
Unit 6 : mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.

Aktiviti 6A – mempromosikan budaya melalui duta kecil.
1.      Maksud duta kecil.
2.      Peranan duta kecil.

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti ini, murid akan dapat :

1.      Menjelaskan peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
2.      Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3.      Memberi sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
4.      Menghargai usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti
1.       Guru menerangkan topik pengajaran.
2.      Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil untuk menjalankan aktiviti perbincangan mengenai forum yang akan disampaikan oleh murid.
3.      Murid berbincang dalam kumpulan.
4.      Guru memilih kumpulan murid yang telah bersedia untuk menyampaikan forum mengikut tajuk yang telah diberikan.
5.      Setelah semua kumpulan selesai membentangkan forum, guru memberi komen dan membuat penilaian.
6.      rumusan

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Soal jawab.
·         Forum.
·         Perbincangan.
·         Perkongsian idea dan maklumat.

Penerapan Nilai
·         Menghargai
·         bekerjasama.
Refleksi
P&P tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit.



Tarikh
21 Jun 2012 (Khamis)
Minggu
25
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 & 4K7
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
·         Seni tembikar
·         Sejarah ringkas
·         Bahan/teknik
·         Ciri-ciri bahan, alat, corak hiasan, teknik membentuk,kaedah pembakaran.
·         Tokoh-tokoh kraf
·         Dimensi baru
·         Perbandingan tembikar Malaysia dengan tembikar china.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran Murid dapat :
1.      Mengetahui sejarah .
2.      tembikar
3.      Memperkenalkan secara am bahan, teknik membentuk, dan kaedah pembakaran tembikar.
4.      Meneliti cirri-ciri bahan, alat, corak hiasan, teknik membentuk, dan kaedah pembakaran tembikar.
5.      Mengenal beberapa tokoh penting.
6.      Memerhati hasil dimensi baru dalam tembikar.
7.      Persamaan dan perbezaan antara tembikar Malaysia dengan tembikar china.

Aktiviti
Pembelajaran teori
Prosedur
1.      Guru menunjukkan gambar tembikar kepada murid-murid.
2.      Guru memperkenalkan topik pembelajaran.
3.      Guru menerangkan secara terperinci kepada murid-murid tentang topik pengajaran.
4.      Guru memberikan nota kepada murid-murid.
6.      Pengukuhan dan pengkayaan.
7.      Rumusan pembelajaran.

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.

Penerapan nilai
·         Bekerjasama
·         Tekun
·         Bertoleransi.
Refleksi
P&P tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit.



Tarikh
20 Julai 2012 (Jumaat)
Minggu
29
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 Jam 10 Minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Menghasilkan lukisan tembikar labu sayong dan memasukkan elemen corak-corak tradisonal dengan menggunakan media kering.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran Murid dapat :
1.      Dapat menghasilkan lakaran tembikar tradisional dengan baik dan kemas.
Aktiviti
Menggambar
Prosedur
1.      Guru menunjukkan contoh hasil lakaran tembikar yang telah siap kepada murid-murid.
2.      Guru menerangkan aktiviti yang harus dilakukan oleh murid.
3.      Guru menunjukkan cara-cara untuk melukis tembikar labu sayong menggunakan lukisan grid dan memasukkan motif corak hiasan pada lukisan labu sayong tersebut.
4.      Murid menjalankan aktiviti sambil dipantau oleh guru.
5.      Guru memanggil seorang pelajar yang telah siap melukis untuk menerangkan tentang corak hiasan yang dipilih sebagai motif labu sayong.
6.      Guru membuat penilaian dan rumusan daripada aktiviti tersebut.

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
Lukisan labu sayong.
Bahan : pensil, pemadam, pembaris.

Penerapan nilai
·         Bekerjasama.
·         Tekun.
·         Fokus
Refleksi
Murid kelihatan bersemangat semasa aktiviti.

No comments:

Post a Comment