Tarikh
|
16 julai 2012 (Isnin)
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3
dan 5K4
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Warisan
Kepelbagaian Budaya Malaysia.
|
Unit Pembelajaran
|
Unit 6 : mempromosikan
warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
Aktiviti
6B : mempromosikan warisan budaya melalui media.
1.
Cara-cara mempromosikan warisan budaya
Malaysia di dalam dan di luar Negara.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini,murid dapat ;
1. Menerangkan
cara-cara mempromosikan warisan budaya Malaysia di dalam dan di luar Negara
melalui media cetak dan media elektronik.
2. Melibatkan
diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3. Member
sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
4. Menghargai
segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memberi penerangan secara terperinci
tentang unit pembelajaran.
2.
Guru meminta murid menyenaraikan jenis
media-media yang dapat mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3.
Murid memberikan pendapat secara individu
tentang kelebihan dan kekurangan media-media bagi mempromosikan warisan
budaya.
4.
Murid menyalin nota dan membuat latihan.
5.
Pengukuhan dan pengkayaan.
6.
Rumusan pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran
|
·
Soal jawab.
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
·
Rajin, tekun, kerjasama.
|
Refleksi
|
·
Murid memberikan tumpuan yang baik semasa
P&P.
·
Murid juga mengemukan pendapat yang
bernas.
·
Kelas terkawal.
|
|
|
Tarikh
|
17
Julai 2012 (selasa)
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4
|
Masa
|
1
Jam
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Murid dapat
mengaplikasikan media oil pastel.
2.
Murid dapat
mengadaptasikan permandangan dalam bentuk lukisan .
|
Aktiviti
|
Menghasilkan lukisan yang bertemakan permandangan
flora di hutan yang terdapat di Negara Malaysia dengan menggunakan teknik garisan.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid-murid.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi bagi menghasilkan lukisan dengan menggunakan
media-media tertentu seperti oil pastel.
3.
Guru membantu
dan memantau aktiviti murid terutamanya yang lemah dalam lukisan.
4.
Guru memanggil
3 orang murid untuk memberi penerangan tentang lukisan yang telah dihasilkan.
5.
Guru membuat
penilaian dan rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan : kertas lukisan, warna krayon (oil pastel)
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan dan berdisplin.
|
Refleksi
|
Murid
mengikuti P&P dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
17
Julai 2012 (selasa)
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1
Jam
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Seni
reka persekitaran landskap
·
Pengenalan am
·
Faktor dan elemen penting
·
fungsi tumbuhan dalam landskap
·
simbol bagi pelan seni reka landskap
·
proses reka bentuk landskap
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini,murid dapat :
1.
memperkenalkan fungsi dan elemen-elemen
yang terkandung dalam seni reka landskap.
2.
Meneliti faktor-faktor penting dalam seni
reka landskap dan persekitaran.
3.
Mengkaji fungsi tumbuhan dalam landskap.
4.
Meneliti simbol-simbol yang sering
digunakan dalam pelan seni reka landskap.
5.
Mempelajari proses reka bentuk landskap.
6.
Mengetahui teknik, alat, dan media untuk
membuat pelan dan membentuk model landskap.
|
Aktiviti
|
Teori
pembelajaran seni visual
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan beberapa keping gambar landskap kepada murid sambil murid
meneka apakah yang akan dipelajari pada kali ini.
2.
Guru menerangkan topik pembelajaran.
3.
Guru member maklumat satu persatu tentang
tajuk tersebut.
4.
Guru membuat lakaran pada papan hitam
beberapa illustrasi simbol-simbol yang terdapat dalam landskap.
5.
Guru memberi nota kepada murid.
6.
Pengukuhan dan pengkayaan.
7.
Rumusan pembelajaran
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
-gambar landskap.
|
Penerapan nilai
|
Imaginasi
yang baik
Kreatif
|
Refleksi
|
Terdapat
beberapa orang murid yang tidak membawa buku nota.
P&P
berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
17
Julai 2012 (Selasa)
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
|
Unit
|
Imbas
kembali tema 4 dan latihan pengukuhan.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir unit ini, murid dapat:
1.
Murid dapat mengimbas kembali
matapelajaran yang telah dipelajari sebelumnya.
2.
Murid dapat menambah pengetahuan melalui
latihan pengukuhan yang dilakukan.
|
Aktiviti
|
1. Guru
mengimbas kembali tajuk-tajuk yang lepas.
2. Guru
menyoal murid tentang tajuk-tajuk yang
telah dipelajari dalam tema 4.
3. Guru
memberikan latihan pengukuhan kepada murid-murid.
4. Pengukuhan
dan pengkayaan.
5. Rumusan
pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran
|
·
Soal jawab.
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
·
Ketekunan
|
Refleksi
|
·
Murid memberikan tumpuan yang baik semasa
P&P.
|
|
|
Tarikh
|
18
Julai 2012 (Rabu)
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5 & 5K7
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Tema
|
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
|
Unit
|
Unit 6 : mempromosikan
warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
Aktiviti
6A – mempromosikan budaya melalui duta kecil.
1.
Maksud duta kecil.
2.
Peranan duta kecil.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir
aktiviti ini, murid akan dapat :
1.
Menjelaskan peranan duta kecil dalam mempromosikan
warisan budaya Malaysia.
2.
Melibatkan diri dalam mempromosikan warisan budaya
Malaysia.
3.
Memberi sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan
budaya Malaysia.
4.
Menghargai usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan
topik pengajaran.
2. Guru membahagikan
pelajar kepada beberapa kumpulan kecil untuk menjalankan aktiviti
perbincangan mengenai forum yang akan disampaikan oleh murid.
3. Murid berbincang
dalam kumpulan.
4. Guru memilih
kumpulan murid yang telah bersedia untuk menyampaikan forum mengikut tajuk
yang telah diberikan.
5. Setelah semua
kumpulan selesai membentangkan forum guru memberi komen dan membuat
penilaian.
6. Rumusan
|
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran
|
·
Soal jawab.
·
Forum.
·
Perbincangan.
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
Menghargai dan
bekerjasama.
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan secara sistematik kerana
penglibatan aktiviti oleh semua murid.
|
|
|
Tarikh
|
19 Julai 2012
(Khamis)
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S4
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Tema
|
4 : warisan kepelbagaian budaya Malaysia.
|
Unit
|
Unit 6 : mempromosikan
warisan budaya Malaysia di dalam dan luar Negara.
Aktiviti
6A – mempromosikan budaya melalui duta kecil.
1. Maksud
duta kecil.
2. Peranan
duta kecil.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir
aktiviti ini, murid akan dapat :
1. Menjelaskan
peranan duta kecil dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
2. Melibatkan diri
dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia.
3. Memberi sokongan
terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia.
4. Menghargai usaha
mempromosikan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan
topik pengajaran.
2.
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan
kecil untuk menjalankan aktiviti perbincangan mengenai forum yang akan
disampaikan oleh murid.
3.
Murid berbincang dalam kumpulan.
4.
Guru memilih kumpulan murid yang telah bersedia untuk
menyampaikan forum mengikut tajuk yang telah diberikan.
5.
Setelah semua kumpulan selesai membentangkan forum,
guru memberi komen dan membuat penilaian.
6.
rumusan
|
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran
|
·
Soal jawab.
·
Forum.
·
Perbincangan.
·
Perkongsian idea dan maklumat.
|
Penerapan Nilai
|
·
Menghargai
·
bekerjasama.
|
Refleksi
|
P&P tidak
dapat dijalankan kerana guru cuti sakit.
|
|
|
Tarikh
|
21 Jun
2012 (Khamis)
|
Minggu
|
25
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Tingkatan
|
4K4
& 4K7
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
·
Seni tembikar
·
Sejarah ringkas
·
Bahan/teknik
·
Ciri-ciri bahan, alat, corak hiasan,
teknik membentuk,kaedah pembakaran.
·
Tokoh-tokoh kraf
·
Dimensi baru
·
Perbandingan tembikar Malaysia dengan
tembikar china.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran Murid dapat :
1. Mengetahui
sejarah .
2. tembikar
3. Memperkenalkan
secara am bahan, teknik membentuk, dan kaedah pembakaran tembikar.
4. Meneliti
cirri-ciri bahan, alat, corak hiasan, teknik membentuk, dan kaedah pembakaran
tembikar.
5. Mengenal
beberapa tokoh penting.
6. Memerhati
hasil dimensi baru dalam tembikar.
7. Persamaan
dan perbezaan antara tembikar Malaysia dengan tembikar china.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan gambar tembikar kepada
murid-murid.
2. Guru memperkenalkan topik pembelajaran.
3. Guru menerangkan secara terperinci kepada
murid-murid tentang topik pengajaran.
4. Guru memberikan nota kepada murid-murid.
6. Pengukuhan
dan pengkayaan.
7. Rumusan
pembelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
·
Bekerjasama
·
Tekun
·
Bertoleransi.
|
Refleksi
|
P&P
tidak dapat dijalankan kerana guru cuti sakit.
|
|
|
Tarikh
|
20 Julai 2012 (Jumaat)
|
Minggu
|
29
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
10 Minit
|
Bidang
|
Kraf
tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan
lukisan tembikar labu sayong dan memasukkan elemen corak-corak tradisonal
dengan menggunakan media kering.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran Murid dapat :
1.
Dapat menghasilkan lakaran tembikar tradisional
dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Menggambar
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh hasil lakaran tembikar yang telah siap kepada murid-murid.
2. Guru
menerangkan aktiviti yang harus dilakukan oleh murid.
3. Guru
menunjukkan cara-cara untuk melukis tembikar labu sayong menggunakan lukisan
grid dan memasukkan motif corak hiasan pada lukisan labu sayong tersebut.
4. Murid
menjalankan aktiviti sambil dipantau oleh guru.
5. Guru
memanggil seorang pelajar yang telah siap melukis untuk menerangkan tentang
corak hiasan yang dipilih sebagai motif labu sayong.
6. Guru
membuat penilaian dan rumusan daripada aktiviti tersebut.
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.
Lukisan labu sayong.
Bahan : pensil, pemadam, pembaris.
|
Penerapan nilai
|
·
Bekerjasama.
·
Tekun.
·
Fokus
|
Refleksi
|
Murid kelihatan bersemangat semasa aktiviti.
|
Friday, 27 July 2012
rph NURSIAH BINTI AHMAD SANUSI
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment