Monday, 11 March 2013

RPH MINGGU 4

Tarikh
21.01.2013 Isnin
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Catan
Hasil pembelajaran
1.      Mengenal sejarah dan perubahan aliran dalam catan serta pengaruhnya terhadap karya tokoh tanah air.
2.      Mengenal pasti penggunaan pelbagai jenis alat, bahan. Bahantara, pengilat dan ciri-cirinya.
3.      Mempelajari serta mengenali teknik dan proses dalam menghasilkan catan.
4.      Menghayati karya catan melalui pemerhatian elemen-elemen tertentu.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.      Guru menerangkan sejarah dan perubahan aliran catan dan pengaruhnya kepada karya tokoh tanah air.
2.      Guru menerang alat, bahan dan bahantara yang digunakan dalam pengaplikasian hasil kerja serta ciri-cirinya.
3.      Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4.      Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
5.      Guru membuat rumusan.

Keperluan
Buku rujukan pendidikan seni visual KBSM tingkatan 4 & 5
- Contoh karya catan
Penerapan nilai
Ketekunan dan kesedaran.
Refleksi
Kelas terkawal, semua murid memberikan tumpuan yang baik semasa P&P



Tarikh
22.01.2013 SELASA
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15 Pagi
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Bertanggungjawab) : Perancangan Teliti Menjamin Kejayaan
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai tanggungjawab
Penerapan nilai
Mematuhi arahan guru
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan guru dan keadaan kelas terkawal



Tarikh
22.01.2013 (selasa)
Kelas
5K4
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
catan
Hasil pembelajaran
1.      Mengenal sejarah dan perubahan aliran dalam catan serta pengaruhnya terhadap karya tokoh tanah air.
2.      Mengenal pasti penggunaan pelbagai jenis alat, bahan. Bahantara, pengilat dan ciri-cirinya.
3.      Mempelajari serta mengenali teknik dan proses dalam menghasilkan catan.
4.      Menghayati karya catan melalui pemerhatian elemen-elemen tertentu.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.       Guru menerangkan sejarah dan perubahan aliran catan dan pengaruhnya kepada karya tokoh tanah air.
2.       Guru menerang alat, bahan dan bahantara yang digunakan dalam pengaplikasian hasil kerja serta ciri-cirinya.
3.      Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4.      Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
5.       Guru membuat rumusan.

Keperluan
Buku rujukan pendidikan seni visual KBSM tingkatan 4 & 5
-Contoh karya catan

Penerapan nilai
Kerajinan dan tumpuan
Refleksi
P&P berjalan lancar, semua murid memberikan fokus yang baik semasa guru mengajar.



Tarikh
23.01.2013 RABU
Kelas
4K6
Masa
8.15– 9.10 pagi
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
catan
Hasil pembelajaran
1.       Mengaplikasikan teknik-teknik menghasilkan catan dalam karya.
2.        Menghasilkan sebuah karya yang mengaplikasikan pelbagai teknik
                                          catan.

Aktiviti
Menghasilkan catan bertajuk buah-buahan
Prosedur
1.       Guru menunjukkan beberapa contoh catan kepada pelajar.
2.       Guru menyuruh pelajar menghasilkan catan bertajuk buah-buahan mengikut kreativiti sendiri ataupun meniru contoh- contoh catan yang dipamerkan.
3.       Pelajar menghasilkan catan dan guru turut membantu pelajar.
4.      Guru membuat rumusan.
                                          

Keperluan
Beberapa contoh karya yang menggunakan pelbagai media catan
Penerapan nilai
kerajinan
Refleksi
Murid memberikan tumpuan yang baik dan  P&P berjalan lancar.


Tarikh
23.01.2013 RABU
Kelas
4K9
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Subjek
Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
lukisan
Hasil pembelajaran
1. Mengaplikasikan teknik-teknik menghasilkan lukisan dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah lukisan yang mengaplikasikan pelbagai jenis media pen dan pensil.
Aktiviti
Menghasilkan lukisan bertajuk buah-buahan
Prosedur
1.  Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan kepada murid.
2. Guru menyuruh pelajar menghasilkan lukisan bertajuk buah-buahan mengikut kreativiti sendiri ataupun meniru contoh-contoh  yang dipamerkan
3. Pelajar menghasilkan lukisandan guru turut membantu pelajar
4.  Guru membuat rumusan.
                               
Keperluan
Contoh lukisan.
Penerapan nilai
Ketekunan dan berusaha.
Refleksi
Murid kelihatan berminat dengan aktiviti yang dijalankan dan aktif bertanya di dalam kelas.


Tarikh
24.01.2013 KHAMIS
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15 Pagi
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (tanggungjawab)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai tanggungjawab
Penerapan nilai
Tanggungjawab
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar memahami dan mengingati maksud nilai-nilai dalam perkembangan diri khususnya nilai tanggungjawab yang dipelajari pada hari ini


Tarikh
24.01.2013 KHAMIS
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
       4K9 (8.15 – 9.25)   4K6 (11.30 – 12.40)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
catan
Hasil pembelajaran
1. Mengaplikasikan teknik-teknik menghasilkan catan dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya yang mengaplikasikan pelbagai teknik  catan.

Aktiviti
Menghasilkan catan bertajuk buah-buahan
Prosedur
1.  Guru menunjukkan beberapa contoh catan kepada murid.
2. Guru menyuruh murid menghasilkan catan bertajuk      buah-buahan mengikut kreativiti sendiri ataupun meniru contoh- contoh catan yang dipamerkan.
3. murid menghasilkan catan dan guru turut membantu .
4. Guru membuat rumusan.

Keperluan
Beberapa contoh karya yang menggunakan pelbagai media catan
Penerapan nilai
Kerajinan dan ketekunan
Refleksi
Murid menjalankan aktiviti yang diarahkan oleh guru dengan baik dan kemas.


Tarikh
25.01.2013 JUMAAT
Kelas
5K4
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
catan
Hasil pembelajaran
1. Mengaplikasikan teknik-teknik menghasilkan catan dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya yang mengaplikasikan pelbagai teknik  catan.

Aktiviti
Menghasilkan catan bertajuk buah-buahan
Prosedur
1. Guru menunjukkan beberapa contoh catan kepada murid.
2. Guru menyuruh murid menghasilkan catan bertajuk      buah-buahan mengikut kreativiti sendiri ataupun meniru contoh- contoh catan yang dipamerkan.
3. murid menghasilkan catan dan guru turut membantu .
4. Guru membuat rumusan.

Keperluan
Beberapa contoh karya yang menggunakan pelbagai media catan
Penerapan nilai
Kerajinan dan ketekunan
Refleksi
Murid menjalankan aktiviti yang diarahkan oleh guru dengan baik dan kemas.


Tarikh
25.01.2013 JUMAAT
Kelas
4K9
Masa
9.40 – 10.40 pagi
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
catan
Hasil pembelajaran
1. Murid dapat menambah pengetahuan dalam tajuk catan.
Aktiviti
Latihan pengukuhan.
Prosedur
1. Guru mengarahkan murid membuat latihan yang diberikan.
2. Guru berbincang jawapan dengan murid.
3. Rumusan
Keperluan
Soalan pendidikan seni
Penerapan nilai
kerajinan
Refleksi
P&P berjalan lancar.


No comments:

Post a Comment