Tarikh
|
21.01.2013 Isnin
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi
|
Subjek
|
Pendidikan seni visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Catan
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Mengenal sejarah dan perubahan aliran dalam catan
serta pengaruhnya terhadap karya tokoh tanah air.
2.
Mengenal pasti penggunaan pelbagai jenis alat, bahan. Bahantara,
pengilat dan ciri-cirinya.
3.
Mempelajari serta mengenali teknik dan proses dalam menghasilkan
catan.
4.
Menghayati karya catan melalui pemerhatian elemen-elemen
tertentu.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
visual
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan sejarah dan perubahan aliran catan dan
pengaruhnya kepada karya tokoh tanah air.
2.
Guru menerang alat, bahan dan bahantara yang digunakan dalam
pengaplikasian hasil kerja serta ciri-cirinya.
3.
Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4.
Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
5.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Buku rujukan pendidikan seni
visual KBSM tingkatan 4 & 5
- Contoh karya catan
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan dan kesedaran.
|
Refleksi
|
Kelas terkawal, semua murid
memberikan tumpuan yang baik semasa P&P
|
|
|
Tarikh
|
22.01.2013 SELASA
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Bertanggungjawab) : Perancangan Teliti
Menjamin Kejayaan
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat
tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang
tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa dengan bijak
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai tanggungjawab
|
Penerapan nilai
|
Mematuhi arahan guru
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat jadual
tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga didedahkan dengan
contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru menentukan jawapan
perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar
mematuhi setiap arahan guru dan keadaan kelas terkawal
|
|
|
Tarikh
|
22.01.2013 (selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Subjek
|
Pendidikan seni
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Mengenal sejarah dan perubahan aliran dalam catan
serta pengaruhnya terhadap karya tokoh tanah air.
2.
Mengenal pasti penggunaan pelbagai jenis alat, bahan. Bahantara,
pengilat dan ciri-cirinya.
3.
Mempelajari serta mengenali teknik dan proses dalam menghasilkan
catan.
4.
Menghayati karya catan melalui pemerhatian elemen-elemen
tertentu.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
visual
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan sejarah
dan perubahan aliran catan dan pengaruhnya kepada karya tokoh tanah air.
2.
Guru menerang alat, bahan
dan bahantara yang digunakan dalam pengaplikasian hasil kerja serta
ciri-cirinya.
3.
Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
4.
Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
5.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Buku rujukan pendidikan seni
visual KBSM tingkatan 4 & 5
-Contoh karya catan
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan dan tumpuan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar,
semua murid memberikan fokus yang baik semasa guru mengajar.
|
|
|
Tarikh
|
23.01.2013 RABU
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
8.15– 9.10 pagi
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengaplikasikan
teknik-teknik menghasilkan catan dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya yang
mengaplikasikan pelbagai teknik
catan.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan catan bertajuk buah-buahan
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan beberapa
contoh catan kepada pelajar.
2.
Guru menyuruh pelajar
menghasilkan catan bertajuk buah-buahan mengikut kreativiti sendiri ataupun
meniru contoh- contoh catan yang dipamerkan.
3.
Pelajar menghasilkan
catan dan guru turut membantu pelajar.
4.
Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Beberapa
contoh karya yang menggunakan pelbagai media catan
|
Penerapan nilai
|
kerajinan
|
Refleksi
|
Murid memberikan tumpuan yang baik dan P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
23.01.2013 RABU
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
9.45 – 10.55 pagi
|
Subjek
|
Pemulihan Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
lukisan
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengaplikasikan
teknik-teknik menghasilkan lukisan dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah lukisan yang mengaplikasikan
pelbagai jenis media pen dan pensil.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan lukisan bertajuk buah-buahan
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan kepada murid.
2. Guru menyuruh pelajar
menghasilkan lukisan bertajuk buah-buahan mengikut kreativiti sendiri
ataupun meniru contoh-contoh yang
dipamerkan
3. Pelajar menghasilkan lukisandan guru turut membantu
pelajar
4. Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh lukisan.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan dan berusaha.
|
Refleksi
|
Murid kelihatan berminat dengan aktiviti yang
dijalankan dan aktif bertanya di dalam kelas.
|
|
|
Tarikh
|
24.01.2013 KHAMIS
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Perkembangan Diri (tanggungjawab)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar
menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam
kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang
bernas tentang tanggungjawab terhadap masa dan kepentingan menguruskan masa
dengan bijak
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai tanggungjawab
|
Penerapan nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar
membuat jadual tentang aktiviti harian mereka yang berfaedah, pelajar juga
didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak bertanggungjawab. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar memahami dan mengingati maksud
nilai-nilai dalam perkembangan diri khususnya nilai tanggungjawab yang
dipelajari pada hari ini
|
|
|
Tarikh
|
24.01.2013
KHAMIS
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
4K9 (8.15 – 9.25) 4K6 (11.30 – 12.40)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengaplikasikan teknik-teknik
menghasilkan catan dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya yang
mengaplikasikan pelbagai teknik catan.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan
catan bertajuk buah-buahan
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan beberapa contoh catan kepada murid.
2. Guru menyuruh murid
menghasilkan catan bertajuk
buah-buahan mengikut kreativiti sendiri ataupun meniru contoh- contoh
catan yang dipamerkan.
3. murid menghasilkan catan dan guru turut membantu .
4.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Beberapa
contoh karya yang menggunakan pelbagai media catan
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
dan ketekunan
|
Refleksi
|
Murid
menjalankan aktiviti yang diarahkan oleh guru dengan baik dan kemas.
|
|
|
Tarikh
|
25.01.2013 JUMAAT
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Subjek
|
Pendidikan seni
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengaplikasikan teknik-teknik
menghasilkan catan dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya yang
mengaplikasikan pelbagai teknik catan.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan
catan bertajuk buah-buahan
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan beberapa contoh catan kepada murid.
2. Guru menyuruh murid
menghasilkan catan bertajuk
buah-buahan mengikut kreativiti sendiri ataupun meniru contoh- contoh
catan yang dipamerkan.
3.
murid
menghasilkan catan dan guru
turut membantu .
4.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Beberapa
contoh karya yang menggunakan pelbagai media catan
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
dan ketekunan
|
Refleksi
|
Murid
menjalankan aktiviti yang diarahkan oleh guru dengan baik dan kemas.
|
|
|
Tarikh
|
25.01.2013 JUMAAT
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
9.40 – 10.40 pagi
|
Subjek
|
Pendidikan seni
|
Bidang
|
Seni
halus
|
Unit Pembelajaran
|
catan
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Murid dapat menambah pengetahuan dalam tajuk catan.
|
Aktiviti
|
Latihan
pengukuhan.
|
Prosedur
|
1. Guru mengarahkan murid membuat latihan yang
diberikan.
2. Guru berbincang jawapan dengan murid.
3. Rumusan
|
Keperluan
|
Soalan
pendidikan seni
|
Penerapan nilai
|
kerajinan
|
Refleksi
|
P&P berjalan
lancar.
|
|
|
Monday, 11 March 2013
RPH MINGGU 4
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment