Monday, 11 March 2013

RPH MINGGU 5

Tarikh
28.01.2013 ISNIN
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Arca
Hasil pembelajaran
1. Mengetahui sejarah dan perkembangan arca pada zaman Tamadun Greek dan sejarah tempatan.
2. Mengenal tokoh pengarca agung dan tokoh tempatan serta hasil karya                              mereka.
3. Mengetahui jenis arca dan fungsinya.
4. Memahami teknik dan proses penghasilan arca.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual.
Prosedur
1. Guru menerangkan sejarah dan perkembangan seni arca pada tamadun Greek dan sejarah tempatan.
2. Guru memperkenalkan tokoh pengarca agung dan tokoh tempatan.
3. Guru menyenaraikan jenis arca dan fungsinya serta teknik dan proses penghasilan arca.
4. Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
5. Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang dipelajari.
6. Guru membuat rumusan.

Keperluan
Buku rujukan pendidikan seni visual KBSM tingkatan 4 & 5
Contoh karya arca tanah air.
Penerapan nilai
ketekunan
Refleksi
Murid memberi tumpuan yang baik semasa guru mengajar.


Tarikh
29.01.2013 SELASA
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15 Pagi
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai hemah tinggi
Penerapan nilai
Hormat-menghormati
Aktiviti
Guru meminta pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth: suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan & situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ). Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar berjaya melakonkan aktiviti seperti yang dikehendaki dengan baik dan memuaskan


Tarikh
29.01.2013 SELASA
Kelas
5K4
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Arca
Hasil pembelajaran
1. Mengaplikasikan teknik-teknik menghasilkan arca dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya arca dengan menggunakan bahan terbuang.          

Aktiviti

Prosedur
1. Guru menunjukkan beberapa contoh gambar arca kepada pelajar
2.  Guru juga menunjukkan model arca yang menggunakan bahan buangan
3.  Pelajar diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan arca dengan menggunakan bahan-bahan terbuang iaitu kertas surat khabar.
                                      4.  Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menghasilkan sebuah model arca dengan menggunakan kertas surat khabar.
5.  Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan model arca.
6. Apresiasi seni.
7. Rumusan.

Keperluan
Contoh arca.
Penerapan nilai
Ketekunan dan kerjasama.
Refleksi
Aktviti berjalan lancar dan murid memberikan komitmen yang baik.


Tarikh
30.01.2013 RABU
Kelas
4K6
Masa
8.15– 9.10 pagi
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Arca
Hasil pembelajaran
1. Mengaplikasikan teknik-teknik menghasilkan arca dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya arca dengan menggunakan bahan terbuang.          

Aktiviti

Prosedur
1. Guru menunjukkan beberapa contoh gambar arca kepada pelajar
2.  Guru juga menunjukkan model arca yang menggunakan bahan buangan
3.  Pelajar diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan arca dengan menggunakan bahan-bahan terbuang iaitu kertas surat khabar.
                                      4.  Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menghasilkan sebuah model arca dengan menggunakan kertas surat khabar.
5. Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan model arca.
6. Apresiasi seni.
7. Rumusan.

Keperluan
Contoh arca.
Penerapan nilai
Ketekunan dan kerjasama.
Refleksi
Aktviti berjalan lancar dan murid memberikan komitmen yang baik.


Tarikh
30.01.2013 RABU
Kelas
4K9
Masa
9.45 – 10.55 pagi
Subjek
Pemulihan Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Arca
Hasil pembelajaran
1. Mengaplikasikan teknik-teknik menghasilkan arca dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya arca dengan menggunakan bahan terbuang.          

Aktiviti

Prosedur
1. Guru menunjukkan beberapa contoh gambar arca kepada pelajar
2.  Guru juga menunjukkan model arca yang menggunakan bahan buangan
3.  Pelajar diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan arca dengan menggunakan bahan-bahan terbuang iaitu kertas surat khabar.
                                      4.  Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menghasilkan sebuah model arca dengan menggunakan kertas surat khabar.
5. Guru memantau kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan model arca.
6. Apresiasi seni.
7. Rumusan.

Keperluan
Contoh arca.
Penerapan nilai
Ketekunan dan kerjasama.
Refleksi
Aktviti berjalan lancar dan murid memberikan komitmen yang baik.


Tarikh
31.01.2013 KHAMIS
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15 Pagi
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi)
Tujuan 
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai hemah tinggi
Penerapan nilai
Keberanian
Aktiviti
Guru meminta pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth: suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan & situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ). Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
CUTI MAULIDUR RASUL


Tarikh
31.01.2013 KHAMIS
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
 4K9 (8.15 – 9.25)   4K6 (11.30 – 12.40)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
cetakan
Hasil pembelajaran
1. Mengenali sejarah cetakan dan pengaruhnya terhadap karya cetakan     tanah air.
2. 2. Memahami teknik-teknik reka bentuk cetakan.
3. Mempelajari jenis-jenis cetakan dan proses menghasilkannya.
4. Memahami proses kemasan, perseimbangan dan pemeliharaan cetakan.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1. Guru menerangkan pengenalan dan sejarah kepada cetakan dan Pengaruhnya dalam karya cetakan tanah air.
2. Guru menunjukkan teknik-teknik yang ada dalam cetakan kepada pelajar.
3. Pelajar diminta untuk mengetahui jenis-jenis cetakan dan proses penghasilannya.
4. Pelajar dijelaskan tentang proses kekemasan, keseimbangan dan pemeliharaan karya cetakan.
5. Guru membuat rumusan.

Keperluan
Buru rujukan pedidikan seni visual
Penerapan nilai
Kerjasama dan tumpuan.
Refleksi
CUTI MAULIDUR RASUL


Tarikh
01.02.2013 JUMAAT
Kelas
5K4
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
cetakan
Hasil pembelajaran
1. Mengenali sejarah cetakan dan pengaruhnya terhadap karya cetakan     tanah air.
2. Memahami teknik-teknik reka bentuk cetakan.
3. Mempelajari jenis-jenis cetakan dan proses menghasilkannya.
4. Memahami proses kemasan, perseimbangan dan pemeliharaan cetakan.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1. Guru menerangkan pengenalan dan sejarah kepada cetakan dan Pengaruhnya dalam karya cetakan tanah air.
2. Guru menunjukkan teknik-teknik yang ada dalam cetakan kepada pelajar.
3. Pelajar diminta untuk mengetahui jenis-jenis cetakan dan proses penghasilannya.
4. Pelajar dijelaskan tentang proses kekemasan, keseimbangan dan pemeliharaan karya cetakan.
5. Guru membuat rumusan.

Keperluan
Buru rujukan pedidikan seni visual
Penerapan nilai
Kerjasama dan tumpuan.
Refleksi
Kelas P&P berjalan dengan baik, dan semua murid memberikan sepenuh tumpuan kepada pengajaran guru.


Tarikh
01.02.2013 JUMAAT
Kelas
4K9
Masa
9.40 – 10.40 pagi
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Kuiz
Hasil pembelajaran
Meningkatkan tahap pengetahuan murid dan menambah keyakinan dalam diri murid.
Aktiviti
Pertandingan kuiz pendidikan seni ( melukis bentuk geometri)
Prosedur
1. Guru memberikan penerangan aktiviti P&P kepada murid.
2. Murid membentuk kumpulan.
3. Murid memulakan aktiviti sambil dipantau oleh guru.
4. Penerangan dan rumusan oleh guru.
Keperluan
Papan hitam dan kapur tulis.
Penerapan nilai
Kerjasama, tumpuan, dan keperihatinan.
Refleksi
Aktiviti ini telah dapat menarik minat murid dan murid merasai keseronokkan belajar P.Seni.


Tarikh
02.03.2013 SABTU
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15 Pagi
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (hemah tinggi)  
Tujuan 
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai hemah tinggi
Penerapan nilai
kerjasama
Aktiviti
Perbincangan dan Membuat karangan/ esei mengenai nilai hemah tinggi. Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan lancar dan setiap aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas mendapat maklum balas yang baik dari pelajar


Tarikh
02.03.2013 SABTU
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
 4K9 (8.15 – 9.25)   4K6 (11.30 – 12.40)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
cetakan
Hasil pembelajaran
Murid dapat menerangkan jenis-jenis cetakan.
Aktiviti
Latihan membuat soalan (objektif)
Prosedur
1. Guru membahagikan tugasan kepada murid.
2. Murid membuat latihan dan dibantu oleh guru.
3. Perbincangan dan rumusan.
Keperluan
Buku rujukan Seni Visual SPM
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar


No comments:

Post a Comment