Tarikh
|
28.01.2013 ISNIN
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi
|
Subjek
|
Pendidikan seni visual
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengetahui sejarah dan
perkembangan arca pada zaman Tamadun Greek dan sejarah tempatan.
2. Mengenal tokoh pengarca agung dan tokoh
tempatan serta hasil karya mereka.
3. Mengetahui jenis arca dan fungsinya.
4. Memahami teknik dan proses penghasilan arca.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
teori seni visual.
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan sejarah dan perkembangan seni arca pada tamadun Greek dan
sejarah tempatan.
2. Guru memperkenalkan tokoh pengarca agung dan
tokoh tempatan.
3. Guru menyenaraikan jenis arca dan fungsinya
serta teknik dan proses penghasilan arca.
4. Guru memberi nota kepada pelajar secara ringkas.
5. Pelajar diuji tahap pemahaman dengan topik yang
dipelajari.
6. Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Buku rujukan
pendidikan seni visual KBSM tingkatan 4 & 5
Contoh karya
arca tanah air.
|
Penerapan nilai
|
ketekunan
|
Refleksi
|
Murid
memberi tumpuan yang baik semasa guru mengajar.
|
|
|
Tarikh
|
29.01.2013 SELASA
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Perkembangan Diri (hemah tinggi)
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang
dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku
latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai
situasi atau persekitaran baru
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai hemah tinggi
|
Penerapan nilai
|
Hormat-menghormati
|
Aktiviti
|
Guru meminta
pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth:
suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan &
situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ).
Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi.
Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan pelajar berjaya melakonkan aktiviti seperti yang
dikehendaki dengan baik dan memuaskan
|
|
|
Tarikh
|
29.01.2013 SELASA
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15
– 9.25 pagi
|
Subjek
|
Pendidikan
seni
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengaplikasikan teknik-teknik
menghasilkan arca dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya arca dengan menggunakan bahan terbuang.
|
Aktiviti
|
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan beberapa contoh
gambar arca kepada pelajar
2.
Guru juga menunjukkan model arca yang menggunakan bahan buangan
3.
Pelajar diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan arca
dengan menggunakan bahan-bahan terbuang iaitu kertas surat khabar.
4. Pelajar dibahagikan kepada beberapa
kumpulan untuk menghasilkan sebuah model arca dengan menggunakan kertas surat
khabar.
5. Guru memantau kerja pelajar membimbing
pelajar menghasilkan model arca.
6. Apresiasi seni.
7. Rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh
arca.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
dan kerjasama.
|
Refleksi
|
Aktviti
berjalan lancar dan murid memberikan komitmen yang baik.
|
|
|
Tarikh
|
30.01.2013
RABU
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
8.15–
9.10 pagi
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengaplikasikan teknik-teknik
menghasilkan arca dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya arca dengan menggunakan bahan terbuang.
|
Aktiviti
|
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan beberapa contoh
gambar arca kepada pelajar
2.
Guru juga menunjukkan model arca yang menggunakan bahan buangan
3.
Pelajar diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan arca
dengan menggunakan bahan-bahan terbuang iaitu kertas surat khabar.
4. Pelajar dibahagikan kepada beberapa
kumpulan untuk menghasilkan sebuah model arca dengan menggunakan kertas surat
khabar.
5. Guru
memantau kerja pelajar
membimbing pelajar menghasilkan model arca.
6. Apresiasi seni.
7. Rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh
arca.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
dan kerjasama.
|
Refleksi
|
Aktviti
berjalan lancar dan murid memberikan komitmen yang baik.
|
|
|
Tarikh
|
30.01.2013 RABU
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
9.45
– 10.55 pagi
|
Subjek
|
Pemulihan
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Arca
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengaplikasikan teknik-teknik
menghasilkan arca dalam karya.
2. Menghasilkan sebuah karya arca dengan menggunakan bahan terbuang.
|
Aktiviti
|
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan beberapa contoh
gambar arca kepada pelajar
2.
Guru juga menunjukkan model arca yang menggunakan bahan buangan
3.
Pelajar diberi peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan arca
dengan menggunakan bahan-bahan terbuang iaitu kertas surat khabar.
4. Pelajar dibahagikan kepada beberapa
kumpulan untuk menghasilkan sebuah model arca dengan menggunakan kertas surat
khabar.
5. Guru
memantau kerja pelajar
membimbing pelajar menghasilkan model arca.
6. Apresiasi seni.
7. Rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh
arca.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
dan kerjasama.
|
Refleksi
|
Aktviti
berjalan lancar dan murid memberikan komitmen yang baik.
|
|
|
Tarikh
|
31.01.2013 KHAMIS
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Perkembangan Diri (hemah tinggi)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang
sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku
latihan, buku teks
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kepentingan menyesuaikan diri dalam pelbagai
situasi atau persekitaran baru
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai hemah tinggi
|
Penerapan
nilai
|
Keberanian
|
Aktiviti
|
Guru meminta
pelajar melakonkan situasi yang menggambarkan sikap hemah tinggi (cth:
suasana di padang bola sepak yang mana pemain dikasari pihak lawan &
situasi sambutan hari jadi di rumah yang mengganggu ketenteraman jiran ).
Pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi.
Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
CUTI MAULIDUR RASUL
|
|
|
Tarikh
|
31.01.2013
KHAMIS
|
Kelas
|
4K9
& 4K6
|
Masa
|
4K9 (8.15 – 9.25) 4K6 (11.30 – 12.40)
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengenali sejarah cetakan dan pengaruhnya
terhadap karya cetakan tanah air.
2. 2. Memahami teknik-teknik reka bentuk cetakan.
3. Mempelajari
jenis-jenis cetakan dan proses menghasilkannya.
4. Memahami
proses kemasan, perseimbangan dan pemeliharaan cetakan.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni visual
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan pengenalan dan
sejarah kepada cetakan dan Pengaruhnya dalam karya cetakan tanah air.
2. Guru menunjukkan teknik-teknik yang
ada dalam cetakan kepada pelajar.
3. Pelajar diminta untuk mengetahui
jenis-jenis cetakan dan proses penghasilannya.
4. Pelajar dijelaskan tentang proses
kekemasan, keseimbangan dan pemeliharaan karya cetakan.
5. Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Buru rujukan pedidikan seni visual
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama dan tumpuan.
|
Refleksi
|
CUTI MAULIDUR RASUL
|
|
|
Tarikh
|
01.02.2013 JUMAAT
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15
– 9.25 pagi
|
Subjek
|
Pendidikan
seni
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil pembelajaran
|
1. Mengenali sejarah cetakan dan
pengaruhnya terhadap karya cetakan
tanah air.
2. Memahami
teknik-teknik reka bentuk cetakan.
3. Mempelajari
jenis-jenis cetakan dan proses menghasilkannya.
4. Memahami
proses kemasan, perseimbangan dan pemeliharaan cetakan.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni visual
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan pengenalan dan
sejarah kepada cetakan dan Pengaruhnya dalam karya cetakan tanah air.
2. Guru menunjukkan teknik-teknik yang
ada dalam cetakan kepada pelajar.
3. Pelajar diminta untuk mengetahui
jenis-jenis cetakan dan proses penghasilannya.
4. Pelajar dijelaskan tentang proses
kekemasan, keseimbangan dan pemeliharaan karya cetakan.
5. Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Buru rujukan pedidikan seni visual
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama dan tumpuan.
|
Refleksi
|
Kelas P&P berjalan dengan baik, dan semua murid
memberikan sepenuh tumpuan kepada pengajaran guru.
|
|
|
Tarikh
|
01.02.2013 JUMAAT
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
9.40
– 10.40 pagi
|
Subjek
|
Pendidikan
seni
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kuiz
|
Hasil pembelajaran
|
Meningkatkan tahap pengetahuan murid dan menambah
keyakinan dalam diri murid.
|
Aktiviti
|
Pertandingan kuiz pendidikan seni ( melukis bentuk
geometri)
|
Prosedur
|
1. Guru memberikan penerangan aktiviti P&P kepada
murid.
2. Murid membentuk kumpulan.
3. Murid memulakan aktiviti sambil dipantau oleh guru.
4. Penerangan dan rumusan oleh guru.
|
Keperluan
|
Papan hitam dan kapur tulis.
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama, tumpuan, dan keperihatinan.
|
Refleksi
|
Aktiviti ini telah dapat menarik minat murid dan
murid merasai keseronokkan belajar P.Seni.
|
|
|
Tarikh
|
02.03.2013 SABTU
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
(hemah tinggi)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan
menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi atau persekitaran baru
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyatakan
maksud nilai hemah tinggi
|
Penerapan
nilai
|
kerjasama
|
Aktiviti
|
Perbincangan dan Membuat karangan/ esei mengenai
nilai hemah tinggi. Pelajar juga didedahkan
dengan contoh-contoh perbuatan tidak berhemah tinggi. Guru menentukan jawapan
perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan setiap aktiviti yang
dilaksanakan dalam kelas mendapat maklum balas yang baik dari pelajar
|
|
|
Tarikh
|
02.03.2013 SABTU
|
Kelas
|
4K9
& 4K6
|
Masa
|
4K9 (8.15 – 9.25) 4K6 (11.30 – 12.40)
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
cetakan
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat menerangkan jenis-jenis cetakan.
|
Aktiviti
|
Latihan membuat soalan (objektif)
|
Prosedur
|
1. Guru membahagikan tugasan kepada murid.
2. Murid membuat latihan dan dibantu oleh guru.
3. Perbincangan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Buku rujukan Seni Visual SPM
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan
lancar
|
|
|
Monday, 11 March 2013
RPH MINGGU 5
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment