Sunday, 8 September 2013

RPH MINGGU 35

Tarikh
26.08.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Tenunan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Mengkaji sejarah dan perkembangan tenunan tanah air.
2.      Mengenalpasti jenis-jenis tenunan dan reka bentuknya.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.      Guru menunjukkan gambar contoh tenunan.
2.      Guru menerangkan isi-isi pelajaran.
3.      Murid menyalin nota yang diberikan oleh guru.
4.      Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
5.      Rumusan pembelajaran.
Keperluan
Buku rujukan : Teks lengkap PSV  Oxford Fajar
Penerapan nilai
Kerajinan dan kerjasama.
Refleksi
Murid mempunyai minat yang mendalam terhadap topik pembelajaran dan memberikan perhatian yang baik semasa P&P


Tarikh
27.08.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru
BBM
Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar
Objektif P&P
Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan
Hasil pembelajaran
Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut
Penerapan nilai
Kerjasama  
Aktiviti
Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik


Tarikh
27.08.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
Unit Pembelajaran
BAHASA INGGERIS KERTAS 2
Hasil pembelajaran
-
Aktiviti
-
Prosedur
-
Keperluan
-kertas soalan percubaan SPM
Penerapan nilai
-
Refleksi
- P&P akan disambung selepas peperiksaan.


Tarikh
28.08.2013 ( Rabu)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Tenunan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Memahami kegunaan kain songket dan kain pua serta proses penghasilannya.
2.      Menghubung kaitkan alam sekeliling dengan bahan serta rekaan motif kain songket dan kain pua.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.      Guru menunjukkan gambar contoh tenunan.
2.      Guru menerangkan isi-isi pelajaran.
3.      Murid menyalin nota yang diberikan oleh guru.
4.      Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
5.      Rumusan pembelajaran.
Keperluan
Buku rujukan : Teks lengkap PSV  Oxford Fajar
Penerapan nilai
Kerajinan dan kerjasama.
Refleksi
Murid mempunyai minat yang mendalam terhadap topik pembelajaran dan memberikan perhatian yang baik semasa P&P


Tarikh
29.08.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru
BBM
Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar
Objektif P&P
Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan
Hasil pembelajaran
Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut
Penerapan nilai
Kerjasama     
Aktiviti
Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar melaksanakan tugasan mereka dengan baik


Tarikh
29.08.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Tenunan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Mengenal pasti peranan institusidan organisasi yang memajukan kraf tenunan.
2.      Mengetahui dimensi baru hasil produk tenunan.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.      Guru menunjukkan gambar contoh tenunan.
2.      Guru menerangkan isi-isi pelajaran.
3.      Murid menyalin nota yang diberikan oleh guru.
4.      Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
5.      Rumusan pembelajaran.
Keperluan
Buku rujukan : Teks lengkap PSV  Oxford Fajar
Penerapan nilai
Kerajinan dan kerjasama.
Refleksi
Murid mempunyai minat yang mendalam terhadap topik pembelajaran dan memberikan perhatian yang baik semasa P&P


Tarikh
30.08.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
Unit Pembelajaran
PENDIDIKAN ISLAM KERTAS 2
Hasil pembelajaran

Aktiviti

Prosedur

Keperluan
-        Kertas  soalan percubaan spm
Penerapan nilai

Refleksi
-        P&P akan disambung selepas peperiksaan


Tarikh
30.08.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Tenunan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Mengukuhkan pengetahuan berkaitan tajuk tenunan.
Aktiviti
Latihan teori.
Prosedur
1.      Guru memberikan soalan kepada murid.
2.      Murid menjawab soalan secara individu.
3.      Guru menyoal murid secara rawak.
4.      Guru dan murid membincangkan jawapan soalan yang tepat.
5.      Rumusan.
Keperluan
Kertas soalan
Penerapan nilai
Kerajinan dan kerjasama.
Refleksi
P&P berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment