Friday, 12 October 2012

RPH MINGGU 37

Tarikh
17 sept 2012 (isnin)
Minggu
37
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
-
Unit Pembelajaran
Perbincangan soalan peperiksaan percubaan SPM
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.    Mengetahui jawapan soalan peperiksaan.
2.    Memperkukuhkan pengetahuan terhadap subjek.

Aktiviti
1.    Guru menerangkan aktiviti.
2.    Guru berbincang bersama murid jawapan soalan percubaan SPM
3.    Murid membuat pembetulan dalam buku latihan.
4.    Pengukuhan dan pengkayaan.
5.    Rumusan.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Perbincangan
Penerapan Nilai
Kerajinan, kerjasama.
Refleksi
CUTI SEMPENA HARI MALAYSIA.



Tarikh
17 sept 2012 (isnin)
Minggu
37
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1jam 10 minit.
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni tenunan
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat :
1.    Menyenaraikan isi-isi penting yang terdapat dalam topic pengajaran dengan lebih terperinci.
Aktiviti
Latihan pengukuhan
Prosedur
1.    Guru menerangkan topik.
2.    Guru memberikan latihan.
3.    Murid membuat latihan secara individu.
4.    Guru dan murid membincangkan jawapan.
5.    Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi

Penerapan nilai
·         Ketekunan
·         Tumpuan
Refleksi
Murid telah dapat membuat latihan dan mengetahui jawapan yang tepat.



Tarikh
18 sept 2012 ( selasa)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Tema 6 ; cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
Aktiviti 10B : piagam pelanggan kea rah kualiti kerja yang cemerlang
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Menghuraikan kepentingan piagam pelanggan.
2.    Mematuhi piagam pelanggan untuk menghasilkan kualiti kerja yang cemerlang.
3.    Mengamalkan budaya kerja cemerlang dengan memberikan perkhidmatan berkualiti.

Aktiviti
1.    Guru menerangkan topik pengajaran, memberikan nota dan latihan kepada murid.
2.    Murid menyalin nota serta latihan yang diberikan oleh guru.
3.    Rumusan.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Penerangan
·         Latihan
Penerapan Nilai
Ketekunan
Refleksi
Murid dapat menyiapkan nota serta latihan di dalam kelas dengan baik.



Tarikh
18 sept 2012 (selasa)
Minggu
37
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1jam 10 minit.
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni tenunan
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat :
1.    Menyenaraikan isi-isi penting yang terdapat dalam topic pengajaran dengan lebih terperinci.
Aktiviti
Latihan pengukuhan
Prosedur
1.    Guru menerangkan topik.
2.    Guru memberikan latihan.
3.    Murid membuat latihan secara individu.
4.    Guru dan murid membincangkan jawapan.
5.    Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi

Penerapan nilai
·         Ketekunan
·         Tumpuan
Refleksi
murid menyiapkan latihan dengan baik serta jawapan yang tepat.



Tarikh
19 sept 2012 (rabu)
Minggu
37
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 dan 5K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
-
Unit Pembelajaran
Perbincangan soalan peperiksaan percubaan SPM
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.    Mengetahui jawapan soalan peperiksaan.
2.    Memperkukuhkan pengetahuan terhadap subjek.

Aktiviti
1.    Guru menerangkan aktiviti.
2.    Guru berbincang bersama murid jawapan soalan percubaan SPM
3.    Murid membuat pembetulan dalam buku latihan.
4.    Pengukuhan dan pengkayaan.
5.    Rumusan.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Perbincangan
Penerapan Nilai
Kerajinan, kerjasama.
Refleksi
Murid telah berjaya mencari jawapan terhadap soalan yang salah serta menyiapkan pembetulan di dalam kelas.



Tarikh
20 sept 2012 (khamis)
Minggu
37
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 dan 4K7
Masa
1jam 10 minit.
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni Tekat
1.    Sejarah seni tekat di Malaysia.
2.    Ciri-ciri istimewa seni tekat.
3.    Ragam hias tekat.
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat :
1.    Mengetahui secara jelas sejarah seni tekat di Malaysia.
2.    Meneliti ciri-ciri istimewa seni tekat.
3.    Meneliti dua jenis ragam hias tekat iaitu sulam penuh dan sulam pahat.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni.
Prosedur
1.    Guru menunjukkan sebuah gambar manakala murid meneka apakah gambar tersebut.
2.    Guru memperkenalkan topik pengajaran dan menerangkan.
3.    Murid menyalin nota berbentuk peta minda.
4.    Guru menyoal murid.
5.    Pengukuhan dan pengkayaan.
6.    Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi

Penerapan nilai
·         Tumpuan
·         Ketekunan
Refleksi
Kelas 4K4 : Murid kelihatan amat berminat dengan topik pengajaran.
Kelas 4K7 : P&P berjalan baik, murid memberi tumpuan semasa P&P.



Tarikh
19 sept 2012 (rabu)
Minggu
37
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 dan 5K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
-
Unit Pembelajaran
Perbincangan soalan peperiksaan percubaan SPM
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.    Mengetahui jawapan soalan peperiksaan.
2.    Memperkukuhkan pengetahuan terhadap subjek.

Aktiviti
1.    Guru menerangkan aktiviti.
2.    Guru berbincang bersama murid jawapan soalan percubaan SPM
3.    Murid membuat pembetulan dalam buku latihan.
4.    Pengukuhan dan pengkayaan.
5.    Rumusan.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Perbincangan
Penerapan Nilai
Kerajinan, kerjasama.
Refleksi
P&P berjalan dengan baik, murid memberikan kerjasama serta dapat menyiapkan pembetulan di dalam kelas.



Tarikh
21 sept 2012 (jumaat)
Minggu
37
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1jam 10 minit.
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Unsur seni
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat;
1.    Mengetahui tentang topik ulangkaji dengan lebih mendalam.
Aktiviti
Membaca dan ulangkaji.
Prosedur
1.    Guru memberikan arahan kepada murid untuk membaca dan mengulangkaji tajuk unsur seni.
2.    Guru memeriksa buku nota dan latihan.
3.    Guru mengimbas kembali tajuk-tajuk lain.
4.    Rumusan
Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi

Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid mengikuti arahan guru dengan baik.

No comments:

Post a Comment