Sunday, 14 October 2012

RPH MINGGU 39

Tarikh
1 Oktober 2012 (Isnin)
Minggu
39
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1jam 10 minit
Bidang
-
Unit Pembelajaran
Perbincangan soalan peperiksaan percubaan SPM
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.    Mengetahui jawapan soalan peperiksaan.
2.    Memperkukuhkan pengetahuan terhadap subjek.

Aktiviti
1.    Guru menerangkan aktiviti.
2.    Guru berbincang bersama murid jawapan soalan percubaan SPM
3.    Murid membuat pembetulan dalam buku latihan.
4.    Pengukuhan dan pengkayaan.
5.    Rumusan.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Perbincangan
Penerapan Nilai
Kerajinan, kerjasama.
Refleksi
Murid menyiapkan pembetulan di dalam kelas dan memberikan tumpuan yang baik semasa P&P



Tarikh
1 Oktober 2012 (Isnin)
Minggu
39
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1jam 10 minit.
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni Tekat
1.    Kemasan dan pemeliharaan hasil seni tekat.
2.    Tokoh-tokoh penting.
3.    Dimensi baru seni tekat.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Mengetahui kemasan dan pemeliharaan hasil karya seni tekat.
2.    Mengenal beberapa tokoh penting.
3.    Memerhati hasil dimensi baru dalam tekatan.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni.
Prosedur
1.    Guru menerangkan isi pelajaran.
2.    Guru memberikan nota dan latihan.
3.    Murid menyalin nota dan membuat latihan.
4.    Pengukuhan  dan pengkayaan.
5.    Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi

Penerapan nilai
Kerajinan.
Refleksi
P&P berjalan lancar.



Tarikh
2 oktober 2012 (selasa)
Minggu
39
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Tema 6 ; cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
Aktiviti 11c : tanggungjawab terlaksana,pengguna sejahtera.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, murid dapat ;
1.    Menerangkan tanggungjawab sebagai pengguna.
2.    Mengamalkan sikap bertanggungjawab sebagai pengguna rasional.
3.    Peka terhadap tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional.
Aktiviti
1.    Guru menerangkan topik dan aktiviti.
2.    Murid membuat belanjawan diri.
3.    Guru menyenak belanjawan murid.
4.    Guru memberi komen dan penerangan.
5.    Pengukuhan dan pengkayaan.
6.    Rumusan.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Penerangan.
Penerapan Nilai
Kesedaran  dan  rasional.
Refleksi
Murid telah membuat belanjawan diri dengan baik di dalam kelas serta memberi kerjasama semasa guru mengajar.



Tarikh
3 oktober 2012 (Rabu)
Minggu
39
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 dan 5K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Tema 6 : Cabaran Masa Depan
Unit Pembelajaran
Aktiviti 9B: Menangani Cabaran Globalisasi

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1.    menyenaraikan cara-cara menangani cabaran globalisasi.
2.    Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan dunia dalam menangani cabaran globalisasi.
3.    Mengambil tindakan yang rasional untuk menangani saingan serantau dan dunia.
4.    Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran, menerangkan dengan lebih jelas dan terperinci isi-isi pengajaran.
2.    Murid mendengar dan mencatat isi penting.
3.    Guru memilih beberapa orang murid untuk membuat membuat pengucapan awam.
4.    Guru dan murid memberikan pandangan.
5.    Pengukuhan dan pengkayaan.
6.    Rumusan

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Perbincangan
·         Penerangan
·         Pengucapan awam
Penerapan Nilai
Keberanian, kerjasama dan kerajinan.
Refleksi
Murid memberikan komitmen yang sepenuhnya dalam kelas.



Tarikh
4 Oktober 2012 (Khamis)
Minggu
39
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 dan 4K7
Catatan
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TINGKATAN 4
 SAINS KERTAS 1 DAN 2



Tarikh
4 oktober 2012 (khamis)
Minggu
39
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S4
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Tema 6 : Cabaran Masa Depan
Unit Pembelajaran
Aktiviti 9B: Menangani Cabaran Globalisasi

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1.    menyenaraikan cara-cara menangani cabaran globalisasi.
2.    Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan dunia dalam menangani cabaran globalisasi.
3.    Mengambil tindakan yang rasional untuk menangani saingan serantau dan dunia.
4.    Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran, menerangkan dengan lebih jelas dan terperinci isi-isi pengajaran.
2.    Murid mendengar dan mencatat isi penting.
3.    Guru memilih beberapa orang murid untuk membuat membuat pengucapan awam.
4.    Guru dan murid memberikan pandangan.
5.    Pengukuhan dan pengkayaan.
6.    Rumusan

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Perbincangan
·         Penerangan
·         Pengucapan awam
Penerapan Nilai
Keberanian, kerjasama dan kerajinan.
Refleksi
Sesi P&P dapat dijalankan dengan baik, murid mendengar dengan sepenuh perhatian terhadap guru.



Tarikh
5 Oktober 2012 (jumaat)
Minggu
39
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Catatan
ULANGKAJI  MATAPELAJARAN  PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

No comments:

Post a Comment