Tarikh
|
29.04.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 –
10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan seni visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Ilustrasi
|
Hasil pembelajaran
|
1. Murid dapat megetahui konsep
ilustrasi dan sejarah perkembangannya.
2. Memahami fungsi dan jenis-jenis
ilustrasi.
3. Menghubungkaitkan kegunaan ilustrasi
berdasarkan peredaran zaman.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan maksud ilustrasi dan
isi-isi penting pelajaran.
2.
Guru
memberikan nota dan latihan kepada murid.
3.
Murid
menyiapkan nota dan latihan yang diberikan.
4.
Rumusan
pembelajaran.
|
Keperluan
|
Teori
PSV SPM Terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan baik, semua murid memberikan kerjasama, p&p bersambung pd
hr berikutnya.
|
|
|
Tarikh
|
30.04.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan /
ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia
dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai
yang telah dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat
latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar
juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab
dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan
/ isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan
yang sepenuhnya semasa pembelajaran berlangsung memandangkan mereka akan
menghadapi peperiksaan pertengahan tahun bermula pada minggu hadapan
|
|
|
Tarikh
|
30.04.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Kajian
Rekaan Seni Visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Lakaran gabungan
reka letak muka taip dan ilustrasi
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid dapat menghasilkan reka letak
muka taip dan ilustrasi dengan mengunakan prinsip dan unsur seni serta kadar
banding.
|
Aktiviti
|
Amali menghasilkan folio KRSV
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka letak papan peraga.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi membuat reka letak muka taip dan illustrasi.
3.
Murid diminta
memulakan tugasan.
4.
Guru memantau
dan membimbing.
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Contoh
folio dan reka letak papan peraga.
|
Penerapan
nilai
|
Ketelitian dan kekemasan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar,semua murid dapat menyiapkan
tugasan yang diberikan.
|
|
|
Tarikh
|
01.05.2013 ( Rabu)
|
Kelas
|
8.15-9.25 (4K6),
10.20-11.30 (4K9)
|
Masa
|
Pendidikan Seni
Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
CATATAN
|
CUTI HARI PEKERJA (1 MEI)
|
|
|
Tarikh
|
02.05.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan /
ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah
dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat
latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks,
pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan
Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam
sekitar serta pendedahan tentang ‘masyarakat lestari’. Guru menentukan
jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan
sepenuhnya semasa sesi P&P berlangsung serta keadaan kelas adalah
terkawal
|
|
|
Tarikh
|
02.05.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9)
11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Grafik
Persekitaran
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat mengukuhkan kefahaman
terhadap topik pelajaran.
|
Aktiviti
|
Latihan
pengukuhan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan topic pelajaran.
2.
Murid
menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
3.
Perbincangan.
4.
Rumusan
|
Keperluan
|
Teori
PSV SPM Terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
03.5.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Kajian Rekaan Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Lakaran gabungan reka letak muka taip dan ilustrasi
|
Hasil pembelajaran
|
Murid
dapat menghasilkan reka letak muka taip dan ilustrasi dengan mengunakan prinsip
dan unsur seni serta kadar banding.
|
Aktiviti
|
Amali menghasilkan folio KRSV
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka letak papan peraga.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi membuat reka letak muka taip dan illustrasi.
3.
Murid diminta
memulakan tugasan.
4.
Guru memantau
dan membimbing.
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Contoh folio dan reka letak papan
peraga.
|
Penerapan nilai
|
Ketelitian
dan kekemasan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar,semua murid dapat menyiapkan tugasan yang diberikan.
|
|
|
Tarikh
|
03.05.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Ilustrasi
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat mengukuhkan kefahaman
terhadap topik pelajaran.
|
Aktiviti
|
Latihan
pengukuhan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan topik pelajaran.
2.
Murid
menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
3.
Perbincangan.
4.
Rumusan
|
Keperluan
|
Teori
PSV SPM Terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar.
|
Saturday, 11 May 2013
RPH MINGGU 18
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment