Saturday, 11 May 2013

RPH MINGGU 18

Tarikh
29.04.2013 (Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Ilustrasi
Hasil pembelajaran
1.       Murid dapat megetahui konsep ilustrasi dan sejarah perkembangannya.
2.       Memahami fungsi dan jenis-jenis ilustrasi.
3.       Menghubungkaitkan kegunaan ilustrasi berdasarkan peredaran zaman.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.       Guru menerangkan maksud  ilustrasi dan isi-isi penting pelajaran.
2.       Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
3.       Murid menyiapkan nota dan latihan yang diberikan.
4.       Rumusan pembelajaran.
Keperluan
Teori PSV  SPM Terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
P&P berjalan dengan baik, semua murid memberikan kerjasama, p&p bersambung pd hr berikutnya.


Tarikh
30.04.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar 
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)
Penerapan nilai
Kerjasama   
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan yang sepenuhnya semasa pembelajaran berlangsung memandangkan mereka akan menghadapi peperiksaan pertengahan tahun bermula pada minggu hadapan


Tarikh
30.04.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Rekaan Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lakaran gabungan reka letak muka taip dan ilustrasi
Hasil pembelajaran
Murid dapat menghasilkan reka letak muka taip dan ilustrasi dengan mengunakan prinsip dan unsur seni serta kadar banding.
Aktiviti
Amali  menghasilkan folio KRSV
Prosedur
1.       Guru menunjukkan contoh reka letak papan peraga.
2.       Guru menunjukkan demonstrasi membuat reka letak muka taip dan illustrasi.
3.       Murid diminta memulakan tugasan.
4.       Guru memantau dan membimbing.
5.       Rumusan 
Keperluan
Contoh folio dan reka letak papan peraga.
Penerapan nilai
Ketelitian dan kekemasan
Refleksi
P&P berjalan lancar,semua murid dapat menyiapkan tugasan yang diberikan.


Tarikh
01.05.2013 ( Rabu)
Kelas
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Masa
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
CATATAN
CUTI HARI PEKERJA (1 MEI)


Tarikh
02.05.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai  kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)
Penerapan nilai
Tanggungjawab
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang ‘masyarakat lestari’. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi P&P berlangsung serta keadaan kelas adalah terkawal 


Tarikh
02.05.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Grafik Persekitaran
Hasil pembelajaran
Murid dapat mengukuhkan kefahaman terhadap topik pelajaran.
Aktiviti
Latihan pengukuhan
Prosedur
1.       Guru menerangkan topic pelajaran.
2.       Murid menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
3.       Perbincangan.
4.       Rumusan
Keperluan
Teori PSV  SPM Terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan lancar.


Tarikh
03.5.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Rekaan Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lakaran gabungan reka letak muka taip dan ilustrasi
Hasil pembelajaran
Murid dapat menghasilkan reka letak muka taip dan ilustrasi dengan mengunakan prinsip dan unsur seni serta kadar banding.
Aktiviti
Amali  menghasilkan folio KRSV
Prosedur
1.       Guru menunjukkan contoh reka letak papan peraga.
2.       Guru menunjukkan demonstrasi membuat reka letak muka taip dan illustrasi.
3.       Murid diminta memulakan tugasan.
4.       Guru memantau dan membimbing.
5.       Rumusan 
Keperluan
Contoh folio dan reka letak papan peraga.
Penerapan nilai
Ketelitian dan kekemasan
Refleksi
P&P berjalan lancar,semua murid dapat menyiapkan tugasan yang diberikan.


Tarikh
03.05.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Ilustrasi
Hasil pembelajaran
Murid dapat mengukuhkan kefahaman terhadap topik pelajaran.
Aktiviti
Latihan pengukuhan
Prosedur
1.       Guru menerangkan topik pelajaran.
2.       Murid menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
3.       Perbincangan.
4.       Rumusan
Keperluan
Teori PSV  SPM Terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment