Monday, 6 May 2013

RPH MINGGU 17

Tarikh
22.04.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Risalah
Hasil pembelajaran
1.       Memahami maksud risalah
2.       Mengetahui perbezaan risalah dengan papan iklan.
3.       Mengetahui proses reka bentuk risalah.
Aktiviti
Pembelajaran Teori Seni
Prosedur
1.       Guru menerangkan maksud risalah kepada murid.
2.       Guru membuat penerangan dengan terperinci.
3.       Guru memberikan nota ringkas kepada murid.
4.       Murid diuji tahap pemahaman topic pelajaran.
5.       Guru membuat rumusan.
Keperluan
·         Contoh risalah
·         Teori PSV  SPM Terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Kerjasama dan Kerajinan
Refleksi
P&P berjalan dengan baik.


Tarikh
23.04.2013 (Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (menyayangi dan menghargai alam sekitar)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar 
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai tanggungjawab terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)
Penerapan nilai
Tumpuan
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan hutan, faktor dan langkah-langkah mengatasi pencemaran alam sekitar. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar dan pelajar berjaya mendapatkan maklumat yang dikehendaki oleh guru tentang tajuk yang dipelajari pada hari ini berdasarkan buku teks


Tarikh
23.04.2013 (Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Lakaran gabungan reka letak muka taip dan ilustrasi
Hasil pembelajaran
Murid dapat menghasilkan reka letak muka taip dan ilustrasi dengan mengunakan prinsip dan unsur seni serta kadar banding.
Aktiviti
Amali  menghasilkan folio KRSV
Prosedur
1.       Guru menunjukkan contoh reka letak papan peraga.
2.       Guru menunjukkan demonstrasi membuat reka letak muka taip dan illustrasi.
3.       Murid diminta memulakan tugasan.
4.       Guru memantau dan membimbing.
5.       Rumusan 
Keperluan
Contoh folio dan reka letak papan peraga.
Penerapan nilai
Ketelitian dan kekemasan
Refleksi
P&P berjalan lancar, murid berkomunikasi dengan baik terhadap guru, aktiviti akan disambung pada sesi P&P yang seterusnya.


Tarikh
24.5.2013 (rabu)
Kelas
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Masa
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Grafik Persekitaran
Hasil pembelajaran
1.       Murid dapat memahami maksud grafik persekitaran  dan kaitannya dengan periklanan.
2.       Meneliti jenis persekitaran.
3.       Mengetahui prinsip rekaan iklan grafik persekitaran
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.       Guru menerangkan maksud  grafik persekitaran dan isi penting pelajaran.
2.       Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
3.       Murid menyiapkan nota dan latihan yang diberikan.
4.       Rumusan pembelajaran.
Keperluan
Teori PSV  SPM Terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
P&P berjalan dengan baik, semua murid memberikan kerjasama, p&p bersambung pd hr berikutnya.


Tarikh
25.05.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar
Nilai : keharmonian antara manusia dengan alam sekitar
·         Fikir dahulu sebelum buang
Tujuan
Pada akhir pembelajaran pelajar dapat;
1.       Menguruskan sisa secara bijaksana.
2.       Menyenaraikan kepentingan mengurangkan penggunaan penggunaan bahan sumber, mengguna semula dan mengitar semula bahan terbuang.
3.       Mengetahui cara pelbagai program amalan hijau dilaksanakan.
BBM
Menerangkan
Objektif P&P
·         Perbincangan
·         Soal jawab
Hasil pembelajaran
·         Buku teks
·         Buku rujukan : Fajar Bakti ; SUKSES, Pendidikan Moral SPM
Penerapan nilai
Guru memberikan penerangan isi pelajaran, guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan program kitar semula / 3R (Reduce, Reuse & Recycle) serta langkah-langkah mengelakkan kemusnahan alam sekitar atau bencana alam. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Aktiviti
·         Kebersihan
·         Ketekunan
Refleksi
Murid kelihatan amat berminat dengan topik yang dipelajari dan memberikan tindak balas yang positif


Tarikh
25.05.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Grafik Persekitaran
Hasil pembelajaran
1.       Murid dapat memahami maksud grafik persekitaran  dan kaitannya dengan periklanan.
2.       Meneliti jenis persekitaran.
3.       Mengetahui prinsip rekaan iklan grafik persekitaran
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.       Guru menerangkan maksud  grafik persekitaran dan isi penting pelajaran.
2.       Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
3.       Murid menyiapkan nota dan latihan yang diberikan.
4.       Rumusan pembelajaran.
Keperluan
Teori PSV  SPM Terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
P&P berjalan dengan baik, semua murid memberikan kerjasama.


Tarikh
26. 05. 2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Rekaan Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lakaran gabungan reka letak muka taip dan ilustrasi
Hasil pembelajaran
Murid dapat menghasilkan reka letak muka taip dan ilustrasi dengan mengunakan prinsip dan unsur seni serta kadar banding.
Aktiviti
Amali  menghasilkan folio KRSV
Prosedur
1.       Guru menunjukkan contoh reka letak papan peraga.
2.       Guru menunjukkan demonstrasi membuat reka letak muka taip dan illustrasi.
3.       Murid diminta memulakan tugasan.
4.       Guru memantau dan membimbing.
5.       Rumusan 
Keperluan
Contoh folio dan reka letak papan peraga.
Penerapan nilai
Ketelitian dan kekemasan
Refleksi
P&P tidak dapat dijalankan kerana guru mengambil CRK.


Tarikh
26. 05. 2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Grafik Persekitaran
Hasil pembelajaran
Murid dapat mengukuhkan kefahaman terhadap topik pelajaran.
Aktiviti
Latihan pengukuhan
Prosedur
1.       Guru menerangkan topic pelajaran.
2.       Murid menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
3.       Perbincangan.
4.       Rumusan
Keperluan
Teori PSV  SPM Terbitan Pelangi.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P tidak dapat dijalankan kerana guru mengambil CRK.

No comments:

Post a Comment