Tarikh
|
22.04.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 –
10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan seni visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Risalah
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Memahami
maksud risalah
2.
Mengetahui
perbezaan risalah dengan papan iklan.
3.
Mengetahui
proses reka bentuk risalah.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
Teori Seni
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan maksud risalah kepada murid.
2.
Guru membuat
penerangan dengan terperinci.
3.
Guru
memberikan nota ringkas kepada murid.
4.
Murid diuji
tahap pemahaman topic pelajaran.
5.
Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
·
Contoh
risalah
·
Teori
PSV SPM Terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama dan Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
23.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Alam Sekitar (menyayangi dan menghargai alam sekitar)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan /
ciri-ciri nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai tanggungjawab terhadap
keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah
dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Tumpuan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat
latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks,
pelajar juga didedahkan dengan kepentingan hutan, faktor dan langkah-langkah
mengatasi pencemaran alam sekitar. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi
yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar dan pelajar berjaya
mendapatkan maklumat yang dikehendaki oleh guru tentang tajuk yang dipelajari
pada hari ini berdasarkan buku teks
|
|
|
Tarikh
|
23.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Lakaran gabungan
reka letak muka taip dan ilustrasi
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid dapat menghasilkan reka letak
muka taip dan ilustrasi dengan mengunakan prinsip dan unsur seni serta kadar
banding.
|
Aktiviti
|
Amali menghasilkan folio KRSV
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka letak papan peraga.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi membuat reka letak muka taip dan illustrasi.
3.
Murid diminta
memulakan tugasan.
4.
Guru memantau
dan membimbing.
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Contoh
folio dan reka letak papan peraga.
|
Penerapan
nilai
|
Ketelitian dan kekemasan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar, murid berkomunikasi dengan baik terhadap guru, aktiviti akan
disambung pada sesi P&P yang seterusnya.
|
|
|
Tarikh
|
24.5.2013 (rabu)
|
Kelas
|
8.15-9.25 (4K6),
10.20-11.30 (4K9)
|
Masa
|
Pendidikan Seni
Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit
Pembelajaran
|
Grafik Persekitaran
|
Hasil
pembelajaran
|
1.
Murid dapat
memahami maksud grafik persekitaran
dan kaitannya dengan periklanan.
2.
Meneliti jenis
persekitaran.
3.
Mengetahui prinsip
rekaan iklan grafik persekitaran
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan
maksud grafik persekitaran dan isi
penting pelajaran.
2.
Guru memberikan
nota dan latihan kepada murid.
3.
Murid menyiapkan
nota dan latihan yang diberikan.
4.
Rumusan pembelajaran.
|
Keperluan
|
Teori PSV SPM Terbitan Pelangi.
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan baik, semua
murid memberikan kerjasama, p&p bersambung pd hr berikutnya.
|
|
|
Tarikh
|
25.05.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai
Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar
Nilai : keharmonian
antara manusia dengan alam sekitar
·
Fikir
dahulu sebelum buang
|
Tujuan
|
Pada akhir pembelajaran pelajar dapat;
1.
Menguruskan
sisa secara bijaksana.
2.
Menyenaraikan
kepentingan mengurangkan penggunaan penggunaan bahan sumber, mengguna semula
dan mengitar semula bahan terbuang.
3.
Mengetahui
cara pelbagai program amalan hijau dilaksanakan.
|
BBM
|
Menerangkan
|
Objektif P&P
|
·
Perbincangan
·
Soal
jawab
|
Hasil pembelajaran
|
·
Buku
teks
·
Buku
rujukan : Fajar Bakti ; SUKSES, Pendidikan Moral SPM
|
Penerapan nilai
|
Guru memberikan penerangan isi pelajaran, guru meminta
pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan
buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan program kitar semula /
3R (Reduce, Reuse & Recycle) serta langkah-langkah mengelakkan kemusnahan
alam sekitar atau bencana alam. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi
yang relevan
|
Aktiviti
|
·
Kebersihan
·
Ketekunan
|
Refleksi
|
Murid
kelihatan amat berminat dengan topik yang dipelajari dan memberikan tindak
balas yang positif
|
|
|
Tarikh
|
25.05.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9)
11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Grafik Persekitaran
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Murid dapat
memahami maksud grafik persekitaran
dan kaitannya dengan periklanan.
2.
Meneliti jenis
persekitaran.
3.
Mengetahui prinsip
rekaan iklan grafik persekitaran
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan
maksud grafik persekitaran dan isi
penting pelajaran.
2.
Guru memberikan
nota dan latihan kepada murid.
3.
Murid menyiapkan
nota dan latihan yang diberikan.
4.
Rumusan pembelajaran.
|
Keperluan
|
Teori PSV SPM Terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan baik, semua
murid memberikan kerjasama.
|
|
|
Tarikh
|
26. 05. 2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Kajian
Rekaan Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Lakaran gabungan
reka letak muka taip dan ilustrasi
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat menghasilkan reka letak
muka taip dan ilustrasi dengan mengunakan prinsip dan unsur seni serta kadar
banding.
|
Aktiviti
|
Amali menghasilkan folio KRSV
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh reka letak papan peraga.
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi membuat reka letak muka taip dan illustrasi.
3.
Murid diminta
memulakan tugasan.
4.
Guru memantau
dan membimbing.
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Contoh
folio dan reka letak papan peraga.
|
Penerapan nilai
|
Ketelitian dan kekemasan
|
Refleksi
|
P&P
tidak dapat dijalankan kerana guru mengambil CRK.
|
|
|
Tarikh
|
26. 05. 2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Komunikasi
Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Grafik Persekitaran
|
Hasil pembelajaran
|
Murid
dapat mengukuhkan kefahaman terhadap topik pelajaran.
|
Aktiviti
|
Latihan pengukuhan
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan
topic pelajaran.
2.
Murid menyiapkan
latihan yang diberikan oleh guru.
3.
Perbincangan.
4.
Rumusan
|
Keperluan
|
Teori PSV SPM Terbitan Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P tidak dapat dijalankan kerana
guru mengambil CRK.
|
Monday, 6 May 2013
RPH MINGGU 17
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment