Monday, 22 April 2013

RPH MINGGU 16

Tarikh
15.04.2013 (Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Kaligrafi
Hasil pembelajaran
1.       Murid dapat mengkaji sejarah dan perkembangan kaligrafi.
2.       Meneliti teknik penulisan kaligrafi.
3.       Mengetahui peralatan dan bahan dalam penulisan kaligrafi.
4.       Mengetahui jenis tulisan khat.
5.       Menghubung kait tulisan khat dengan bangsa arab dan agama islam.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.       Guru menunjukkan gambar tulisan khat.
2.       Guru menerangkan tajuk dan isi pelajaran.
3.       Guru meminta seorang wakil murid untuk melakar tulisan kaligrafi mengikut contoh yang dipamerkan.
4.       Guru membuat penilaian.
5.       Rumusan.
Keperluan
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni Visual.
Penerapan nilai
Ketelitian dan ketekunan.
Refleksi
Murid mengikuti P&P dengan baik.contoh gambar dapat membantu murid mengenal dengan cepat.


Tarikh
16.04.2013 (Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas
Penerapan nilai
Semangat 
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar memahami maksud tradisi yang diamalkan dalam anggota keluarga dengan memberi contoh-contoh yang berkaitan dengan kehidupan seharian mereka


Tarikh
16.04.2013 (Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Rekaan Seni Visual
Unit Pembelajaran
Penilaian kerja kursus (Bulan April)
Hasil pembelajaran
Membuat penilaian dan memberi markah kerja kursus murid bagi bulan April.
Aktiviti
Teori
Prosedur
1.       Guru Membuat penilaian kerja kursus murid.
2.       Guru memberikan komen terhadap hasil kerja murid.
3.       Rumusan.
Keperluan
Folio kerja kursus murid.
Penerapan nilai
Ketelitian
Refleksi
Semua murid memberikan kerjasama yang baik  semasa P&P.


Tarikh
17.04.2013 ( Rabu)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Tipografi
Hasil pembelajaran
1.        murid dapat memahami maksud tipografi.
2.       Murid dapat mengenali kategori dan klasifikasi muka taip.
3.       Murid dapat mengaplikasi rekaan seni huruf dalam penghasilan seni visual.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni.
Prosedur
1.       Guru menerangkan tajuk dan isi pengajaran.
2.       Guru memberikan contoh-contoh yang sesuai kepada murid.
3.       Guru memberikan nota.
4.       Murid menyalin nota yang diberikan.
5.       Rumusan.
Keperluan
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni Visual.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
Semua murid memberikan kerjasama yang baik semasa P&P


Tarikh
18.04.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (tanggungjawab terhadap keluarga)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai tanggungjawab terhadap keluarga
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)
Penerapan nilai
Tanggungjawab 
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan ciri-ciri tanggungjawab terhadap keluarga. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar memahami tajuk berkaitan kekeluargaan yang dipelajari .


Tarikh
18.04.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Grafik persekitaran
Hasil pembelajaran
1.       Murid dapat memahami maksud grafik persekitaran dan kaitannya dengan periklanan.
2.       Murid dapat meneliti jenis persekitaran.
3.       Murid dapat mengetahui prinsip rekaan iklan grafik persekitaran.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.       Guru menerangkan tajuk dan isi pengajaran.
2.       Guru memberikan contoh-contoh yang sesuai kepada murid.
3.       Guru memberikan nota.
4.       Murid menyalin nota yang diberikan.
5.       Rumusan.
Keperluan
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni Visual.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar memahami tajuk berkaitan kekeluargaan yang dipelajari .


Tarikh
19.04.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Rekaan Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lakaran olahan idea buah-buahan.
Hasil pembelajaran
Murid dapat mengembangkan idea dengan lebih kreatif.
Aktiviti
Lakaran
Prosedur
1.       Guru menunjukan contoh lakaran olahan idea.
2.       Guru menerangkan kaedah membuat olahan.
3.       Murid melakar olahan sambil dipantau dan dibantu oleh guru.
4.       Guru memberikan komen.
5.       Rumusan.
Keperluan
Kertas lukisan
Penerapan nilai
Kekemasan dan ketelitian
Refleksi
Murid memberikan kerjasama dengan baik.


Tarikh
19.04.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Latihan objektif
Hasil pembelajaran
Murid dapat mengetahui jawapan yang betul bagi setiap soalan.
Aktiviti
Menjawab soalan
Prosedur
1.       Guru memberikan soalan kepada murid.
2.       Murid menjawab soalan.
3.       Sesi perbincangan jawapan.
4.       Rumusan.
Keperluan
Soalan PSV
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid berkomunikasi dengan guru semasa perbincangan.

1 comment:

  1. semakan RPH Minggu 16-17: Terima kasih kerana menulis blog. Please continue to update.

    ReplyDelete