Tarikh
|
15.04.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K9 &
4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15
Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan
seni visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kaligrafi
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Murid dapat mengkaji sejarah dan perkembangan kaligrafi.
2.
Meneliti teknik penulisan kaligrafi.
3.
Mengetahui peralatan dan bahan dalam penulisan
kaligrafi.
4.
Mengetahui jenis tulisan khat.
5.
Menghubung kait tulisan khat dengan bangsa
arab dan agama islam.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan gambar tulisan khat.
2.
Guru menerangkan tajuk dan isi pelajaran.
3.
Guru meminta seorang wakil murid untuk melakar
tulisan kaligrafi mengikut contoh yang dipamerkan.
4.
Guru membuat penilaian.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks
Lengkap Pendidikan Seni Visual.
|
Penerapan nilai
|
Ketelitian dan ketekunan.
|
Refleksi
|
Murid mengikuti P&P dengan
baik.contoh gambar dapat membantu murid mengenal dengan cepat.
|
|
|
Tarikh
|
16.04.2013
(Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Kekeluargaan (mengekalkan tradisi kekeluargaan)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan /
ciri-ciri nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga
yang telah dipelajari minggu lepas
|
Penerapan nilai
|
Semangat
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat
latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks,
pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh tradisi yang biasa diamalkan
dalam sesebuah keluarga & budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia.
Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar memahami maksud tradisi yang
diamalkan dalam anggota keluarga dengan memberi contoh-contoh yang berkaitan
dengan kehidupan seharian mereka
|
|
|
Tarikh
|
16.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kajian Rekaan Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Penilaian kerja kursus (Bulan
April)
|
Hasil pembelajaran
|
Membuat penilaian dan memberi markah kerja kursus murid
bagi bulan April.
|
Aktiviti
|
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru Membuat penilaian kerja kursus murid.
2.
Guru memberikan komen terhadap hasil kerja
murid.
3.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Folio kerja kursus murid.
|
Penerapan nilai
|
Ketelitian
|
Refleksi
|
Semua murid memberikan kerjasama
yang baik semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
17.04.2013
( Rabu)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV (
4K9)
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Tipografi
|
Hasil pembelajaran
|
1. murid dapat memahami maksud tipografi.
2. Murid
dapat mengenali kategori dan klasifikasi muka taip.
3. Murid
dapat mengaplikasi rekaan seni huruf dalam penghasilan seni visual.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni.
|
Prosedur
|
1. Guru
menerangkan tajuk dan isi pengajaran.
2. Guru
memberikan contoh-contoh yang sesuai kepada murid.
3. Guru
memberikan nota.
4. Murid
menyalin nota yang diberikan.
5. Rumusan.
|
Keperluan
|
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni
Visual.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
Semua murid memberikan kerjasama yang baik semasa P&P
|
|
|
Tarikh
|
18.04.2013 (
Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Kekeluargaan (tanggungjawab terhadap keluarga)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan
pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang kepentingan / ciri-ciri nilai tanggungjawab terhadap keluarga
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud
nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga yang telah dipelajari minggu
lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan
aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan
dengan ciri-ciri tanggungjawab terhadap keluarga. Guru menentukan jawapan
perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar
memahami tajuk berkaitan kekeluargaan yang dipelajari .
|
|
|
Tarikh
|
18.04.2013
( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Grafik persekitaran
|
Hasil pembelajaran
|
1. Murid
dapat memahami maksud grafik persekitaran dan kaitannya dengan periklanan.
2. Murid
dapat meneliti jenis persekitaran.
3. Murid
dapat mengetahui prinsip rekaan iklan grafik persekitaran.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1. Guru
menerangkan tajuk dan isi pengajaran.
2. Guru
memberikan contoh-contoh yang sesuai kepada murid.
3. Guru
memberikan nota.
4. Murid
menyalin nota yang diberikan.
5. Rumusan.
|
Keperluan
|
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni
Visual.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar
memahami tajuk berkaitan kekeluargaan yang dipelajari .
|
|
|
Tarikh
|
19.04.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kajian Rekaan Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Lakaran olahan idea buah-buahan.
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat mengembangkan idea dengan lebih kreatif.
|
Aktiviti
|
Lakaran
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukan contoh lakaran olahan idea.
2.
Guru menerangkan kaedah membuat olahan.
3.
Murid melakar olahan sambil dipantau dan
dibantu oleh guru.
4.
Guru memberikan komen.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Kertas lukisan
|
Penerapan nilai
|
Kekemasan dan ketelitian
|
Refleksi
|
Murid memberikan kerjasama dengan
baik.
|
|
|
Tarikh
|
19.04.2013
(Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan objektif
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat mengetahui jawapan
yang betul bagi setiap soalan.
|
Aktiviti
|
Menjawab soalan
|
Prosedur
|
1. Guru
memberikan soalan kepada murid.
2. Murid
menjawab soalan.
3. Sesi
perbincangan jawapan.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Soalan PSV
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid berkomunikasi dengan guru semasa perbincangan.
|
Monday, 22 April 2013
RPH MINGGU 16
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
semakan RPH Minggu 16-17: Terima kasih kerana menulis blog. Please continue to update.
ReplyDelete