Tarikh
|
11.03.2013
(ISNIN)
|
Kelas
|
4K9 &
4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15
Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan
seni visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Cetakan
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Pelajar dapat mengaplikasikan teknik-teknik cetakan
dalam karya
2.
Pelajar dapat
menghasilkan sebuah karya cetakan dalam kumpulan yang bertemakan alam
semulajadi.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan cetakan alam semulajadi
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan beberapa contoh cetakan kepada pelajar yang menggunakan teknik
kolaj.
2.
Guru membuat demonstrasi
kepada pelajar.
3.
Pelajar diberi
peluang untuk melihat cara-cara menghasilkan cetakan dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi.
4.
Pelajar
dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menghasilkan Sebuah karya cetakan
dengan menggunakan bahan semulajadi.
5.
Guru memantau
kerja pelajar membimbing pelajar menghasilkan cetakan.
6.
pelajar membuat
kekemasan dan mempamerkan hasil kerja mereka.
7.
Guru membuat
kritikan dan rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh
karya cetakan, kertas lukisan,gam,gunting.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan dan kerjasama
|
Refleksi
|
Terdapat
beberapa orang murid yang tidak membawa alat dan bahan,amaran dan teguran
telah diberikan.
-
P&P
berjalan baik.
|
|
|
Tarikh
|
12.03.2013 ( SELASA)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai
Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kesederhanaan)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan
pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku
latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang
bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kesederhanaan dalam diri
seseorang
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai kesederhanaan
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama
|
Aktiviti
|
Guru
meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’
berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan contoh-contoh amalan
kesederhanaan secara ringkas. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang
relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan
lancar dan terdapat segelintir pelajar yang sudah mampu mengingati beberapa
maksud nilai-nilai murni yang telah dipelajari
|
|
|
Tarikh
|
12.03.2013 ( SELASA)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kajian Rekaan Seni Visual
(KRSV)
|
Unit Pembelajaran
|
Penyediaan
port folio dan produk
|
Hasil pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran murid
dapat;
1.
Mengetahui
serta memahami tugasan dan kaedah melaksanakan kerja kursus.
2.
Mengetahui
tajuk-tajuk kerja kursus dan memilih tajuk yang difahami.
|
Aktiviti
|
Penerangan lisan (penghasilan port folio_
|
Prosedur
|
1.
Guru mengedarkan
kertas soalan.
2.
Guru
menerangkan kelebihan dan kelemahan setiap soalan.
3.
Guru membantu
murid bagi memilih soalan.
4.
Murid memilih
soalan manakala guru memberikan komen.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
·
Kertas soalan
(KRSV)
·
Buku rujukan
PSV
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan, displin dan
kesedaran.
|
Refleksi
|
Murid
dapat memilih tajuk soalan dan mula memikirkan dan berkongsi idea-idea bagi
menghasilkan kerja kursus dengan rakan.
-
P&P
berjalan baik.
|
|
|
Tarikh
|
13.03.2013 ( RABU)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV (
4K9)
|
Bidang
|
Seni
Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan kemahiran melukis
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Murid dapat menambah
kemahiran dalam lukisan.
2.
Memperbaiki
kelemahan murid dalam lukisan.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan lukisan ‘still
life’ berdasarkan contoh lukisan contoh yang telah dipamerkan oleh guru.
|
Prosedur
|
1.
Guru
menunjukkan contoh lukisan ‘still life’ serta memberikan penerangan serta
cara bagi melukis dengan kadar banding yang tepat.
2.
Murid menjalankan
tugasan
3.
Guru memantau.
4.
Sesi kritikan
oleh guru.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh lukisan.
|
Penerapan nilai
|
Kesedaran,dan kerajinan.
|
Refleksi
|
Aktiviti yang dijalankan
amat berkesan terhadap murid serta dapat memperbaiki kelemahan murid
khususnya dalam kemahiran melukis.
-
P&P
berjalan baik.
|
|
|
Tarikh
|
14.03.2013 (KHAMIS)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan
Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang
dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam
keluarga
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar
membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku
teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada
ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar menyalin nota yang diberi
oleh guru
|
|
|
Tarikh
|
14.03.2013 (KHAMIS)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka Bentuk Grafik
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Mengetahui
sejarah ringkas seni grafik.
2.
Mengetahui
maksud grafik dalam konteks seni .
3.
Mengetahui
jenis-jenis reka bentuk grafik.
4.
Mengetahui
aspek penting dalam reka bentuk grafik.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
Teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi
penerangan kepada murid.
2.
Guru mengadakan
sesi kuiz dan menjawab soalan untuk menguji murid.
3.
Guru memberikan
nota kepada murid untuk disalin.
4.
Rumusan
pembelajaran
|
Keperluan
|
Buku Rujukan PSV
Buku nota PSV
|
Penerapan nilai
|
ketekunan
|
Refleksi
|
Murid memberikan kerjasama
yang baik semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
15.03.2013
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kajian Rekaan Seni Visual
(KRSV)
|
Unit Pembelajaran
|
Papan
peraga
-
Koleksi gambar
papan peraga
-
Koleksi gambar
buah-buahan
|
Hasil pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran murid
dapat;
1.
Mendapatkan
koleksi gambar-gambar papan peraga yang dicari dari sumber internet.
2.
Membuat penilaian
dan memberikan pendapat terhadap kombinasi seni reka papan peraga.
3.
Mendapat
gambaran yang jelas dalam menghasilkan rekabentuk papan peraga.
|
Aktiviti
|
Penyediaan
port folio dan produk
|
Prosedur
|
1.
Guru menayangkan
paparan gambar papan peraga.
2.
Guru meminta
murid memberikan komen terhadap gambar papan peraga yang ditayangkan melalui paparan LCD.
3.
Guru
menerangkan cara menyusun gambar dalam folio kerja kursus.
4.
Murid menampal
gambar dan menulis komen.
5.
Guru memantau
kerja murid dan memberikan komen.
6.
Rumusan
pembelajaran.
|
Keperluan
|
·
Soalan (KRSV)
·
Gambar papan
peraga
·
LCD
·
Laptop
|
Penerapan nilai
|
Kesedaran dan kerajinan
|
Refleksi
|
Murid
dapat menulis komen dengan baik dan mengikuti P&P dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
15.03.2013
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan melukis
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Murid dapat
mempelajari seni reka grafik dengan lebih mendalam.
2.
Murid dapat
mengetahui elemen grafik yang terdapat dalam poster.
|
Aktiviti
|
Melukis poster
|
Prosedur
|
1.
Guru
memperkenalkan topic pembelajaran.
2.
Guru memberikan
penerangan dan arahan.
3.
Guru memantau
kerja murid.
4.
Guru memberi
komen terhadap hasil karya murid.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Buku rujukan PSV
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
Murid menyalin nota yang
diberikan, P&P berjalan lancar.
|
Sunday, 14 April 2013
RPH MINGGU 11
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment