Saturday, 20 April 2013

RPH MINGGU 14

Tarikh
01.04.2013 ( ISNIN)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Pembungkusan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:

1.    Menyatakan perkara-perkara penting dalam reka bentuk pembungkusan serta memberikan contoh dengan betul.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.       Guru memperkenalkan topik pengajaran
2.       Guru memberi penerangan beserta contoh pembungkusan.
3.       Guru memberikan nota.
4.       Murid menyalin nota.
5.       Rumusan.
Keperluan
Contoh  reka bentuk pembungkusan
Buku rujukan PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan ketekunan.
Refleksi
P&P berjalan dengan baik. Semua murid memberikan perhatian dan fokus.


Tarikh
02.04.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga
Penerapan nilai
Kerajinan
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru


Tarikh
02.04.2013 ( Selasa
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Seni Reka Visual
-Seni halus
Unit Pembelajaran
Lukisan Realistik
Hasil pembelajaran
Menghasilkan lukisan realistik yang bertemakan buah-buahan dengan menampilkan unsur seni dan prinsip seni yang menarik.
Aktiviti
Amali lukisan (kemasan)
Prosedur
1.       Guru memantau folio kerja kursus murid seorang demi seorang.
2.       Guru mengulangi demonstrasi mewarna lukisan realistik buah-buahan.
3.       Murid membuat kemasan
4.       Guru memberikan komen.
5.       Rumusan.
Keperluan
Folio kerja kursus
Pensil warna
Penerapan nilai
Ketekunan dan kerjasama
Refleksi
Murid dapat menghasilkan lukisan realistik dengan kemas dan teratur.


Tarikh
03.04.2013 (Rabu)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Pembungkusan
Hasil pembelajaran
Murid dapat menghasilkan reka bentuk pembungkusan dengan mengutamakan unsur seni dan prinsip seni
Aktiviti
Menghasilkan satu reka bentuk bekas makanan ringan.
Prosedur
1.       Guru menerangkan aktiviti.
2.       Guru menunjukkan beberapa contoh pembungkusan.
3.       Guru menunjukkan kaedah menghasilkan pembungkusan.
4.       Murid melakukan aktiviti sambil dipantau oleh guru.
5.       Sesi kritikan seni.
6.       Rumusan.
Keperluan
Contoh pembungkusan
Kertas warna
Pensil warna
Gunting
gam
Penerapan nilai
Kerajinan dan kekemasan
Refleksi
Aktiviti yang dijalankan dapat menarik minat murid dan P&P berjalan lancar.


Tarikh
04.04.2013 (Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas 
BBM
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting
Penerapan nilai
Tanggungjawab 
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar namun masih terdapat beberapa orang pelajar yang tidak memberi tumpuan ketika guru mengajar dan tindakan telah diambil dengan memberi amaran awal pada mereka yang berkenaan


Tarikh
04.04.2013 (Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Latihan menjawab soalan
- Reka bentuk grafik
-Pembungkusan

Hasil pembelajaran
Murid dapat mengetahui tentang perkara-perkara penting dalam reka bentuk grafik dan pembungkusan dengan lebih terperinci.
Aktiviti
Menjawab soalan objektif.
Prosedur
1.       Guru memberikan soalan kepada murid.
2.       Murid menjawab soalan dalam kertas soalan yang diberikan.
3.       Perbincangan jawapan.
4.       Rumusan.
Keperluan
Kertas soalan PSV
Buku rujukan PSV
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid dapat menjawab soalan dengan betul, namun ade beberapa orang yang tidak menguasai tajuk tersebut.P&P berjalan dengan baik.


Tarikh
05.04.2013 ( Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Rekaan Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lakaran papan peraga
Hasil pembelajaran
Murid dapat menghasilkan seni reka papan peraga dengan menggabungkan unsur seni dan prinsip seni dengan kreatif.
Aktiviti
Melukis lakaran papan peraga
Prosedur
1.       Guru menunjukkan contoh lakaran papan peraga.
2.       Guru melukis beberapa reka bentuk papan peraga.
3.       Murid melukis papan peraga dan dipantau oleh guru.
4.       Sesi kritikan seni.
5.       Rumusan
Keperluan
Folio kerja kursus
Pensil
Contoh lakaran reka bentuk papan peraga.
Penerapan nilai
Semangat dan kekemasan
Refleksi
Murid menghasilkan rekaan papan peraga dengan pelbagai  bentuk yang menarik, P&P berjalan lancar.


Tarikh
05.04.2013 ( Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Latihan menjawab soalan (ulangan)
- Reka bentuk grafik
-Pembungkusan

Hasil pembelajaran
Murid dapat mengetahui tentang perkara-perkara penting dalam reka bentuk grafik dan pembungkusan dengan lebih terperinci.
Aktiviti
Menjawab soalan objektif.(ulangan)
Prosedur
1.       Guru memberikan soalan kepada murid.
2.       Murid menjawab soalan dalam kertas soalan yang diberikan.
3.       Perbincangan jawapan.
4.       Rumusan.
Keperluan
Kertas soalan PSV
Buku rujukan PSV
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Beberapa orang yang tidak menguasai tajuk tersebut, soalan ulangan telah diberikan bagi menambah pengetahuan murid..P&P berjalan dengan baik.

No comments:

Post a Comment