Tarikh
|
01.04.2013 ( ISNIN)
|
Kelas
|
4K9 &
4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15
Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan
seni visual
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembungkusan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Menyatakan perkara-perkara penting
dalam reka bentuk pembungkusan serta memberikan contoh dengan betul.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni visual
|
Prosedur
|
1.
Guru memperkenalkan topik pengajaran
2.
Guru memberi penerangan beserta contoh
pembungkusan.
3.
Guru memberikan nota.
4.
Murid menyalin nota.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh reka bentuk pembungkusan
Buku rujukan PSV SPM
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama dan ketekunan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan baik.
Semua murid memberikan perhatian dan fokus.
|
|
|
Tarikh
|
02.04.2013
( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Kekeluargaan (kasih sayang terhadap keluarga)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan /
ciri-ciri nilai kasih sayang dalam keluarga
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai kasih sayang terhadap keluarga
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat
latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks,
pelajar juga didedahkan dengan cara-cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu
bapa. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar menyalin nota yang diberi
oleh guru
|
|
|
Tarikh
|
02.04.2013 ( Selasa
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kajian Seni Reka Visual
-Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan Realistik
|
Hasil pembelajaran
|
Menghasilkan lukisan realistik yang bertemakan buah-buahan
dengan menampilkan unsur seni dan prinsip seni yang menarik.
|
Aktiviti
|
Amali lukisan (kemasan)
|
Prosedur
|
1.
Guru memantau folio kerja kursus murid seorang
demi seorang.
2.
Guru mengulangi demonstrasi mewarna lukisan
realistik buah-buahan.
3.
Murid membuat kemasan
4.
Guru memberikan komen.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Folio kerja kursus
Pensil warna
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan dan kerjasama
|
Refleksi
|
Murid dapat menghasilkan lukisan
realistik dengan kemas dan teratur.
|
|
|
Tarikh
|
03.04.2013
(Rabu)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV (
4K9)
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Pembungkusan
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat menghasilkan reka
bentuk pembungkusan dengan mengutamakan unsur seni dan prinsip seni
|
Aktiviti
|
Menghasilkan satu reka bentuk bekas makanan ringan.
|
Prosedur
|
1. Guru
menerangkan aktiviti.
2. Guru
menunjukkan beberapa contoh pembungkusan.
3. Guru
menunjukkan kaedah menghasilkan pembungkusan.
4. Murid
melakukan aktiviti sambil dipantau oleh guru.
5. Sesi
kritikan seni.
6. Rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh pembungkusan
Kertas warna
Pensil warna
Gunting
gam
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan dan kekemasan
|
Refleksi
|
Aktiviti yang dijalankan dapat menarik minat murid dan
P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
04.04.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
|
Tujuan
|
Memastikan pelajar membuat
latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan
latihan yang dilaksanakan dalam kelas
|
BBM
|
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang
isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan
soalan-soalan latihan yang diberikan
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud
setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang
penting
|
Penerapan nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang
diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru
menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang
betul
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar
namun masih terdapat beberapa orang pelajar yang tidak memberi tumpuan ketika
guru mengajar dan tindakan telah diambil dengan memberi amaran awal pada
mereka yang berkenaan
|
|
|
Tarikh
|
04.04.2013
(Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan menjawab soalan
- Reka bentuk grafik
-Pembungkusan
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat mengetahui tentang
perkara-perkara penting dalam reka bentuk grafik dan pembungkusan dengan
lebih terperinci.
|
Aktiviti
|
Menjawab soalan objektif.
|
Prosedur
|
1. Guru
memberikan soalan kepada murid.
2. Murid
menjawab soalan dalam kertas soalan yang diberikan.
3. Perbincangan
jawapan.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Kertas soalan PSV
Buku rujukan PSV
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid dapat menjawab soalan dengan betul, namun ade
beberapa orang yang tidak menguasai tajuk tersebut.P&P berjalan dengan
baik.
|
|
|
Tarikh
|
05.04.2013 (
Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kajian Rekaan Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Lakaran papan peraga
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat menghasilkan seni reka papan peraga dengan
menggabungkan unsur seni dan prinsip seni dengan kreatif.
|
Aktiviti
|
Melukis lakaran papan peraga
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh lakaran papan peraga.
2.
Guru melukis beberapa reka bentuk papan
peraga.
3.
Murid melukis papan peraga dan dipantau oleh
guru.
4.
Sesi kritikan seni.
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Folio kerja kursus
Pensil
Contoh lakaran reka bentuk papan
peraga.
|
Penerapan nilai
|
Semangat dan kekemasan
|
Refleksi
|
Murid menghasilkan rekaan papan
peraga dengan pelbagai bentuk yang
menarik, P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
05.04.2013
( Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan menjawab soalan (ulangan)
- Reka bentuk grafik
-Pembungkusan
|
Hasil pembelajaran
|
Murid dapat mengetahui tentang
perkara-perkara penting dalam reka bentuk grafik dan pembungkusan dengan
lebih terperinci.
|
Aktiviti
|
Menjawab soalan objektif.(ulangan)
|
Prosedur
|
1. Guru
memberikan soalan kepada murid.
2. Murid
menjawab soalan dalam kertas soalan yang diberikan.
3. Perbincangan
jawapan.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Kertas soalan PSV
Buku rujukan PSV
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Beberapa orang yang tidak menguasai tajuk tersebut, soalan
ulangan telah diberikan bagi menambah pengetahuan murid..P&P berjalan
dengan baik.
|
Saturday, 20 April 2013
RPH MINGGU 14
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment