Tarikh
|
08.04.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K9 &
4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15
Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan
seni visual
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Poster
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Memahami fungsi dan kegunaan poster
2.
Mengkaji sejarah perkembangan poster
3.
Mengenal ciri-ciri dan elemen dalam penghasilan
poster
4.
Mengetahui jenis-jenis poster.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni visual
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh poster.
2.
Guru menerangkan isi pelajaran
3.
Guru memberi nota
4.
Murid menyalin nota.
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks
Lengkap Pendidikan Seni Visual.
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan.
|
Refleksi
|
Semua murid menyalin nota yang
diberikan, P&P berjalan dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
09.04.2013
(Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan
Kekeluargaan (hormat dan taat kepada anggota keluarga)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan /
ciri-ciri nilai hormat kepada anggota keluarga
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga
|
Penerapan nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat
latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks,
pelajar juga didedahkan dengan aktiviti seperti mencatat maklumat tentang
ciri-ciri perwatakan & minat anggota keluarga masing-masing. Guru
menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan dengan lancar yang mana pelajar dilihat seronok dan berminat
melakukan aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas berkenaan dengan nilai yang
dipelajari pada hari ini
|
|
|
Tarikh
|
09.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kajian Rekaan Seni Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Lakaran Muka Taip
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Murid dapat mengenali jenis-jenis muka taip.
2.
Murid dapat melakar jenis tulisan yang berlainan
jenis.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori Seni
|
Prosedur
|
1.
Guru menerangkan topik pengajaran
2.
Guru mengarahkan murid melakar jenis tulisan.
3.
Murid membuat lakaran muka taip.
4.
Guru memantau kerja murid.
5.
Guru memberi komen.
6.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Pembaris, pensil.
Jenis muka taip yang di print.
|
Penerapan nilai
|
Ketelitian, kekemasan
|
Refleksi
|
Murid dapat melakar jenis tulisan
dengan kemas, P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
10.04.2013
(Rabu)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV (
4K9)
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Simbol, logo, dan maskot.
|
Hasil pembelajaran
|
1. Memahami
konsep dan fungsi simbol dalam reka
bentuk grafik.
2. Mengetahui
jenis-jenis dan ciri-ciri simbol dan logo.
3. Memahami
jenis dan fungsi logo.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori Seni
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan gambar logo, symbol dan mascot.
2. Guru
menerangkan isi pelajaran.
3. Guru
memberikan nota.
4. Murid
menyalin nota.
5. Rumusan
|
Keperluan
|
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni
Visual.
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Semua murid memberi tumpuan semasa P&P
|
|
|
Tarikh
|
11.04.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
(menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
|
Tujuan
|
Memastikan pelajar membuat
latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan
latihan yang dilaksanakan dalam kelas
|
BBM
|
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang
isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan
soalan-soalan latihan yang diberikan
|
Hasil pembelajaran
|
Menyatakan maksud setiap
nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang
diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru
menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang
betul
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar kerana
keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan latihan yang diberikan dengan
memuaskan
|
|
|
Tarikh
|
11.04.2013
(Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Simbol, logo, dan maskot.
|
Hasil pembelajaran
|
1. Menghubung
kait rekaan logo dengan objek alam sekeliling.
2. Mengetahui
elemen asas penciptan logo.
3. Mengetahui
sejarah dan perkembangan maskot.
4. Memahami
ciri dan fungsi maskot.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori Seni
|
Prosedur
|
1. Guru
menerangkan isi pelajaran.
2. Guru
memberikan latihan dan nota.
3. Murid
menyalin nota dan membuat latihan.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni
Visual.
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
12.04.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Reka
Bentuk Grafik
|
Hasil pembelajaran
|
1.
Mengetahui
sejarah ringkas seni grafik.
2.
Mengetahui
maksud grafik dalam konteks seni .
3.
Mengetahui
jenis-jenis reka bentuk grafik.
4.
Mengetahui
aspek penting dalam reka bentuk grafik.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru memberi
penerangan kepada murid.
2.
Guru mengadakan
sesi kuiz dan menjawab soalan untuk menguji murid.
3.
Guru memberikan
nota kepada murid untuk disalin.
4.
Rumusan
pembelajaran
|
Keperluan
|
Buku
Rujukan PSV
Buku
nota PSV
|
Penerapan nilai
|
ketekunan
|
Refleksi
|
Murid
memberikan kerjasama yang baik semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
12.04.2013
(Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi Visual
|
Unit Pembelajaran
|
Logo
|
Hasil pembelajaran
|
1. Murid
dapat melukis logo dengan mengaplikasikan asas seni dan prinsip seni.
2. Murid
dapat mengetahui kepentingan menjaga alam sekitar.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan logo kempen kesedaran kebersihan alam sekitar.
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh logo.
2. Guru
menerangkan asas seni dan prinsip seni yang perlu digunakan semasa
menghasilkan logo.
3. Murid
menghasilkan logo sambil dipantau oleh guru.
4. Guru
memberikan komen.
5. Rumusan.
|
Keperluan
|
Contoh logo
Kertas lukisan, pensil warna, pembaris.
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama dan kekemasan.
|
Refleksi
|
Aktiviti ini menarik minat murid utuk menghasilkan logo
yang baik dan kemas. P&P berjalan baik.
|
Saturday, 20 April 2013
RPH MINGGU 15
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment