Saturday, 20 April 2013

RPH MINGGU 15

Tarikh
08.04.2013 (Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Poster
Hasil pembelajaran
1.       Memahami fungsi dan kegunaan poster
2.       Mengkaji sejarah perkembangan poster
3.       Mengenal ciri-ciri dan elemen dalam penghasilan poster
4.       Mengetahui jenis-jenis poster.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.       Guru menunjukkan contoh poster.
2.       Guru menerangkan isi pelajaran
3.       Guru memberi nota
4.       Murid menyalin nota.
5.       Rumusan
Keperluan
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni Visual.
Penerapan nilai
Kerajinan.
Refleksi
Semua murid menyalin nota yang diberikan, P&P berjalan dengan baik.


Tarikh
09.04.2013 (Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (hormat dan taat kepada anggota keluarga)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai hormat kepada anggota keluarga
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud nilai  hormat dan taat kepada anggota keluarga
Penerapan nilai
Kesungguhan  
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti ‘fikir dan jawab’ berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan aktiviti seperti mencatat maklumat tentang ciri-ciri perwatakan & minat anggota keluarga masing-masing. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar dilihat seronok dan berminat melakukan aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas berkenaan dengan nilai yang dipelajari pada hari ini


Tarikh
09.04.2013 (Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Rekaan Seni Visual
Unit Pembelajaran
Lakaran Muka Taip
Hasil pembelajaran
1.       Murid dapat mengenali jenis-jenis muka taip.
2.       Murid dapat melakar jenis tulisan yang berlainan jenis.
Aktiviti
Pembelajaran Teori Seni
Prosedur
1.       Guru menerangkan topik pengajaran
2.       Guru mengarahkan murid melakar jenis tulisan.
3.       Murid membuat lakaran muka taip.
4.       Guru memantau kerja murid.
5.       Guru memberi komen.
6.       Rumusan.
Keperluan
Pembaris, pensil.
Jenis muka taip yang di print.
Penerapan nilai
Ketelitian, kekemasan
Refleksi
Murid dapat melakar jenis tulisan dengan kemas, P&P berjalan lancar.


Tarikh
10.04.2013 (Rabu)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Simbol, logo, dan maskot.
Hasil pembelajaran
1.       Memahami konsep dan fungsi  simbol dalam reka bentuk grafik.
2.       Mengetahui jenis-jenis dan ciri-ciri simbol dan logo.
3.       Memahami jenis dan fungsi logo.

Aktiviti
Pembelajaran Teori Seni
Prosedur
1.       Guru menunjukkan gambar logo, symbol dan mascot.
2.       Guru menerangkan isi pelajaran.
3.       Guru memberikan nota.
4.       Murid menyalin nota.
5.       Rumusan
Keperluan
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni Visual.
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Semua murid memberi tumpuan semasa P&P


Tarikh
11.04.2013 (Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas 
BBM
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting
Penerapan nilai
Kerajinan   
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul
Refleksi
P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan latihan yang diberikan dengan memuaskan


Tarikh
11.04.2013 (Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Simbol, logo, dan maskot.
Hasil pembelajaran
1.       Menghubung kait rekaan logo dengan objek alam sekeliling.
2.       Mengetahui elemen asas  penciptan logo.
3.       Mengetahui sejarah dan perkembangan maskot.
4.       Memahami ciri dan fungsi maskot.
Aktiviti
Pembelajaran Teori Seni
Prosedur
1.       Guru menerangkan isi pelajaran.
2.       Guru memberikan latihan dan nota.
3.       Murid menyalin nota dan membuat latihan.
4.       Rumusan.
Keperluan
Buku Rujukan: Oxford Fajar, Teks Lengkap Pendidikan Seni Visual.
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
P&P berjalan lancar.


Tarikh
12.04.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Reka Bentuk Grafik
Hasil pembelajaran
1.      Mengetahui sejarah ringkas seni grafik.
2.      Mengetahui maksud grafik dalam konteks seni .
3.      Mengetahui jenis-jenis reka bentuk grafik.
4.      Mengetahui aspek penting dalam reka bentuk grafik.
Aktiviti
Pembelajaran Teori seni
Prosedur
1.      Guru memberi penerangan kepada murid.
2.      Guru mengadakan sesi kuiz dan menjawab soalan untuk menguji murid.
3.      Guru memberikan nota kepada murid untuk disalin.
4.      Rumusan pembelajaran
Keperluan
Buku Rujukan PSV
Buku nota PSV
Penerapan nilai
ketekunan
Refleksi
Murid memberikan kerjasama yang baik semasa P&P.


Tarikh
12.04.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi Visual
Unit Pembelajaran
Logo  
Hasil pembelajaran
1.       Murid dapat melukis logo dengan mengaplikasikan asas seni dan prinsip seni.
2.       Murid dapat mengetahui kepentingan menjaga alam sekitar.
Aktiviti
Menghasilkan logo kempen kesedaran kebersihan alam sekitar.
Prosedur
1.       Guru menunjukkan contoh logo.
2.       Guru menerangkan asas seni dan prinsip seni yang perlu digunakan semasa menghasilkan logo.
3.       Murid menghasilkan logo sambil dipantau oleh guru.
4.       Guru memberikan komen.
5.       Rumusan.
Keperluan
Contoh logo
Kertas lukisan, pensil warna, pembaris.
Penerapan nilai
Kerjasama dan kekemasan.
Refleksi
Aktiviti ini menarik minat murid utuk menghasilkan logo yang baik dan kemas. P&P berjalan baik.

No comments:

Post a Comment