Tarikh
|
22.07.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi (4K9) & 9.45 –
10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan seni visual
|
Bidang
|
Kraf
Tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Ukiran Kayu
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat;
1. Mengenali dan memahami jenis ukiran
kayu.
2. Mengetahui jenis-jenis peralatan dan
bahan dalam kraf ukiran.
3. Memahami proses mengasilkan ukiran
kayu.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan isi pelajaran
2. Guru memberikan contoh gambar ukiran
kayu.
3. Murid menyalin nota yang diberikan.
4. Pengkayaan dan pengukuhan
5. Rumusan
|
Keperluan
|
Buku rujukan PSV
|
Penerapan
nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar, murid memberikan tumpuan yang
baik terhadap P&P.
|
|
|
Tarikh
|
23.07.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral (pembentangan
kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
|
Tajuk
|
Merangkumi
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan
pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan
latihan yang dibuat
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyedari dan
sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan
maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)
|
Penerapan
nilai
|
Ketekunan
|
Aktiviti
|
Guru meminta
pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka
mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam
tentang hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan
pengguna. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan
berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan
/ isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa
yang sama mereka dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar berusaha
mendapatkan seberapa banyak maklumat yang diperlukan dalam menyiapkan
pembentangan mereka
|
|
|
Tarikh
|
23.07.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Mengetahui
maksud tembikar.
2. Mengetahui
jenis-jenis tembikar.
3. Menyenaraikan
proses persedian tanah liat
4. Mengetahui
alat dan bahan untuk menghasilkan tembikar
5. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan contoh tembikar Sarawak kepada
pelajar.
2. Guru
memberi penerangan tentang topik yang dipelajari.
3. Guru
bersoal jawab untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
4. Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh gambar
rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
nilai
|
Kerjasama
dan ketekunan
|
Refleksi
|
Murid amat berminat terhadap topik pengajaran.
|
|
|
Tarikh
|
24.07.2013 ( Rabu)
|
Kelas
|
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30
(4K9)
|
Masa
|
Pendidikan Seni
Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Ukiran Kayu
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat;
1.
Mengenali
bentuk silat dan corak serta nilai yang ditampilkan dalam ukiran kayu.
2.
Mengkaji
motif dan pola corak ukiran yang digunakan dalam kraf ukiran.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan isi pelajaran
2.
Guru
memberikan contoh gambar bentuk silat dan corak ukiran kayu.
3.
Murid
melukis dan menyalin nota yang diberikan.
4.
Pengkayaan
dan pengukuhan
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Buku
rujukan PSV
|
Penerapan
nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar, murid memberikan tumpuan yang baik terhadap P&P.
|
|
|
Tarikh
|
25.07.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan
Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
|
Tajuk
|
Merangkumi Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia (sambungan P&P)
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang
dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku
kerja dan kertas mahjung
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk
pembentangan dan latihan yang dibuat
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka
kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta
menyatakan maksud setiap nilai
(hafalan setiap nilai yang dipelajari)
|
Penerapan
nilai
|
Kerjasama,
tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar untuk
membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut
kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang
hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan pengguna. Guru
juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks
& buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan.Pelajarmembuat
semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan maklumat tambahan
turut diberi oleh guru
|
|
|
Tarikh
|
25.07.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9)
11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Ukiran Kayu
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran, murid dapat;
1.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan isi pelajaran
2.
Guru
memberikan contoh gambar bentuk silat dan corak ukiran kayu.
3.
Murid
melukis dan menyalin nota yang diberikan.
4.
Pengkayaan
dan pengukuhan
5.
Rumusan
|
Keperluan
|
Buku rujukan
PSV
|
Penerapan
nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar, murid memberikan tumpuan yang baik terhadap P&P.
|
|
|
Tarikh
|
26.07.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir unit ini
pelajar dapat:
1. Mengenali kraf anyaman mengkuang dan
anyaman pandan.
2. Memahami proses penyediaan daun dan
proses menganyam.
3. Mengkaji jenis kelarai berasaskan
flora, fauna,rupa geometri, abstrak serta nama pereka dan tempat.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1. Guru memberikan penerangan
tentang kraf anyaman.
2. Guru menunjukkan contoh anyaman dan
gambar jenis-jenis kelarai.
3. Murid mencatat nota dan melukis
motif-motif kelarai di dalam buku nota.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Buku rujukan PSV
(Oxford Fajar)
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid memberikan perhatian semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
26.07.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Ukiran Kayu
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.
Mengukuhkan
pengetahuan terhadap topik ukiran kayu.
|
Aktiviti
|
Latihan
pengukuhan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan aktiviti.
2.
Guru
mengedarkan kertas soalan.
3.
Murid
menjawab soalan yang diberikan.
4.
Perbincangan
jawapan.
5.
Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Kertas
soalan PSV
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan dan daya usaha.
|
Refleksi
|
Murid
berupaya menjawab soalan secara individu dengan baik.
|
Tuesday, 27 August 2013
RPH MINGGU 30
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment