Tuesday, 27 August 2013

RPH MINGGU 30

Tarikh
22.07.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi (4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Ukiran Kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, murid dapat;
1.      Mengenali dan memahami jenis ukiran kayu.
2.      Mengetahui jenis-jenis peralatan dan bahan dalam kraf ukiran.
3.      Memahami proses mengasilkan ukiran kayu.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.      Guru menerangkan isi pelajaran
2.      Guru memberikan contoh gambar ukiran kayu.
3.      Murid menyalin nota yang diberikan.
4.      Pengkayaan dan pengukuhan
5.      Rumusan

Keperluan
Buku rujukan PSV
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan lancar, murid memberikan tumpuan yang baik terhadap P&P.


Tarikh
23.07.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Ketekunan      
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan pengguna. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar berusaha mendapatkan seberapa banyak maklumat yang diperlukan dalam menyiapkan pembentangan mereka


Tarikh
23.07.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
tembikar
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui maksud tembikar.
2.     Mengetahui jenis-jenis tembikar.
3.     Menyenaraikan proses persedian tanah liat
4.     Mengetahui alat dan bahan untuk menghasilkan tembikar
5.     Menghasilkan rekaan tembikar sarawak.

Aktiviti
Pembelajaran Teori
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2.     Guru memberi penerangan tentang topik yang dipelajari.
3.     Guru bersoal jawab untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
4.     Guru membuat rumusan.

Keperluan
Bahan: contoh gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan ketekunan
Refleksi
Murid amat berminat terhadap topik pengajaran.


Tarikh
24.07.2013 ( Rabu)
Kelas
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Masa
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Ukiran Kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, murid dapat;
1.      Mengenali bentuk silat dan corak serta nilai yang ditampilkan dalam ukiran kayu.
2.      Mengkaji motif dan pola corak ukiran yang digunakan dalam kraf ukiran.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.      Guru menerangkan isi pelajaran
2.      Guru memberikan contoh gambar bentuk silat dan corak ukiran kayu.
3.      Murid melukis dan menyalin nota yang diberikan.
4.      Pengkayaan dan pengukuhan
5.      Rumusan

Keperluan
Buku rujukan PSV
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan lancar, murid memberikan tumpuan yang baik terhadap P&P.


Tarikh
25.07.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia (sambungan P&P) 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Kerjasama, tanggungjawab     
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan pengguna. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan.Pelajarmembuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan maklumat tambahan turut diberi oleh guru


Tarikh
25.07.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Ukiran Kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, murid dapat;
1.       
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.      Guru menerangkan isi pelajaran
2.      Guru memberikan contoh gambar bentuk silat dan corak ukiran kayu.
3.      Murid melukis dan menyalin nota yang diberikan.
4.      Pengkayaan dan pengukuhan
5.      Rumusan

Keperluan
Buku rujukan PSV
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan lancar, murid memberikan tumpuan yang baik terhadap P&P.


Tarikh
26.07.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Anyaman
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini  pelajar dapat:
1.      Mengenali kraf anyaman mengkuang dan anyaman pandan.
2.      Memahami proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.      Mengkaji jenis kelarai berasaskan flora, fauna,rupa geometri, abstrak serta nama pereka dan tempat.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.      Guru memberikan penerangan tentang  kraf anyaman.
2.      Guru menunjukkan contoh anyaman dan gambar jenis-jenis kelarai.
3.      Murid mencatat nota dan melukis motif-motif kelarai di dalam buku nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Buku rujukan PSV  (Oxford Fajar)
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan perhatian semasa P&P.


Tarikh
26.07.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Ukiran Kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.      Mengukuhkan pengetahuan terhadap topik ukiran kayu.
Aktiviti
Latihan pengukuhan
Prosedur
1.      Guru menerangkan aktiviti.
2.      Guru mengedarkan kertas soalan.
3.      Murid menjawab soalan yang diberikan.
4.      Perbincangan jawapan.
5.      Guru membuat rumusan.
Keperluan
Kertas soalan PSV
Penerapan nilai
Kerajinan dan daya usaha.
Refleksi
Murid berupaya menjawab soalan secara individu dengan baik.

No comments:

Post a Comment