Tarikh
|
15.07.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 –
10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan seni visual
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan anyaman – jenis
kelarai berasaskan abstrak.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti, murid dapat:
1.
Mengetahui jenis kelarai.
2.
Menghasilkan kelarai berasaskan abstrak dengan
teliti.
|
Aktiviti
|
Amali seni visual
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan contoh kelarai yang telah
dianyam.
2.
Guru menunjukkan cara menganyam kelarai.
3.
Murid melaksanakan tugasan yang diarahkan oleh
guru.
4.
Guru memantau kerja murid.
5.
Penilaian.
6.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Kertas warna, gam, gunting.
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan dan kerjasama.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan minat yang
mendalam semasa menghasilkan anyaman. P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
16.07.2013
( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk
yang telah diberi)
|
Tajuk
|
Merangkumi
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan
pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan
latihan yang dibuat
|
Hasil pembelajaran
|
Menyedari dan
sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan
maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama, tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta
pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka
mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam
tentang hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan
pengguna. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan
berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan
/ isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa
yang sama mereka dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar membentangkan
hasil tugasan mereka dengan baik dan
maklumat tambahan turut diberi oleh guru
|
|
|
Tarikh
|
16.07.2013 (
Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian rekaan seni visual – papan
peraga
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.
Menghasilkan sebuah papan peraga yang
bermotifkan unsur buah-buahan sebagai idea illustrasi dengan menggunakan
bahan-bahan yang bersesuaian.
|
Aktiviti
|
Amali menghasilkan papan peraga
|
Prosedur
|
1.
Guru-guru menerangkan cara-cara menghasilkan
papan peraga dan ciri-ciri papan peraga yang berkualiti.
2.
Murid menghasilkan papan peraga mengikut
cadangan idea berdasarkan folio masing-masing.
3.
Guru memantau kerja murid.
4.
Persembahan karya.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Alat : pisau, pembaris, cutting
mat dan berus
Bahan : strawboard dan binding
glue.
Media : cat arkrilik.
|
Penerapan nilai
|
Kekemasan, kerajinan dan semangat kerjasama.
|
Refleksi
|
Murid berupaya menghasilkan papan
peraga dengan baik mengikut spesifikasi akan tetapi kualiti dan kekemasan
kurang dititikberatkan.
|
|
|
Tarikh
|
17.07.2013
( Rabu)
|
Kelas
|
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
|
Masa
|
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV (
4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan pengukuhan ( tajuk : Anyaman)
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran, murid
dapat:
1. Mengetahui jawapan yang betul terhadap
soalan tajuk anyaman.
2. Mengukuhkan
pengetahuan terhadap topik kraf tradisional anyaman.
|
Aktiviti
|
Teori PSV
|
Prosedur
|
1. Guru
mengedarkan kertas soalan.
2. Murid
menjawab soalan.
3. Sesi
perbincangan jawapan.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Kertas soalan
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
18.07.2013 (
Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral (pembentangan
kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
|
Tajuk
|
Merangkumi Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang
dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku
kerja dan kertas mahjung
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk
pembentangan dan latihan yang dibuat
|
Hasil pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka
kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta
menyatakan maksud setiap nilai
(hafalan setiap nilai yang dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama,
tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar untuk
membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut
kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang
hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan pengguna. Guru
juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks
& buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan.
Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka
dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar membentangkan
hasil tugasan mereka dengan baik dan
maklumat tambahan turut diberi oleh guru
|
|
|
Tarikh
|
18.07.2013
( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf Tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan pengukuhan ( Tajuk : Tembikar )
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran, murid
dapat:
1. Mengetahui jawapan yang betul terhadap
soalan tajuk Tembikar.
2. Mengukuhkan
pengetahuan terhadap topik kraf tradisional Tembikar.
|
Aktiviti
|
Teori PSV
|
Prosedur
|
1. Guru
mengedarkan kertas soalan.
2. Murid
menjawab soalan.
3. Sesi
perbincangan jawapan.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Kertas soalan
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
19.07.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Komunikasi visual
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian rekaan seni visual – papan
peraga
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.
Menghasilkan sebuah papan peraga yang
bermotifkan unsur buah-buahan sebagai idea illustrasi dengan menggunakan
bahan-bahan yang bersesuaian.
|
Aktiviti
|
Amali menghasilkan papan peraga
|
Prosedur
|
1.
Guru-guru menerangkan cara-cara menghasilkan
papan peraga dan ciri-ciri papan peraga yang berkualiti.
2.
Murid menghasilkan papan peraga mengikut
cadangan idea berdasarkan folio masing-masing.
3.
Guru memantau kerja murid.
4.
Persembahan karya.
5.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Alat : pisau, pembaris, cutting
mat dan berus
Bahan : strawboard dan binding
glue.
Media : cat arkrilik.
|
Penerapan nilai
|
Kekemasan, kerajinan dan semangat kerjasama.
|
Refleksi
|
Murid berupaya menghasilkan papan
peraga dengan baik mengikut spesifikasi akan tetapi kualiti dan kekemasan
kurang dititikberatkan.
|
|
|
Tarikh
|
19.07.2013
(Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Latihan mengasah kemahiran melukis.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran, murid
dapat:
1. Memperbaiki
teknik membuat bayang dan ton warna dengan menggunakan media pensil.
|
Aktiviti
|
Amali PSV
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan sebuah gambar kasut.
2. Murid-murid
dikehendaki melukis lukisan sepasang kasut dengan meniru gambar kasut sebenar
.
3. Guru
memantau kerja murid.
4. Penilaian
hasil karya murid.
5. Rumusan.
|
Keperluan
|
Kertas soalan
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar.
|
Tuesday, 27 August 2013
RPH MINGGU 29
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment