Tuesday, 27 August 2013

RPH MINGGU 29

Tarikh
15.07.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Menghasilkan anyaman – jenis kelarai berasaskan abstrak.
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti, murid dapat:
1.      Mengetahui jenis kelarai.
2.      Menghasilkan kelarai berasaskan abstrak dengan teliti.
Aktiviti
Amali seni visual
Prosedur
1.      Guru menunjukkan contoh kelarai yang telah dianyam.
2.      Guru menunjukkan cara menganyam kelarai.
3.      Murid melaksanakan tugasan yang diarahkan oleh guru.
4.      Guru memantau kerja murid.
5.      Penilaian.
6.      Rumusan.
Keperluan
Kertas warna, gam, gunting.
Penerapan nilai
Kerajinan dan kerjasama.
Refleksi
Murid menunjukkan minat yang mendalam semasa menghasilkan anyaman. P&P berjalan lancar.


Tarikh
16.07.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Kerjasama, tanggungjawab     
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan pengguna. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar membentangkan hasil  tugasan mereka dengan baik dan maklumat tambahan turut diberi oleh guru


Tarikh
16.07.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kajian rekaan seni visual – papan peraga
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.      Menghasilkan sebuah papan peraga yang bermotifkan unsur buah-buahan sebagai idea illustrasi dengan menggunakan bahan-bahan yang bersesuaian.
Aktiviti
Amali menghasilkan papan peraga
Prosedur
1.      Guru-guru menerangkan cara-cara menghasilkan papan peraga dan ciri-ciri papan peraga yang berkualiti.
2.      Murid menghasilkan papan peraga mengikut cadangan idea berdasarkan folio masing-masing.
3.      Guru memantau kerja murid.
4.      Persembahan karya.
5.      Rumusan.
Keperluan
Alat : pisau, pembaris, cutting mat dan berus
Bahan : strawboard dan binding glue.
Media : cat arkrilik.
Penerapan nilai
Kekemasan, kerajinan dan semangat kerjasama.
Refleksi
Murid berupaya menghasilkan papan peraga dengan baik mengikut spesifikasi akan tetapi kualiti dan kekemasan kurang dititikberatkan.


Tarikh
17.07.2013 ( Rabu)
Kelas
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Masa
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Latihan pengukuhan ( tajuk : Anyaman)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1.       Mengetahui jawapan yang betul terhadap soalan tajuk anyaman.
2.      Mengukuhkan pengetahuan terhadap topik kraf tradisional anyaman.
Aktiviti
Teori PSV
Prosedur
1.      Guru mengedarkan kertas soalan.
2.      Murid menjawab soalan.
3.      Sesi perbincangan jawapan.
4.      Rumusan.
Keperluan
Kertas soalan
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar.


Tarikh
18.07.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Kerjasama, tanggungjawab     
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan pengguna. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar membentangkan hasil  tugasan mereka dengan baik dan maklumat tambahan turut diberi oleh guru


Tarikh
18.07.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf Tradisional
Unit Pembelajaran
Latihan pengukuhan ( Tajuk : Tembikar )
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1.       Mengetahui jawapan yang betul terhadap soalan tajuk Tembikar.
2.      Mengukuhkan pengetahuan terhadap topik kraf tradisional Tembikar.
Aktiviti
Teori PSV
Prosedur
1.      Guru mengedarkan kertas soalan.
2.      Murid menjawab soalan.
3.      Sesi perbincangan jawapan.
4.      Rumusan.
Keperluan
Kertas soalan
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar.


Tarikh
19.07.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Komunikasi visual
Unit Pembelajaran
Kajian rekaan seni visual – papan peraga
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.      Menghasilkan sebuah papan peraga yang bermotifkan unsur buah-buahan sebagai idea illustrasi dengan menggunakan bahan-bahan yang bersesuaian.
Aktiviti
Amali menghasilkan papan peraga
Prosedur
1.      Guru-guru menerangkan cara-cara menghasilkan papan peraga dan ciri-ciri papan peraga yang berkualiti.
2.      Murid menghasilkan papan peraga mengikut cadangan idea berdasarkan folio masing-masing.
3.      Guru memantau kerja murid.
4.      Persembahan karya.
5.      Rumusan.
Keperluan
Alat : pisau, pembaris, cutting mat dan berus
Bahan : strawboard dan binding glue.
Media : cat arkrilik.
Penerapan nilai
Kekemasan, kerajinan dan semangat kerjasama.
Refleksi
Murid berupaya menghasilkan papan peraga dengan baik mengikut spesifikasi akan tetapi kualiti dan kekemasan kurang dititikberatkan.


Tarikh
19.07.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Latihan mengasah kemahiran melukis.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1.      Memperbaiki teknik membuat bayang dan ton warna dengan menggunakan media pensil.
Aktiviti
Amali PSV
Prosedur
1.      Guru menunjukkan sebuah gambar kasut.
2.      Murid-murid dikehendaki melukis lukisan sepasang kasut dengan meniru gambar kasut sebenar .
3.      Guru memantau kerja murid.
4.      Penilaian hasil karya murid.
5.      Rumusan.
Keperluan
Kertas soalan
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar.

No comments:

Post a Comment