Tuesday, 16 July 2013

RPH MINGGU 28

Tarikh
08.07.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Latihan  ulangkaji kertas peperiksaan akhir tahun 2012 PSV.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
Mengetahui jawapan yang tepat bagi soalan yang susah.
Aktiviti
Menjawab soalan
Prosedur
1.      Guru mengedarkan kertas soalan.
2.      Murid menjawab soalan.
3.      Guru memantau murid.
4.      Sesi perbincangan jawapan.
5.      Rumusan.
Keperluan
Kertas soalan peperiksaan akhir tahun lepas (2012)
Penerapan nilai
Kerajinan dan ketekunan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar.


Tarikh
09.07.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (bermulanya minggu pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Patriotisme 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Tumpuan, tanggungjawab     
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang sumbangan tokoh-tokoh pejuang tanah air serta kemajuan yang dikecapi Malaysia pada hari ini hasil daripada kemerdekaan yang dikecapi rakyat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar membentangkan hasil  tugasan mereka dengan baik dan latihan terpaksa dilanjutkan kehari yang seterusnya akibat kesuntukan masa


Tarikh
09.07.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Menghasilkan papan peraga
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan papan peraga dengan baik dan kemas.

Aktiviti
Kerja amali
Prosedur
1.  Guru menunjukkan contoh papan peraga yang telah siap.
2. Pelajar diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk yang telah dibuat.
3.  Pelajar diminta menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga

Keperluan
Bahan: pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
Penerapan nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Pelajar yang tidak sempat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.


Tarikh
10.07.2013 ( Rabu)
Kelas
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Masa
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Anyaman
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini  pelajar dapat:
1.      Mengenali kraf anyaman mengkuang dan anyaman pandan.
2.      Memahami proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.      Mengkaji jenis kelarai berasaskan flora, fauna,rupa geometri, abstrak serta nama pereka dan tempat.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.      Guru memberikan penerangan tentang  kraf anyaman.
2.      Guru menunjukkan contoh anyaman dan gambar jenis-jenis kelarai.
3.      Murid mencatat nota dan melukis motif-motif kelarai di dalam buku nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Buku rujukan PSV  (Oxford Fajar)
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan perhatian semasa P&P.


Tarikh
11.07.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan) 
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Patriotisme 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Tanggungjawab         
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang sumbangan tokoh-tokoh pejuang tanah air serta kemajuan yang dikecapi Malaysia pada hari ini hasil daripada kemerdekaan yang dikecapi rakyat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota/isi-isi penting berdasarkan hasil pembentangan kumpulan tersebut


Tarikh
11.07.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Anyaman
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini  pelajar dapat:
1.      Memahami fungsi dan rupa bentuk tembikar.
2.      Mengenali kepelbagaian  penampilan kraf anyaman melalui anyaman dimensi baru.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.      Guru memberikan penerangan isi pelajaran.
2.      Guru menerangkan fungsi dan rupa bentuk tembikar.
3.      Murid mencatat isi pelajaran dalam buku nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Buku rujukan PSV  (Oxford Fajar)
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan perhatian semasa P&P.


Tarikh
12.07.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Menghasilkan papan peraga
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan papan peraga dengan baik dan kemas.

Aktiviti
Kerja amali
Prosedur
1.  Guru menunjukkan contoh papan peraga yang telah siap.
2. Pelajar diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk yang telah dibuat.
3.  Pelajar diminta menghasilkan papan peraga.
4. Guru membuat pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga

Keperluan
Bahan: pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
Penerapan nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Pelajar yang tidak sempat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.


Tarikh
12.07.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Anyaman
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini  pelajar dapat:
3.      Memahami fungsi dan rupa bentuk tembikar.
4.      Mengenali kepelbagaian  penampilan kraf anyaman melalui anyaman dimensi baru.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni ( sambungan isi pelajaran yang tidak sempat diajarkan pada 11.07)
Prosedur
1.      Guru memberikan penerangan isi pelajaran.
2.      Guru menerangkan fungsi dan rupa bentuk tembikar.
3.      Murid mencatat isi pelajaran dalam buku nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Buku rujukan PSV  (Oxford Fajar)
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan perhatian semasa P&P.

No comments:

Post a Comment