Tarikh
|
17.06.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 –
10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan seni visual
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk hiasan dalaman.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1. 1. Mengetahui
maksud reka bentuk hiasan dalaman.
2. 2. Mengetahui
aspek-aspek penting dalam hiasan dalaman.
3. 3. Menyenaraikan proses menghasilkan model
berdasarkan 4. pelan lantai.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori
|
Prosedur
|
1.
1. Guru menunjukkan contoh reka bentuk hiasan
dalaman
2.
yang
ada dalam buku rujukan.
2. 2. Guru
menerangkan isi kandungan topik.
3. 3. Guru bersoal jawab
dengan pelajar untuk mengetahui
tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang
dipelajari.
4. Guru memberi nota ringkas kepada
pelajar.
5. Guru membuat rumusan terhadap
pelajaran.
|
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan
Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar.
Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang diajar. Pelajar diminta membawa
bahan untuk membuat perspektif dalam hiasan dalaman.
|
|
|
Tarikh
|
18.06.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral (Pembahagian kumpulan untuk pembentangan)
& latihan soalan-soalan peperiksaan
|
Tajuk
|
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan
Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan & Alam Sekitar yang telah
dipelajari
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku
kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan /
ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
|
Hasil pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka
kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan
maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Tanggungjawab, tumpuan
|
Aktiviti
|
Guru membahagikan pelajar kepada
beberapa kumpulan bagi menyiapkan tugasan pembentangan yang perlu dibuat oleh
mereka. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan
berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan
/ isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa
yang sama mereka dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan pelajar dilihat memberi tumpuan penuh semasa proses
pengajaran
|
|
|
Tarikh
|
18.06.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
Alat dan bahan
- Ilustrasi alat dan bahan untuk
menghasilkan papan peraga.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1. Menghasilkan
lukisan atau catan alat dan bahan.
|
Aktiviti
|
Amali mewarna
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan contoh karya alat dan bahan
serta membuat menerangkan alat tersebut.
2. 2.
Amali murid menghasilkan lukisan atau catan alat dan bahan.
3. 3.
Guru memantau dan membimbing.
4. 4.
Persembahan hasil karya lukisan.
5. 5. Sesi
memberi komen.
6. Rumusan pelajaran.
|
Keperluan
|
Alat:Pensel warna
Bahan: Contoh lukisan alat dan bahan Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
nilai
|
Kekemasan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan baik, murid memberikan
kerjasama kepada guru.
|
|
|
Tarikh
|
19.06.2013 ( Rabu)
|
Kelas
|
8.15-9.25 (4K6),
10.20-11.30 (4K9)
|
Masa
|
Pendidikan Seni
Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit
Pembelajaran
|
Reka bentuk hiasan dalaman
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
reka bentuk hiasan dalaman dalam ruangan dalam rumah.
|
Aktiviti
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1.
1. Guru menunjukkan contoh hiasan dalaman ruangan
rumah kepada pelajar.
2.
2. Pelajar dibentuk beberapa kumpulan.
3. 3. Setiap
kumpulan akan diagihkan contoh gambar hiasan dalaman dan pelajar hendaklah
melukis semula gambar tersebut.
4. 4. Pelajar
menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
5. 5. Pelajar
membuat kekemasan.
6. 6. Guru
membuat kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
7. 7. Guru
membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh gambar reka bentuk hiasan dalaman, pensel
warna.
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
nilai
|
Kerjasama dan bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyiapkan karya dan lukisan pelajar juga
memuaskan.
|
|
|
Tarikh
|
20.06.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral (Pembahagian
kumpulan untuk pembentangan) & latihan soalan-soalan peperiksaan
|
Tajuk
|
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan
Diri, Kekeluargaan & Alam Sekitar yang telah dipelajari
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan
pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan
latihan yang dibuat
|
Hasil pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang
dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai
yang dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Tanggungjawab, tumpuan
|
Aktiviti
|
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan bagi
menyiapkan tugasan pembentangan yang perlu dibuat oleh mereka. Guru juga
meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks &
buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar
membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh
guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memberi
kerjasama yang baik ketika guru memberi penerangan tentang kerja kumpulan
|
|
|
Tarikh
|
20.06.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9)
11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk landskap
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran pelajar dapat:
1. Mengetahui
maksud serta fungsi reka bentuk landskap .
2. Mengetahui
perancangan seni reka landskap
3. Mengetahui
fungsi dan jenis tumbuh-tumbuhan yang digunakan dalam reka bentuk landskap.
4. Menyenaraikan
proses reka bentuk landskap.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh reka bentuk landskap yang ada dalam buku rujukan.
2. Guru
menerangkan isi kandungan topik.
3. Guru
bersoal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar
terhadap topik yang dipelajari.
4. Guru
memberi nota ringkas kepada pelajar.
5. Guru
membuat rumusan terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan
minat terhadap topik yang diajar.
|
|
|
Tarikh
|
21.06.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Papan peraga
·
Lukisan
atau catan alat dan bahan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan
sebuah lukisan atau catan alat dan bahan untuk menghasilkan papan peraga.
|
Aktiviti
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. 1. Guru
menunjukkan contoh lukisan alat dan bahan kepada pelajar
2. 2. Pelajar
diminta untuk menghasilkan lukisan.
3. 3. Guru memantau
dan membimbing.
4. 4. Rumusan
pelajaran dengan persembahan karya murid.
|
Keperluan
|
Alat: Pensil warna, kertas lukisan.
Bahan: Contoh lukisan alat dan bahan. Rujukan: PSV SPM |
Penerapan nilai
|
Kemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
P & P dapat berjalan dengan
lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan sepenuhnya dan diminta untuk
menyiapkan di rumah.
|
|
|
Tarikh
|
21.06.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
Reka bentuk landskap ( sambungan)
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran pelajar dapat:
1. Mengetahui
maksud serta fungsi reka bentuk landskap .
2. Mengetahui
perancangan seni reka landskap
3. Mengetahui
fungsi dan jenis tumbuh-tumbuhan yang digunakan dalam reka bentuk landskap.
4. Menyenaraikan
proses reka bentuk landskap.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
teori
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh reka bentuk landskap yang ada dalam buku rujukan.
2. Guru
menerangkan isi kandungan topik.
3. Guru
bersoal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar
terhadap topik yang dipelajari.
4. Guru
memberi nota ringkas kepada pelajar.
5. Guru
membuat rumusan terhadap pelajaran.
|
Keperluan
|
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan
minat terhadap topik yang diajar.
|
Tuesday, 16 July 2013
RPH MINGGU 25
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment