Tuesday, 16 July 2013

RPH MINGGU 25

Tarikh
17.06.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk hiasan dalaman.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.    1.  Mengetahui maksud reka bentuk hiasan dalaman.
2.    2.  Mengetahui aspek-aspek penting dalam hiasan dalaman.
3.    3.  Menyenaraikan proses menghasilkan model berdasarkan 4.  pelan lantai.

Aktiviti
Pembelajaran teori
Prosedur
1.       1.  Guru menunjukkan contoh reka bentuk hiasan dalaman
2.             yang ada dalam buku rujukan.
2.    2.  Guru menerangkan isi kandungan topik.
3.    3.  Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengetahui
            tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang
            dipelajari.
4.   Guru memberi nota ringkas kepada pelajar.
5.   Guru membuat rumusan terhadap pelajaran.

 
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kebersihan dan kemasan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang diajar. Pelajar diminta membawa bahan untuk membuat perspektif dalam hiasan dalaman.


Tarikh
18.06.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (Pembahagian kumpulan untuk pembentangan) & latihan soalan-soalan peperiksaan
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan & Alam Sekitar yang telah dipelajari
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Tanggungjawab, tumpuan     
Aktiviti
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan bagi menyiapkan tugasan pembentangan yang perlu dibuat oleh mereka. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memberi tumpuan penuh semasa proses pengajaran


Tarikh
18.06.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Kajian Rekaan seni Visual (KRSV)
Alat dan bahan
-       Ilustrasi alat dan bahan untuk menghasilkan papan peraga.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid diharapkan dapat:
1.     Menghasilkan lukisan atau catan alat dan bahan.

Aktiviti
Amali mewarna
Prosedur
1. Guru menunjukkan contoh karya alat dan bahan serta membuat menerangkan alat tersebut.
2.   2. Amali murid menghasilkan lukisan atau catan alat dan bahan.
3.   3. Guru memantau dan membimbing.
4.   4. Persembahan hasil karya lukisan.
5.   5. Sesi memberi komen.
      6. Rumusan pelajaran.

Keperluan
Alat:Pensel warna
Bahan: Contoh lukisan alat dan bahan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kekemasan
Refleksi
P&P berjalan dengan baik, murid memberikan kerjasama kepada guru.


Tarikh
19.06.2013 ( Rabu)
Kelas
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Masa
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk hiasan dalaman
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan reka bentuk hiasan dalaman dalam ruangan dalam rumah.

Aktiviti
Kerja amali.
Prosedur
1.      1. Guru menunjukkan contoh hiasan dalaman ruangan rumah kepada pelajar.
2.      2.  Pelajar dibentuk beberapa kumpulan.
3.    3. Setiap kumpulan akan diagihkan contoh gambar hiasan dalaman dan pelajar hendaklah melukis semula gambar tersebut.
4.    4. Pelajar menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
5.    5.  Pelajar membuat kekemasan.
6.    6.  Guru membuat kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
7.    7. Guru membuat rumusan.

Keperluan
Bahan: contoh gambar reka bentuk hiasan dalaman, pensel warna. 
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Pelajar dapat menyiapkan karya dan lukisan pelajar juga memuaskan.


Tarikh
20.06.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (Pembahagian kumpulan untuk pembentangan) & latihan soalan-soalan peperiksaan
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan & Alam Sekitar yang telah dipelajari
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Tanggungjawab, tumpuan    
Aktiviti
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan bagi menyiapkan tugasan pembentangan yang perlu dibuat oleh mereka. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memberi kerjasama yang baik ketika guru memberi penerangan tentang kerja kumpulan


Tarikh
20.06.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk landskap
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:

1. Mengetahui maksud serta fungsi reka bentuk landskap .
2. Mengetahui perancangan seni reka landskap
3. Mengetahui fungsi dan jenis tumbuh-tumbuhan yang digunakan dalam reka bentuk landskap.
4. Menyenaraikan proses reka bentuk landskap.

Aktiviti
Pembelajaran teori
Prosedur
1. Guru menunjukkan contoh reka bentuk landskap yang ada dalam buku rujukan.
2. Guru menerangkan isi kandungan topik.
3. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang dipelajari.
4. Guru memberi nota ringkas kepada pelajar.
5. Guru membuat rumusan terhadap pelajaran.

Keperluan
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kebersihan dan kemasan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.


Tarikh
21.06.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Papan peraga
·                  Lukisan atau catan alat dan bahan

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan sebuah lukisan atau catan alat dan bahan untuk menghasilkan papan peraga.

Aktiviti
Kerja amali
Prosedur
1.    1.  Guru menunjukkan contoh lukisan alat dan bahan kepada pelajar
2.    2.  Pelajar diminta untuk menghasilkan lukisan.
3.    3.  Guru memantau dan membimbing.
4.    4.  Rumusan pelajaran dengan persembahan karya murid.

Keperluan
Alat: Pensil warna, kertas lukisan.
Bahan: Contoh lukisan alat dan bahan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menyiapkan sepenuhnya dan diminta untuk menyiapkan di rumah.


Tarikh
21.06.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
Reka bentuk landskap ( sambungan)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:

1. Mengetahui maksud serta fungsi reka bentuk landskap .
2. Mengetahui perancangan seni reka landskap
3. Mengetahui fungsi dan jenis tumbuh-tumbuhan yang digunakan dalam reka bentuk landskap.
4. Menyenaraikan proses reka bentuk landskap.

Aktiviti
Pembelajaran teori
Prosedur
1. Guru menunjukkan contoh reka bentuk landskap yang ada dalam buku rujukan.
2. Guru menerangkan isi kandungan topik.
3. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang dipelajari.
4. Guru memberi nota ringkas kepada pelajar.
5. Guru membuat rumusan terhadap pelajaran.

Keperluan
Rujukan: Fokus PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kebersihan dan kemasan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang diajar.

No comments:

Post a Comment