Tuesday, 16 July 2013

RPH MINGGU 24

Tarikh
10.06.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Lukisan/catan
·        Pembetulan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.    Menyatakan kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
Aktiviti
Perbincangan-Kritikan dan apresiasi.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
2.     Guru memberi komen secara keseluruhan.
3.     Murid diminta untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan teknik.
4.     Guru mengukuhkan komen murid.
5.     Rumusan pelajaran.
Keperluan
Bahan: Karya lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi
Pelajar mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus.


Tarikh
11.06.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (Pembetulan Kertas Ujian / Peperiksaan Pertengahan Tahun) & sambungan P&P Nilai Yang Berkaitan Alam Sekitar
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan & Alam Sekitar
Tujuan
Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat 
BBM
Buku latihan, buku teks, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun
Objektif P&P
Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan 
Penerapan nilai
Kerajinan   
Aktiviti
Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar kerana pelajar dilihat memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi perbincangan 


Tarikh
11.06.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Lukisan/catan
·        Pembetulan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.    Menyatakan kekuatan dan kelemahan karya lukisan atau catan peperiksaan dari segi gubahan, penggunaan media dan teknik dengan baik.
Aktiviti
Perbincangan-Kritikan dan apresiasi.
Prosedur
1.      Guru menunjukkan karya lukisan peperiksaan pelajar.
2.      Guru memberi komen secara keseluruhan.
3.      Murid diminta untuk menyatakan kekuatan dan kelemahan karya dari segi gubahan, media dan teknik.
4.      Guru mengukuhkan komen murid.
5.      Rumusan pelajaran.
Keperluan
Bahan: Karya lukisan murid.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Penghargaan dan apresiasi karya lukisan.
Refleksi
Pelajar mengetahui kekuatan dan kelemahan masing-masing dalam penghasilan karya seni halus.


Tarikh
12.06.2013 ( Rabu)
Kelas
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Masa
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Pembetulan kertas peperiksaan 2611/1 (Teori Seni)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.

Aktiviti
Perbincangan.
Prosedur
1.       Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
2.      Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
3.      Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
4.      Guru mengukuhkan jawapan murid.
5.      Rumusan pelajaran.
Keperluan
Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Keputusan peperiksaan pelajar adalah kurang memuaskan. Ramai pelajar yang tidak begitu memahami kehendak soalan dan hanya meneka jawapan sahaja.


Tarikh
13.06.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (Pembetulan Kertas Ujian / Peperiksaan Pertengahan Tahun) & sambungan P&P Nilai Yang Berkaitan Alam Sekitar
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan & Alam Sekitar
Tujuan
Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembetulan yang dibuat 
BBM
Buku latihan, buku teks, kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun
Objektif P&P
Membuat pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan 
Penerapan nilai
Kerjasama        
Aktiviti
Pelajar membuat semakan, perbincangan dan pembetulan kertas peperiksaan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan keadaan kelas terkawal


Tarikh
14.06.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Pembetulan kertas peperiksaan 2611/1 (Teori Seni)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.

Aktiviti
Perbincangan.
Prosedur
1.       Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
2.      Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
3.      Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
4.      Guru mengukuhkan jawapan murid.
5.      Rumusan pelajaran.
Keperluan
Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Keputusan peperiksaan pelajar adalah kurang memuaskan. Ramai pelajar yang tidak begitu memahami kehendak soalan dan hanya meneka jawapan sahaja.


Tarikh
15.06.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kajian Rekaan Seni Visual (SPM)
Unit Pembelajaran
Papan peraga
·                  Lukisan 3 dimensi tiga sudut pandangan yang menarik.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan sebuah lukisan tiga dimensi yang menunjukkan tiga sudut pandangan papan peraga yang menarik dengan baik.

Aktiviti
Amali melukis.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh lukisan tiga dimensi.
2.     Guru menerangkan teknik menghasilkan lukisan.
3.     Murid diminta untuk menghasilkan lukisan.
4.     Guru memantau dan membimbing.
5.     Rumusan pelajaran dengan persembahan karya  lakaran murid.

Keperluan
Alat: Pensil warna, kertas lukisan.
Bahan: Contoh lukisan 3 dimensi.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kemasan dan kebersihan.
Refleksi
P & P dapat berjalan dengan lancar namun pelajar tidak dapat menghasilkan sudut pandangan yang menarik dan mereka boleh baiki semula apabila produk siap dihasilkan.


Tarikh
15.06.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Pembetulan kertas peperiksaan 2611/1 (Teori Seni)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     1. Menyatakan kehendak soalan dan jawapan soalan objektif dengan baik.

Aktiviti
Perbincangan. (sambungan)
Prosedur
1.       Guru mengedarkan kertas peperiksaan murid.
2.      Guru memberi komen keputusan secara keseluruhan.
3.      Murid diminta untuk menyatakan kehendak setiap soalan serta jawapan kertas peperiksaan.
4.      Guru mengukuhkan jawapan murid.
5.      Rumusan pelajaran.
Keperluan
Bahan: Kertas soalan peperiksaan.
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Keputusan peperiksaan pelajar adalah kurang memuaskan. Ramai pelajar yang tidak begitu memahami kehendak soalan dan hanya meneka jawapan sahaja.

No comments:

Post a Comment