Tuesday, 16 July 2013

RPH MINGGU 27

Tarikh
01.07.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 – 10.55 (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Reka bentuk
Unit Pembelajaran
landskap
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran pelajar dapat:
1.     Menghasilkan pelan landskap halaman rumah

Aktiviti
Pembelajaran amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh reka bentuk landskap mini.
2.     Guru mengarahkan pelajar untuk membuat pelan landskap halaman rumah masing-masing.
3.     Guru memantau dan membimbing pelajar menghasilkan landskap.
4.     Guru memberi kritikan yang membina kepada hasil karya pelajar

Keperluan
Rujukan: contoh reka bentuk landskap mini
Penerapan nilai
Kebersihan dan kemasan.
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat terhadap kerja amali yang dibuat.


Tarikh
02.07.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (Pembahagian kumpulan untuk pembentangan) & latihan soalan-soalan peperiksaan
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan & Alam Sekitar yang telah dipelajari
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Tanggungjawab, tumpuan    
Aktiviti
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan bagi menyiapkan tugasan pembentangan yang perlu dibuat oleh mereka. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memberi kerjasama yang baik ketika guru memberi penerangan tentang kerja kumpulan


Tarikh
02.07.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Menghasilkan papan peraga
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan papan peraga dengan baik dan kemas.

Aktiviti
Kerja amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh papan peraga yang telah siap.
2.     Pelajar diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk yang telah dibuat.
3.     Pelajar diminta menghasilkan papan peraga.
4.     Guru membuat pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga

Keperluan
Bahan: pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
Penerapan nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Pelajar yang tidak sempat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.


Tarikh
03.07.2013 ( Rabu)
Kelas
8.15-9.25 (4K6), 10.20-11.30 (4K9)
Masa
Pendidikan Seni Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
tembikar
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Mengetahui maksud tembikar.
2.     Mengetahui jenis-jenis tembikar.
3.     Menyenaraikan proses persedian tanah liat
4.     Mengetahui alat dan bahan untuk menghasilkan tembikar
5.     Menghasilkan rekaan tembikar sarawak.

Aktiviti
Pembelajaran Teori
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2.     Guru memberi penerangan tentang topik yang dipelajari.
3.     Guru bersoal jawab untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
4.     Guru membuat rumusan.

Keperluan
Bahan: contoh gambar rekaan pasu sarawak, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan kekemasan
Refleksi
PnP berjalan seperti yang dirancang.Pelajar menunjukkan minat terhadap topik yang dipelajari.


Tarikh
04.07.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (meneruskan tugasan kumpulan untuk persediaan pembentangan)
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi & Keamanan dan Keharmonian  
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja, pen marker dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Kerjasama      
Aktiviti
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan bagi menyiapkan tugasan pembentangan yang perlu dibuat oleh mereka. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan mereka seperti biasa dengan baik


Tarikh
04.07.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K9) 11.30- 12.40 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
tembikar
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan rekaan tembikar tradisional.

Aktiviti
Kerja amali.
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh tembikar kepada pelajar.
2.     Pelajar diminta untuk melukis rekaan tembikar dan corak tembikar tradisional.
3.     Pelajar menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
4.     Pelajar membuat kekemasan.
5.     Guru membuat kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
6.     Guru membuat rumusan.

Keperluan
Bahan: contoh gambar rekaan pasu tadisional, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan kekemasan
Refleksi
Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari yang berikutnya.


Tarikh
05.07.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Menghasilkan papan peraga
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
  Menghasilkan papan peraga dengan baik dan kemas.

Aktiviti
Kerja amali
Prosedur
1.     Guru menunjukkan contoh papan peraga yang telah siap.
2.     Pelajar diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut reka bentuk yang telah dibuat.
3.     Pelajar diminta menghasilkan papan peraga.
4.     Guru membuat pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan peraga

Keperluan
Bahan: pisau,gunting,gam, warna pelaka,straw board,berus warna
Penerapan nilai
Kerjasama dan bertanggungjawab.
Refleksi
Pelajar yang tidak sempat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari berikut.


Tarikh
05.07.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
tembikar
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.     Menghasilkan rekaan tembikar tradisional.

Aktiviti
Kerja amali.
Prosedur
        1. Guru menunjukkan contoh tembikar kepada pelajar.
2.     2. Pelajar diminta untuk melukis rekaan tembikar dan corak 
        tembikar tradisional.
3.     3. Pelajar menghasilkan karya dan dibimbing oleh guru.
4.     4. Pelajar membuat kekemasan.
5.     5. Guru membuat kritikan terhadap beberapa karya pelajar.
6.    6.  Guru membuat rumusan.

Keperluan
Bahan: contoh gambar rekaan pasu tadisional, pensel warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM
Penerapan nilai
Kerjasama dan kekemasan
Refleksi
Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan akan disambung pada hari yang berikutnya.

No comments:

Post a Comment