Tarikh
|
01.07.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05 – 8.15 Pagi(4K9) & 9.45 –
10.55 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan seni visual
|
Bidang
|
Reka bentuk
|
Unit Pembelajaran
|
landskap
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran pelajar
dapat:
1. Menghasilkan
pelan landskap halaman rumah
|
Aktiviti
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh reka bentuk landskap mini.
2. Guru
mengarahkan pelajar untuk membuat pelan landskap halaman rumah masing-masing.
3. Guru
memantau dan membimbing pelajar menghasilkan landskap.
4. Guru
memberi kritikan yang membina kepada hasil karya pelajar
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh reka bentuk landskap mini
|
Penerapan nilai
|
Kebersihan dan kemasan.
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar.
Pelajar menunjukkan minat terhadap kerja amali yang dibuat.
|
|
|
Tarikh
|
02.07.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral (Pembahagian kumpulan untuk pembentangan)
& latihan soalan-soalan peperiksaan
|
Tajuk
|
Merangkumi Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan & Alam Sekitar yang
telah dipelajari
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu
perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku
kerja
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan /
ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
|
Hasil pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka
kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan
maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Tanggungjawab, tumpuan
|
Aktiviti
|
Guru membahagikan pelajar kepada
beberapa kumpulan bagi menyiapkan tugasan pembentangan yang perlu dibuat oleh
mereka. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan
berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan
/ isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa
yang sama mereka dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan pelajar dilihat memberi kerjasama yang baik ketika guru
memberi penerangan tentang kerja kumpulan
|
|
|
Tarikh
|
02.07.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Menghasilkan papan peraga
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid
dapat:
1. Menghasilkan
papan peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh papan peraga yang telah siap.
2. Pelajar
diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut
reka bentuk yang telah dibuat.
3. Pelajar
diminta menghasilkan papan peraga.
4. Guru
membuat pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan
peraga
|
Keperluan
|
Bahan: pisau,gunting,gam, warna
pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan
nilai
|
Kerjasama dan bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar yang tidak sempat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
|
|
Tarikh
|
03.07.2013 ( Rabu)
|
Kelas
|
8.15-9.25 (4K6),
10.20-11.30 (4K9)
|
Masa
|
Pendidikan Seni
Visual (4K6) & Pemulihan PSV ( 4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran murid dapat:
1. Mengetahui maksud
tembikar.
2. Mengetahui
jenis-jenis tembikar.
3. Menyenaraikan
proses persedian tanah liat
4. Mengetahui alat
dan bahan untuk menghasilkan tembikar
5. Menghasilkan
rekaan tembikar sarawak.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar Sarawak kepada pelajar.
2. Guru memberi
penerangan tentang topik yang dipelajari.
3. Guru bersoal
jawab untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar.
4. Guru membuat
rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh gambar rekaan pasu sarawak, pensel
warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan
nilai
|
Kerjasama dan kekemasan
|
Refleksi
|
PnP berjalan seperti yang dirancang.Pelajar
menunjukkan minat terhadap topik yang dipelajari.
|
|
|
Tarikh
|
04.07.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral (meneruskan
tugasan kumpulan untuk persediaan pembentangan)
|
Tajuk
|
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Patriotisme,
Hak Asasi Manusia, Demokrasi & Keamanan dan Keharmonian
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan
pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku kerja, pen marker dan kertas
mahjung
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan
latihan yang dibuat
|
Hasil pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang
dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai
yang dipelajari)
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama
|
Aktiviti
|
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan bagi
menyiapkan tugasan pembentangan yang perlu dibuat oleh mereka. Guru juga
meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks &
buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar
membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh
guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan
mereka seperti biasa dengan baik
|
|
|
Tarikh
|
04.07.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K9)
11.30- 12.40 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan rekaan tembikar
tradisional.
|
Aktiviti
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar kepada pelajar.
2. Pelajar diminta untuk melukis rekaan
tembikar dan corak tembikar tradisional.
3. Pelajar menghasilkan karya dan
dibimbing oleh guru.
4. Pelajar membuat kekemasan.
5. Guru membuat kritikan terhadap
beberapa karya pelajar.
6. Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh gambar rekaan pasu tadisional, pensel
warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan nilai
|
Kerjasama dan kekemasan
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan akan
disambung pada hari yang berikutnya.
|
|
|
Tarikh
|
05.07.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Menghasilkan papan peraga
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran murid
dapat:
Menghasilkan
papan peraga dengan baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Kerja amali
|
Prosedur
|
1. Guru
menunjukkan contoh papan peraga yang telah siap.
2. Pelajar
diagihkan alat dan bahan yang ada untuk menghasilkan papan peraga mengikut
reka bentuk yang telah dibuat.
3. Pelajar
diminta menghasilkan papan peraga.
4. Guru
membuat pemantauan dan membantu serta membimbing pelajar menghasilkan papan
peraga
|
Keperluan
|
Bahan: pisau,gunting,gam, warna
pelaka,straw board,berus warna
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama dan bertanggungjawab.
|
Refleksi
|
Pelajar yang tidak sempat menyiapkan
tugasan dan akan disambung pada hari berikut.
|
|
|
Tarikh
|
05.07.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni
Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit Pembelajaran
|
tembikar
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
1. Menghasilkan rekaan tembikar
tradisional.
|
Aktiviti
|
Kerja amali.
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan
contoh tembikar kepada pelajar.
2. 2. Pelajar diminta untuk melukis rekaan
tembikar dan corak
tembikar tradisional.
3. 3. Pelajar menghasilkan karya dan
dibimbing oleh guru.
4. 4. Pelajar membuat kekemasan.
5. 5. Guru membuat kritikan terhadap
beberapa karya pelajar.
6. 6. Guru membuat rumusan.
|
Keperluan
|
Bahan: contoh gambar rekaan pasu tadisional, pensel
warna.kertas lukisan
Rujukan: PSV SPM |
Penerapan nilai
|
Kerjasama dan kekemasan
|
Refleksi
|
Pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dan akan
disambung pada hari yang berikutnya.
|
Tuesday, 16 July 2013
RPH MINGGU 27
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment