Tuesday, 27 August 2013

RPH MINGGU 31

Tarikh
29.07.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Kraf tradisional melayu
Unit Pembelajaran
Seni halus ( Batik)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat :
1.      Mengetahui sejarah Batik.
2.      Mengenal motif-motif corak batik.
3.      Mengetahui jenis batik.
4.      Mengenal tokoh-tokoh yang terlibat dengan penghasilan batik.
Aktiviti
Pembelajaran teori
Prosedur
1.      Guru memberi penerangan pengenalan topik pembelajaran.
2.      Guru menunjukkan beberapa contoh gambar batik, jenis dan motif batik.
3.      Murid menyalin nota dan melukis contoh motif dalam buku nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Rujukan : teori PSV SPM terbitan pelangi.
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan sepenuh penumpuan dalam p&p. Pengawalan kelas  adalah baik.


Tarikh
30.07.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)  
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Tumpuan     
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan pengguna. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota tentang tajuk yang dipelajari


Tarikh
30.07.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Sejarah dan apresiasi seni di malaysia
Unit Pembelajaran
Perkembangan seni di Malaysia.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1.      Mengetahui sejarah dan perkembangan institusi seni lukis di Malaysia.
2.      Perkembangan gaya catan di Malaysia.
Aktiviti
Pembelajaran teori
Prosedur
1.      Guru memberi penerangan pengenalan dan sejarah perkembangan seni visual di Malaysia serta gaya catan Malaysia.
2.      Guru member nota kepada pelajar.
3.      Membuat rumusan tentang P&P.
Keperluan
Rujukan : Teori PSV SPM terbitan pelangi.
Penerapan nilai
Kekemasan dan kebersihan.
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan. P&P berjalan dengan lancar.


Tarikh
31.07.2013 ( Rabu)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus (Batik)
Unit Pembelajaran
Soalan teori seni halus.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran , murid dapat:
1.      Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
1.      Guru memberi 20 soalan kepada murid dan murid diminta menjawab soalan dalam masa 25 minit.
2.      Perbincangan jawapan guru dan murid.
Keperluan
Rujukan : Teori PSV SPM terbitan pelangi.
Penerapan nilai
Kerajinan.
Refleksi
Murid memberi kerjasama dan komitmen semasa P&P berjalan.


Tarikh
1.08.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)  
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Tumpuan     
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang hak kanak-kanak, wanita, pekerja, Orang Kurang Upaya (OKU) dan pengguna. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota tambahan yang telah diberikan kepada mereka


Tarikh
1.08.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus (ukiran)
Unit Pembelajaran
Soalan teori seni halus.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran , murid dapat:
1.      Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
2.      Guru memberi 20 soalan kepada murid dan murid diminta menjawab soalan dalam masa 25 minit.
3.      Perbincangan jawapan guru dan murid.
Keperluan
Rujukan : Teori PSV SPM terbitan pelangi.
Penerapan nilai
Kerajinan.
Refleksi
Murid memberi kerjasama dan komitmen semasa P&P berjalan.


Tarikh
2.08.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional melayu
Unit Pembelajaran
Seni halus ( Batik)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran murid dapat :
1.      Mengetahui sejarah Batik.
2.      Mengenal motif-motif corak batik.
3.      Mengetahui jenis batik.
4.      Mengenal tokoh-tokoh yang terlibat dengan penghasilan batik.
Aktiviti
Pembelajaran teori
Prosedur
1.      Guru memberi penerangan pengenalan topik pembelajaran.
2.      Guru menunjukkan beberapa contoh gambar batik, jenis dan motif batik.
3.      Murid menyalin nota dan melukis contoh motif dalam buku nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Rujukan : teori PSV SPM terbitan pelangi.
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan sepenuh penumpuan dalam p&p. Pengawalan kelas  adalah baik.


Tarikh
2.08.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus (anyaman)
Unit Pembelajaran
Soalan teori seni halus.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran , murid dapat:
1.      Menjawab soalan dengan baik.
Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
1.      Guru memberi 20 soalan kepada murid dan murid diminta menjawab soalan dalam masa 25 minit.
2.      Perbincangan jawapan guru dan murid.
Keperluan
Rujukan : Teori PSV SPM terbitan pelangi.
Penerapan nilai
Kerajinan.
Refleksi
Murid memberi kerjasama dan komitmen semasa P&P berjalan.

2 comments:

  1. Best New Casinos & Hotel in Henderson | MapYRO
    Discover the best new casinos 평택 출장샵 & hotel in 동두천 출장마사지 Henderson. 경상북도 출장샵 MapYRO offers state-of-the-art technology, including 경산 출장샵 updated floor plans, guest 나주 출장마사지 ratings,

    ReplyDelete