Sunday, 30 September 2012

RPH MINGGU 35

Tarikh
3 sept 2012 (isnin)
Minggu
35
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 jam 10 minit
Catatan
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2012
 


Tarikh
3 sept 2012 ( isnin)
Minggu
35
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni ukiran kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini murid dapat;
1.    mengukuhkan pengetahuan terhadap topik ukiran kayu.
Aktiviti
Kuiz pendidikan seni visual.
Prosedur
1.    guru menerangkan aktiviti
2.    guru membacakan soalan manakala murid menjawab dalam kertas
3.    perbincangan jawapan.
4.    Rumusan
Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
·         Berusaha
·         Tekun
Refleksi
Murid mengikuti P&P dengan baik.



Tarikh
4 Sept 2012 (selasa)
Minggu
35
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 Jam 10 minit
Bidang
Tema 5 ; Malaysia Negara berdaulat
Unit Pembelajaran
Unit 9 ; peruntukkan utama perlembagaan Malaysia
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini murid dapat:
1.    Menerangkan peruntukkan utama perlembagaan malaysia
2.    Menghuraikan batasan hak dan tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia
3.    Mempertahankan kedaulatan perlembagaan Malaysia.
4.    Mentaati perlembagaan Malaysia.

Aktiviti
1.    Guru menerangkan topik pengajaran secara terperinci.
2.    murid mencatat isi –isi penting yang disebutkan oleh guru.
3.    Murid membuat latihan pengukuhan yang diarahkan oleh guru.
4.    Pengukuhan dan pengkayaan.
5.    Rumusan.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
penerangan
Penerapan Nilai
·         Ketekunan
·         menghormati
Refleksi
Murid dapat menyiapkan latihan dan nota dengan baik.



Tarikh
4 sept 2012 ( selasa)
Minggu
35
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni ukiran kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini murid dapat;
1.    mengukuhkan pengetahuan terhadap topik ukiran kayu.
Aktiviti
Kuiz pendidikan seni visual.
Prosedur
1.    guru menerangkan aktiviti
2.    guru membacakan soalan manakala murid menjawab dalam kertas
3.    perbincangan jawapan.
4.    Rumusan
Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
·         Berusaha
·         Tekun
Refleksi
Murid menjawab soalan yang diberikan oleh guru dengan betul.



Tarikh
5 sept 2012 ( rabu)
Minggu
35
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 dan 5K7
Masa
1 jam 10 minit
Catatan
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2012



Tarikh
6 September 2012 (Khamis)
Minggu
35
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 dan 4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru (seni ukiran kayu)
Unit Pembelajaran
Ukiran layang
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Mengenali jenis ukiran kayu iaitu ukiran layang.
2.    Mengaplikasikan media dan peralatan bagi menghasilkan hiasan dinding.
3.    Mengkaji motif dan corak awan larat.


Aktiviti
Menghasilkan hiasan dinding yang bermotifkan ukiran layang dengan menggunakan media yang sesuai.
Prosedur
1.    Guru memperkenalkan topik dan aktiviti pengajaran.
2.    Guru menerangkan secara terperinci tentang aktiviti yang akan dilakukan oleh murid.
3.    Guru menunjukkan contoh hiasan dinding yang telah disediakan sebagai BBM.
4.    Guru memperkenalkan bahan dan media yang akan digunakan oleh murid.
5.    Guru menerangkan kaedah menghasilkan ukiran layang  pada kad board.
6.    Guru mengagihkan murid kepada kumpulan untuk menjalankan aktiviti.
7.    Guru memantau aktiviti murid.
8.    Persembahan/pembentangan karya ( hiasan dinding)
9.    Rumusan.

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Media / bahan : kad board (hitam), pisau, pembaris.
Penerapan nilai
-       Menghargai kraf seni ukiran
-       Kerjasama
-       Toleransi
-       Kesedaran
Refleksi
Kelas 4K4 – murid melakukan aktiviti dengan bersungguh-sungguh dan penuh komitmen.
Kelas 4K7 – murid memberikan kerjasama kepada guru dan mengikut setiap langkah-langkah dengan betul.



Tarikh
6 sept 2012 ( khamis)
Minggu
35
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S4
Masa
1 jam 10 minit
Catatan
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2012



Tarikh
7 september 2012 ( jumaat)
Minggu
35
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
seni ukiran kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Dapat mengenali jenis ukirn tradisional melayu.
2.    Memperbaiki mutu lukisan.
Aktiviti
Menghasilkan ilustrasi ukiran tradisional melayu.
Prosedur
1.    Guru menerangkan aktiviti yang murid akan lakukan.
2.    Guru menunjukkan kaedah penghasilan ilustrasi.
3.    Murid menggunakan media pensil untuk melukis.
4.    Pembentangan
5.    Rumusan
Keperluan
Bahan / media : pensil, kertas lukisan.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment