Monday, 3 September 2012

Tarikh
27 Ogos 2012 (isnin)
Minggu
34
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Tema 6 : cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
Aktiviti 8d; cabaran menjana pembangunan Negara.
1.    Cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid dapat;
1.    Menyenaraikan cabaran warga Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
2.    Bertindak proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran untuk menjana pembangunan Negara.
3.    Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan Negara.
 
Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menerangkan secara terperinci topik pengajaran.
3.    Guru memberikan nota kepada murid.
4.    Murid membuat latihan yang diberikan.
5.    Pengukuhan dan pengkayaan.
6.    Rumusan pengajaran.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Penerangan
Penerapan Nilai
·         Tumpuan
Refleksi
Murid telah dapat menguasai topik pengajaran dengan baik 



Tarikh
27 Ogos 2012 (isnin)
Minggu
34
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 Jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni ukiran kayu
1.    unsur dalam corak ukiran tradisional
·         unsur flora

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat;
1.    menghasilkan corak ukiran bermotifkan flora.
Aktiviti
Menghasilkan alas mangkuk yang bermotifkan ukiran yang berunsurkan unsur  flora dengan menggunakan media kering.
Prosedur
1.    guru menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid.
2.    Guru menunjukkan gambar contoh-contoh corak ukiran kayu motif flora kepada murid-murid.
3.    Guru menunjukkan contoh alas mangkuk kepada murid-murid.
4.    Guru menunjukkan cara-cara bagi menghasilkan corak unsur flora.
5.    Guru membuat apresiasi seni terhadap hasil seni yang telah disiapkan oleh murid di dalam kelas.
6.    Guru memberikan markah terhadap hasil seni murid.
7.    Rumusan

Keperluan
Kertas lukisan, pensil warna,pensil
Penerapan nilai
·         Menghargai seni ukiran kayu
Refleksi
Murid menjalankan aktiviti dengan baik dan P&P berjalan lancar.



Tarikh
28 Ogos 2012 (selasa)
Minggu
34
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 Jam 10 minit
Bidang
Cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
Kepentingan perlembagaan
1.    Kepentingan perlembagaan dari segi ekonomi,sosial,dan ekonomi.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid dapat;
1.    Menjelaskan Kepentingan perlembagaan dari segi ekonomi,sosial,dan ekonomi.
2.    Menjalankan tanggungjawab menjaga keamanan Negara sebagai warganegara.
3.    Menyanjungi perlembagaan demi keamanan Negara.

Aktiviti
7.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
8.    Guru menerangkan secara terperinci topik pengajaran.
9.    Guru memberikan nota kepada murid.
10. Murid membuat latihan yang diberikan.
11. Pengukuhan dan pengkayaan.
12. Rumusan pengajaran.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Penerangan
Penerapan Nilai
·         Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan kerjasama terhadap P&P.



Tarikh
28 Ogos 2012 (selasa)
Minggu
34
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1 Jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni ukiran kayu
1.    unsur dalam corak ukiran tradisional
·         unsur flora

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat;
·         menghasilkan corak ukiran bermotifkan flora.
Aktiviti
Menghasilkan alas mangkuk yang bermotifkan ukiran yang berunsurkan unsur  flora dengan menggunakan media kering.
Prosedur
1.    guru menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid.
2.    Guru menunjukkan gambar contoh-contoh corak ukiran kayu motif flora kepada murid-murid.
3.    Guru menunjukkan contoh alas mangkuk kepada murid-murid.
4.    Guru menunjukkan cara-cara bagi menghasilkan corak unsur flora.
5.    Guru membuat apresiasi seni terhadap hasil seni yang telah disiapkan oleh murid di dalam kelas.
6.    Guru memberikan markah terhadap hasil seni murid.
7.    Rumusan

Keperluan
Kertas lukisan, pensil warna,pensil
Penerapan nilai
·         Menghargai seni ukiran kayu
Refleksi
P&P tidak dapat dijalankan kerana guru terlibat dengan pameran seni visual, semua murid kelas 4k4 berada di dewan untuk melihat pameran yang diadakan.



Tarikh
29 Ogos 2012 (rabu)
Minggu
34
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5
Masa
1 jam 10 minit
Catatan
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM



Tarikh
29 Ogos 2012 (rabu)
Minggu
34
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Tema 6 : cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
Aktiviti 8d; cabaran menjana pembangunan Negara.
1.    Cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid dapat;
1.    Menyenaraikan cabaran warga Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
2.    Bertindak proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran untuk menjana pembangunan Negara.
3.    Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan Negara.
 
Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menerangkan secara terperinci topik pengajaran.
3.    Guru memberikan nota kepada murid.
4.    Murid membuat latihan yang diberikan.
5.    Pengukuhan dan pengkayaan.
6.    Rumusan pengajaran.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Penerangan
Penerapan Nilai
·         Tumpuan
Refleksi
Terdapat murid yang tidak memberikan kerjasama, (tindakan: memberi teguran)



Tarikh
30 Ogos 2012 ( khamis)
Minggu
34
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 & 4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni ukiran kayu
1.    Tokoh-tokoh  penting
2.    Dimensi baru dalam ukiran kayu
3.    Persamaan dan perbezaan antara ukiran kayu Malaysia dengan ukiran kayu Indonesia.

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat;
1.    Memperlajari tentang beberapa orang tokoh penting.
2.    Memerhati hasil dimensi baru dalam seni ukiran dari segi fungsi, reka corak,bahan, alat,teknik dan proses.
3.    Membandingkan ukiran kayu Malaysia dengan ukiran kayu indonesiadari segi.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni.
Prosedur
1.    Guru menerangkan topik pengajaran.
2.    Guru menerangkan secara terperinci topic pengajaran.
3.    Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
4.    Pengukuhan dan pengkayaan
5.    Rumusan

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
·         Tumpuan

Refleksi
P&P berjalan dengan baik.



Tarikh
30 Ogos 2012 (rabu)
Minggu
34
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Tema 6 : cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
Aktiviti 8d; cabaran menjana pembangunan Negara.
1.    Cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid dapat;
1.    Menyenaraikan cabaran warga Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
2.    Bertindak proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran untuk menjana pembangunan Negara.
3.    Cekal menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan Negara.
 
Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menerangkan secara terperinci topik pengajaran.
3.    Guru memberikan nota kepada murid.
4.    Murid membuat latihan yang diberikan.
5.    Pengukuhan dan pengkayaan.
6.    Rumusan pengajaran.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Penerangan
Penerapan Nilai
·         Tumpuan
Refleksi
Murid telah dapat menguasai topik pengajaran dengan baik 

No comments:

Post a Comment