Tarikh
|
27 Ogos 2012
(isnin)
|
Minggu
|
34
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3 dan 5K4
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Bidang
|
Tema 6 : cabaran masa depan
|
Unit
Pembelajaran
|
Aktiviti 8d; cabaran menjana pembangunan
Negara.
1.
Cabaran warganegara
dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran,murid dapat;
1. Menyenaraikan cabaran warga Negara dalam
bidang politik, ekonomi dan sosial
2. Bertindak proaktif dalam menghadapi
pelbagai cabaran untuk menjana pembangunan Negara.
3. Cekal menghadapi cabaran dalam menjana
pembangunan Negara.
|
Aktiviti
|
1.
Guru
memperkenalkan topik pengajaran.
2.
Guru
menerangkan secara terperinci topik pengajaran.
3.
Guru
memberikan nota kepada murid.
4.
Murid
membuat latihan yang diberikan.
5.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
6.
Rumusan
pengajaran.
|
Kaedah
pengajaran dan pembelajaran
|
Penerangan
|
Penerapan
Nilai
|
·
Tumpuan
|
Refleksi
|
Murid telah dapat menguasai topik
pengajaran dengan baik
|
|
|
Tarikh
|
27 Ogos 2012 (isnin)
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam 10 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni ukiran kayu
1. unsur dalam corak ukiran tradisional
·
unsur
flora
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti murid dapat;
1.
menghasilkan
corak ukiran bermotifkan flora.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan alas mangkuk yang bermotifkan
ukiran yang berunsurkan unsur flora
dengan menggunakan media kering.
|
Prosedur
|
1.
guru
menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid.
2.
Guru
menunjukkan gambar contoh-contoh corak ukiran kayu motif flora kepada
murid-murid.
3.
Guru
menunjukkan contoh alas mangkuk kepada murid-murid.
4.
Guru
menunjukkan cara-cara bagi menghasilkan corak unsur flora.
5.
Guru
membuat apresiasi seni terhadap hasil seni yang telah disiapkan oleh murid di
dalam kelas.
6.
Guru
memberikan markah terhadap hasil seni murid.
7.
Rumusan
|
Keperluan
|
Kertas lukisan, pensil warna,pensil
|
Penerapan nilai
|
·
Menghargai
seni ukiran kayu
|
Refleksi
|
Murid menjalankan aktiviti dengan baik dan
P&P berjalan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
28 Ogos 2012 (selasa)
|
Minggu
|
34
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 Jam 10 minit
|
Bidang
|
Cabaran masa depan
|
Unit
Pembelajaran
|
Kepentingan perlembagaan
1.
Kepentingan
perlembagaan dari segi ekonomi,sosial,dan ekonomi.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran,murid dapat;
1.
Menjelaskan
Kepentingan perlembagaan dari segi ekonomi,sosial,dan ekonomi.
2.
Menjalankan
tanggungjawab menjaga keamanan Negara sebagai warganegara.
3.
Menyanjungi
perlembagaan demi keamanan Negara.
|
Aktiviti
|
7. Guru memperkenalkan topik pengajaran.
8. Guru menerangkan secara terperinci topik
pengajaran.
9. Guru memberikan nota kepada murid.
10. Murid membuat latihan yang diberikan.
11. Pengukuhan dan pengkayaan.
12. Rumusan pengajaran.
|
Kaedah
pengajaran dan pembelajaran
|
Penerangan
|
Penerapan
Nilai
|
·
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid memberikan kerjasama terhadap
P&P.
|
|
|
Tarikh
|
28 Ogos 2012 (selasa)
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4
|
Masa
|
1 Jam 10 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni ukiran kayu
1.
unsur
dalam corak ukiran tradisional
·
unsur
flora
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti murid dapat;
·
menghasilkan
corak ukiran bermotifkan flora.
|
Aktiviti
|
Menghasilkan alas mangkuk yang bermotifkan ukiran
yang berunsurkan unsur flora dengan
menggunakan media kering.
|
Prosedur
|
1. guru menerangkan aktiviti yang akan
dilakukan oleh murid.
2. Guru menunjukkan gambar contoh-contoh corak
ukiran kayu motif flora kepada murid-murid.
3. Guru menunjukkan contoh alas mangkuk kepada
murid-murid.
4. Guru menunjukkan cara-cara bagi
menghasilkan corak unsur flora.
5. Guru membuat apresiasi seni terhadap hasil
seni yang telah disiapkan oleh murid di dalam kelas.
6. Guru memberikan markah terhadap hasil seni
murid.
7. Rumusan
|
Keperluan
|
Kertas lukisan, pensil warna,pensil
|
Penerapan nilai
|
·
Menghargai
seni ukiran kayu
|
Refleksi
|
P&P tidak dapat dijalankan kerana guru
terlibat dengan pameran seni visual, semua murid kelas 4k4 berada di dewan
untuk melihat pameran yang diadakan.
|
|
|
Tarikh
|
29 Ogos 2012 (rabu)
|
Minggu
|
34
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Catatan
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
|
|
|
Tarikh
|
29 Ogos 2012 (rabu)
|
Minggu
|
34
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5K7
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Bidang
|
Tema 6 : cabaran masa depan
|
Unit
Pembelajaran
|
Aktiviti 8d; cabaran menjana pembangunan
Negara.
1.
Cabaran
warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran,murid dapat;
1.
Menyenaraikan
cabaran warga Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial
2.
Bertindak
proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran untuk menjana pembangunan Negara.
3.
Cekal
menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan Negara.
|
Aktiviti
|
1. Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2. Guru menerangkan secara terperinci topik
pengajaran.
3. Guru memberikan nota kepada murid.
4. Murid membuat latihan yang diberikan.
5. Pengukuhan dan pengkayaan.
6. Rumusan pengajaran.
|
Kaedah
pengajaran dan pembelajaran
|
Penerangan
|
Penerapan
Nilai
|
·
Tumpuan
|
Refleksi
|
Terdapat murid yang tidak memberikan
kerjasama, (tindakan: memberi teguran)
|
|
|
Tarikh
|
30 Ogos 2012 ( khamis)
|
Minggu
|
34
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4 & 4K7
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni ukiran kayu
1.
Tokoh-tokoh penting
2.
Dimensi
baru dalam ukiran kayu
3.
Persamaan
dan perbezaan antara ukiran kayu Malaysia dengan ukiran kayu Indonesia.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti murid dapat;
1. Memperlajari tentang beberapa orang tokoh
penting.
2. Memerhati hasil dimensi baru dalam seni
ukiran dari segi fungsi, reka corak,bahan, alat,teknik dan proses.
3. Membandingkan ukiran kayu Malaysia dengan
ukiran kayu indonesiadari segi.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni.
|
Prosedur
|
1. Guru menerangkan topik pengajaran.
2. Guru menerangkan secara terperinci topic
pengajaran.
3. Guru memberikan nota dan latihan kepada
murid.
4. Pengukuhan dan pengkayaan
5. Rumusan
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan
Pelangi
|
Penerapan nilai
|
·
Tumpuan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
30 Ogos 2012 (rabu)
|
Minggu
|
34
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3 dan 5K4
|
Masa
|
1 jam 10 minit
|
Bidang
|
Tema 6 : cabaran masa depan
|
Unit
Pembelajaran
|
Aktiviti 8d; cabaran menjana pembangunan
Negara.
1.
Cabaran
warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran,murid dapat;
1. Menyenaraikan cabaran warga Negara dalam
bidang politik, ekonomi dan sosial
2. Bertindak proaktif dalam menghadapi
pelbagai cabaran untuk menjana pembangunan Negara.
3. Cekal menghadapi cabaran dalam menjana
pembangunan Negara.
|
Aktiviti
|
1.
Guru
memperkenalkan topik pengajaran.
2.
Guru
menerangkan secara terperinci topik pengajaran.
3.
Guru
memberikan nota kepada murid.
4.
Murid
membuat latihan yang diberikan.
5.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
6.
Rumusan
pengajaran.
|
Kaedah
pengajaran dan pembelajaran
|
Penerangan
|
Penerapan
Nilai
|
·
Tumpuan
|
Refleksi
|
Murid telah dapat menguasai topik
pengajaran dengan baik
|
Monday, 3 September 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment