Tarikh
|
13 Ogos 2012
(isnin)
|
Minggu
|
33
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3 dan 5K4
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Cabaran masa depan
|
Unit
Pembelajaran
|
Menjana pembangunan Negara
1.
Faktor-faktor
yang boleh menjana pembangunan Negara- politik, sosial dan ekonomi.
2.
Sumbangan
untuk menjana pembangunan Negara.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1. Menerangkan faktor-faktor yang boleh
menjana pembangunan Negara.
2. Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan Negara dalam bidang
politik, ekonomi dan sosial.
3. Saling membantu dan bekerjasama dalam
menjana pembangunan Negara.
|
Aktiviti
|
1.
Guru
memperkenalkan topik pengajaran.
2.
Guru
menerangkan secara lengkap dan terperinci tentang topik pengajaran.
3.
Guru
mengarahkan murid menyalin nota dan latihan pengukuhan.
4.
Guru
memberikan tugasan dalam kumpulan kepada murid untuk membuat nota dan latihan
dalam kumpulan.
5.
Pengkayaan
dan pengukuhan
6.
Rumusan
pembelajaran
|
Kaedah
pengajaran dan pembelajaran
|
·
Perbincangan
·
Penerangan
|
Penerapan
Nilai
|
·
Ketekunan
·
kerjasama
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan dengan baik dimana
penglibatan oleh semua murid.
|
|
|
Tarikh
|
13 Ogos 2012 (isnin)
|
Minggu
|
33
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni ukiran kayu
1. unsur dalam corak ukiran tradisional
- unsur fauna
- unsur flora
- unsur geometri
- unsur kaligrafi
2. motif hiasan klasik
3. bentuk ukiran- papan tebuk,
4. bentuk silat
5. bahan, alat dan proses
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.
mengkaji
unsur dalam corak ukiran tradisional.
2.
Menghayati
motif hiasan klasik.
3.
Membezakan
jenis bentuk ukiran.
4.
Mengenalpasti
ciri-ciri bentuk silat.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni.
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengimbas secara ringkas topik pembelajaran yang lalu.
2.
Guru
menerangkan topik pengajaran yang baru.
3.
Guru
menunjukkan contoh motif ukiran kayu.
4.
Guru
menunjukkan gambar contoh-contoh jenis bentuk ukiran.
5.
Murid
menyalin nota yang diberikan oleh guru.
6.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
7.
Rumusan
|
Keperluan
|
·
Gambar
ukiran
·
Rujukan :
Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
·
Tumpuan
·
Kerajinan
|
Refleksi
|
Keadaan murid-murid terkawal, semua murid
memberikan kerjasama terhadap P&P.
|
|
|
Tarikh
|
14 Ogos 2012 (selasa)
|
Minggu
|
33
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Malaysia Negara Berdaulat
|
Unit
|
Aktiviti
8A: penggubalan perlembagaan oleh suruhanjaya Reid
1. Proses penggubalan perlembagaan Malaysia
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.
Menghuraikan
proses penggubalan perlembagaan malaysia.
2.
Membuat
carta aliran cara menggubal perlembagaan.
3.
Menjalankan
tanggungjawab sebagai warganegara yang setia.
4.
Menyanjungi
perlembagaan Negara.
|
Aktiviti
|
1. Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2. Guru menerangkan proses penggubalan
perlembagaan Malaysia.
3. Guru memberikan masa selama 20 minit untuk
murid-murid membuat carta aliran cara
menggubal perlembagaan.
4. Guru memilih 3 orang murid untuk
menunjukkan carta yang telah dibuat.
5. Guru memberikan kesimpulan dank omen
terhadap murid.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Penerangan
·
Pembentangan
|
Penerapan Nilai
|
·
Tumpuan
·
Kerajinan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar, murid bersikap
terbuka dan bekerjasama antara satu sama lain.
|
|
|
Tarikh
|
14 Ogos 2012 (selasa)
|
Minggu
|
33
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni ukiran kayu
1.
unsur
dalam corak ukiran tradisional
-
unsur
fauna
-
unsur
flora
-
unsur
geometri
-
unsur
kaligrafi
2.
motif
hiasan klasik
3.
bentuk
ukiran- papan tebuk,
4.
bentuk
silat
5.
bahan,
alat dan proses
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1. mengkaji unsur dalam corak ukiran
tradisional.
2. Menghayati motif hiasan klasik.
3. Membezakan jenis bentuk ukiran.
4. Mengenalpasti ciri-ciri bentuk silat.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni.
|
Prosedur
|
1. Guru mengimbas secara ringkas topik
pembelajaran yang lalu.
2. Guru menerangkan topik pengajaran yang
baru.
3. Guru menunjukkan contoh motif ukiran kayu.
4. Guru menunjukkan gambar contoh-contoh jenis
bentuk ukiran.
5. Murid menyalin nota yang diberikan oleh
guru.
6. Pengukuhan dan pengkayaan.
7. Rumusan
|
Keperluan
|
·
Gambar
ukiran
·
Rujukan :
Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
·
Tumpuan
·
Kerajinan
|
Refleksi
|
Keadaan murid-murid terkawal, semua murid
memberikan kerjasama terhadap P&P.
|
|
|
Tarikh
|
15 Ogos
2012 (Rabu)
|
Minggu
|
33
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5 dan 5K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Cabaran masa depan
|
Unit
Pembelajaran
|
Menjana pembangunan Negara
1.
Faktor-faktor
yang boleh menjana pembangunan Negara.
2.
Sumbangan
untuk menjana pembangunan Negara.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1. Menerangkan faktor-faktor yang boleh
menjana pembangunan Negara.
2. Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan Negara dalam
bidang politik, ekonomi dan social.
3. Saling membantu dan bekerjasama dalam
menjana pembangunan Negara.
|
Aktiviti
|
1.
Guru
memperkenalkan topik pengajaran.
2.
Guru
menerangkan secara lengkap dan terperinci tentang topik pengajaran.
3.
Guru
mengarahkan murid menyalin nota dan latihan pengukuhan.
4.
Guru
memberikan tugasan dalam kumpulan kepada murid untuk membuat nota dan latihan
dalam kumpulan.
5.
Pengkayaan
dan pengukuhan
6.
Rumusan
pembelajaran
|
Kaedah
pengajaran dan pembelajaran
|
·
Perbincangan
·
Penerangan
|
Penerapan
Nilai
|
·
Ketekunan
·
kerjasama
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan dengan baik dimana
penglibatan oleh semua murid.
|
Tarikh
|
6 Ogos 2012 (
isnin)
|
Minggu
|
32
|
Mata
Pelajaran
|
Pendidikan
Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S3 dan 5K4
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat
|
Unit
Pembelajaran
|
Aktiviti 7B : Persiapan diri mewarisi
Negara
1.
Ciri-ciri warganegara
yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.
Usaha
untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir unit ini,murid dapat;
1. Menghuraikan ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab untuk
menjadi pewaris Negara.
2. Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri
bagi mewarisi Negara.
3. Mengamalkan ciri-ciri pewaris Negara yang
bertanggungjawab.
4. Menghayati kesedaran sivik dan kewarganegaraan untuk melengkapkan diri
Sebagai warganegara yang sempurna.
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenalkan
tajuk pembelajaran.
2.
Guru
menjelaskan secara lengkap tentang sikap yang perlu ada dalam diri setiap
murid untuk menjadi pewaris Negara.
3.
Guru
memberikan contoh-contoh yang tepat untuk seseorang itu mempersiapkan diri
menjadi pewaris Negara.
4.
Murid
mengemukakan soalan kepada guru serta guru menjawab setiap pertanyaan yang
diajukan oleh murid.
5.
Guru
memberikan nota dan latihan kepada murid.
6.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
7.
Rumusan.
|
Kaedah
pengajaran dan pembelajaran
|
Penerangan
|
Penerapan
Nilai
|
·
Ketekunan
·
Tumpuan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar.
|
|
|
Tarikh
|
6 Ogos 2012 ( isnin)
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Pengamatan dan penerokaan
·
Meneliti
gambar dan nyatakan fungsi, jenis dan teknik yang digunakan untuk
menghasilkan batik tersebut serta menyatakan pendapat.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti, murid dapat;
1.
Mengenal
fungsi, jenis teknik serta berkongsi pendapat dengan rakan-rakan tentang kraf
batik.
2.
Dapat
mengemukakan pendapat mereka.
|
Aktiviti
|
Menguji minda ( kuiz)
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengimbas kembali topik kraf batik.
2.
Guru
menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid.
3.
Murid
membentuk kumpulan.
4.
Guru
menunjukkan beberapa helai kain batik satu- persatu.
5.
Setiap
kumpulan diberikan kain batik yang berlainan jenis,fungsi dan teknik.
6.
Murid
mengenalpasti jenis, fungsi dan teknik batik tersebut dan menulis maklumat
yang diperolehi pada kertas.
7.
Seorang
wakil setiap kumpulan membentangkan maklumat yang diperolehi.
8.
Guru memberikan
komen yang baik serta membuat rumusan aktiviti.
|
Keperluan
|
·
Kain batik
|
Penerapan nilai
|
·
Bekerjasama
·
Toleransi
·
Kritis
·
Keberanian
·
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan dengan baik dimana
penglibatan oleh semua murid.
|
|
|
Tarikh
|
7 Ogos 2012 ( selasa)
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Praktis objektif : sejarah dan perkembangan
batik di Malaysia
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti murid dapat:
·
Memperkukuhkan
pengetahuan yang ada tentang perkembangan batik di Malaysia
|
Aktiviti
|
Latihan pengukuhan.
|
Prosedur
|
1.
Guru
mengimbas kembali pembelajaran topik batik secara ringkas.
2.
Guru
memberikan latihan kepada murid dalam bentuk perbincangan secara berkumpulan.
3.
Murid
membentuk kumpulan dan membincangkan jawapan.
4.
Guru
bersama-sama murid membincangkan jawapan yang tepat.
5.
Guru
menanda buku latihan murid.
6.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
7.
Rumusan
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan
Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
·
Kerajinan
·
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid telah mengikuti kelas dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
7 Ogos 2012 (selasa)
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
4S1
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Malaysia Negara Berdaulat
|
Unit
|
Aktiviti 8A : sejarah pembentukkan
perlembagaan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir unit ini, murid dapat :
1.
Menerangkan
sejarah pembentukkan perlembagaan Malaysia.
2.
Menyatakan
kepentingan mengetahui sejarah pembentukkan perlembagaan Malaysia.
3.
Menyanjungi
keluhuran perlembagaan Malaysia.
|
Aktiviti
|
1. Guru memperkenalkan topik pembelajaran.
2. Guru membentuk murid dalam kumpulanuntuk
mebincangkan tentang sejarah pembentukkan perlembagaan.
3. Murid mengumpul maklumat sambil dipantau
dan oleh guru.
4. Guru memilih wakil murid untuk menerangkan
maklumat yang diperolehi semasa perbincangan.
5. Murid membuat latihan pengukuhan.
6. Guru membuat rumusan pembelajaran.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
·
Penerangan
·
Pembentangan
·
perbincangan
|
Penerapan Nilai
|
·
kerjasama
·
kerajinan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar, murid bersikap
terbuka dan bekerjasama antara satu sama lain.
|
|
|
Tarikh
|
8 Ogos 2012 (Rabu)
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S5 & 5K7
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat.
|
Unit
|
Aktiviti 7B : Persiapan diri mewarisi
Negara
1.
Ciri-ciri
warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.
Usaha
untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir unit ini,murid dapat;
1. Menghuraikan ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab untuk
menjadi pewaris Negara.
2. Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri
bagi mewarisi Negara.
3. Mengamalkan ciri-ciri pewaris Negara yang bertanggungjawab.
4. Menghayati kesedaran sivik dan kewarganegaraan untuk melengkapkan diri
Sebagai warganegara yang sempurna.
|
Aktiviti
|
1.
Guru
memperkenalkan tajuk pembelajaran.
2.
Guru
menjelaskan secara lengkap tentang sikap yang perlu ada dalam diri setiap murid
untuk menjadi pewaris Negara.
3.
Guru
memberikan contoh-contoh yang tepat untuk seseorang itu mempersiapkan diri
menjadi pewaris Negara.
4.
Murid
mengemukakan soalan kepada guru serta guru menjawab setiap pertanyaan yang
diajukan oleh murid beserta contoh-contoh yang relevan.
5.
Guru
memberikan nota dan latihan kepada murid.
6.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
7.
Rumusan.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
Penerangan
|
Penerapan Nilai
|
·
Ketekunan
·
Tumpuan
|
Refleksi
|
Kelas 5S5 – P&P dapat dijalankan dengan
baik, semua murid memberikan kerjasama.
Kelas 5K7 – kelas dapat dikawal namun masih
terdapat murid lelaki yang tidak membawa buku teks, buku nota dan latihan
serta tidur dalam kelas.
|
|
|
Tarikh
|
9 Ogos 2012 ( khamis)
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K4 & 4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Seni
ukiran kayu
1. Sejarah seni ukiran kayu di Malaysia
2. Kepercayaan dan falsafah ukiran kayu
tradisional
3. Aplikasi seni ukiran
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti murid dapat:
1.
Mengetahui
secara ringkas sejarah seni ukiran kayu di Malaysia.
2.
Memerhati
kepercayaan dan falsafah ukiran kayu tradisional.
3.
Meneliti
contoh-contoh aplikasi seni ukiran kayu pada bahagian rumah dan barangan
kegunaan harian.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori serta pembentangan
|
Prosedur
|
1.
Guru
menerangkan topic pengajaran serta aktiviti pembentangan berkumpulan yang
akan dijalankan oleh murid.
2.
Guru
membahagikan kumpulan dan mengarahkan
murid ke perpustakaan untuk mencari maklumat berkaitan ukiran.
3.
Murid
mencari maklumat dan membincangkan topik.
4.
Setiap
ahli kumpulan membentangkan maklumat yang diperoleh.
5.
Guru
menerangkan semula maklumat yang tepat tentang ukiran melayu dan menunjukkan
contoh gambar-gambar ukiran kayu.
6.
Pengukuhan
dan pengkayaan.
7.
Rumusan
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super
PSV spm terbitan Pelangi
|
Penerapan nilai
|
·
Kerjasama
·
Kerajinan
·
toleransi
|
Refleksi
|
Keadaan murid-murid terkawal, semua murid
memberikan kerjasama terhadap guru.
|
|
|
Tarikh
|
9 Ogos 2012 ( khamis)
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik Dan
Kewarganegaraan
|
Tingkatan
|
5S4
|
Masa
|
1 jam
|
Tema
|
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat
|
Unit
|
Aktiviti 7B : Persiapan diri mewarisi
Negara
1. Ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab
untuk menjadi pewaris Negara.
2. Usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi
Negara.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir unit ini,murid dapat;
1.
Menghuraikan
ciri-ciri warganegara yang
bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.
Menjelaskan
usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.
3.
Mengamalkan
ciri-ciri pewaris Negara yang bertanggungjawab.
4.
Menghayati
kesedaran sivik dan kewarganegaraan
untuk melengkapkan diri Sebagai warganegara yang sempurna.
|
Aktiviti
|
1. Guru memperkenalkan tajuk pembelajaran.
2. Guru menjelaskan secara lengkap tentang
sikap yang perlu ada dalam diri setiap murid untuk menjadi pewaris Negara.
3. Guru memberikan contoh-contoh yang tepat
untuk seseorang itu mempersiapkan diri menjadi pewaris Negara.
4. Murid mengemukakan soalan kepada guru serta
guru menjawab setiap pertanyaan yang diajukan oleh murid.
5. Guru memberikan nota dan latihan kepada
murid.
6. Pengukuhan dan pengkayaan.
7. Rumusan.
|
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
|
Penerangan
|
Penerapan Nilai
|
·
Ketekunan
·
Tumpuan
|
Refleksi
|
Topik pengajaran dapat menarik minat
murid-murid untuk mengikuti P&P dengan baik.
|
|
|
Tarikh
|
10 Ogos 2012 ( Jumaat)
|
Minggu
|
32
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Tingkatan
|
4K7
|
Masa
|
1 Jam
|
Bidang
|
Kraf tradisional dan dimensi baru
|
Unit Pembelajaran
|
Praktis objektif :
sejarah dan perkembangan batik di Malaysia
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir aktiviti murid dapat:
·
Memperkukuhkan
pengetahuan yang ada tentang perkembangan batik di Malaysia
|
Aktiviti
|
Latihan pengukuhan.
|
Prosedur
|
1. Guru mengimbas kembali pembelajaran topik
batik secara ringkas.
2. Guru memberikan latihan kepada murid dalam
bentuk perbincangan secara berkumpulan.
3. Murid membentuk kumpulan dan membincangkan
jawapan.
4. Guru bersama-sama murid membincangkan
jawapan yang tepat.
5. Guru menanda buku latihan murid.
6. Pengukuhan dan pengkayaan.
7. Rumusan
|
Keperluan
|
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan
Pelangi.
|
Penerapan nilai
|
·
Kerajinan
·
Kerjasama
|
Refleksi
|
Murid telah mengikuti kelas dengan baik.
|
No comments:
Post a Comment