Monday, 3 September 2012

Tarikh
13 Ogos 2012 (isnin)
Minggu
33
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 Jam
Bidang
Cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
Menjana pembangunan Negara
1.    Faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara- politik, sosial dan ekonomi.
2.    Sumbangan untuk menjana pembangunan Negara.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Menerangkan faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara.
2.    Memberi sumbangan  untuk menjana pembangunan Negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
3.    Saling membantu dan bekerjasama dalam menjana pembangunan Negara.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menerangkan secara lengkap dan terperinci tentang topik pengajaran.
3.    Guru mengarahkan murid menyalin nota dan latihan pengukuhan.
4.    Guru memberikan tugasan dalam kumpulan kepada murid untuk membuat nota dan latihan dalam kumpulan.
5.    Pengkayaan dan pengukuhan
6.    Rumusan pembelajaran

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Perbincangan
·         Penerangan

Penerapan Nilai
·         Ketekunan
·         kerjasama
Refleksi
Proses P&P berjalan dengan baik dimana penglibatan oleh semua murid.



Tarikh
13 Ogos 2012 (isnin)
Minggu
33
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni ukiran kayu
1.    unsur dalam corak ukiran tradisional
-       unsur fauna
-       unsur flora
-       unsur geometri
-       unsur kaligrafi
2.    motif hiasan klasik
3.    bentuk ukiran- papan tebuk,
4.    bentuk silat
5.    bahan, alat dan proses

Hasil pembelajaran
Pada  akhir pembelajaran murid dapat;
1.    mengkaji unsur dalam corak ukiran tradisional.
2.    Menghayati motif hiasan klasik.
3.    Membezakan jenis bentuk ukiran.
4.    Mengenalpasti ciri-ciri bentuk silat.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni.
Prosedur
1.    Guru mengimbas secara ringkas topik pembelajaran yang lalu.
2.    Guru menerangkan topik pengajaran yang baru.
3.    Guru menunjukkan contoh motif ukiran kayu.
4.    Guru menunjukkan gambar contoh-contoh jenis bentuk ukiran.
5.    Murid menyalin nota yang diberikan oleh guru.
6.    Pengukuhan dan pengkayaan.
7.    Rumusan

Keperluan
·         Gambar ukiran
·         Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
·         Tumpuan
·         Kerajinan

Refleksi
Keadaan murid-murid terkawal, semua murid memberikan kerjasama terhadap P&P.



Tarikh
14 Ogos 2012 (selasa)
Minggu
33
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 jam
Tema
Malaysia Negara Berdaulat
Unit
Aktiviti 8A: penggubalan perlembagaan oleh suruhanjaya Reid
1.    Proses penggubalan perlembagaan Malaysia

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan malaysia.
2.    Membuat carta aliran cara menggubal perlembagaan.
3.    Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara yang setia.
4.    Menyanjungi perlembagaan Negara.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menerangkan proses penggubalan perlembagaan Malaysia.
3.    Guru memberikan masa selama 20 minit untuk murid-murid membuat  carta aliran cara menggubal perlembagaan.
4.    Guru memilih 3 orang murid untuk menunjukkan carta yang telah dibuat.
5.    Guru memberikan kesimpulan dank omen terhadap murid.

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Penerangan
·         Pembentangan
Penerapan Nilai
·         Tumpuan
·         Kerajinan
Refleksi
P&P berjalan lancar, murid bersikap terbuka dan bekerjasama antara satu sama lain.



Tarikh
14 Ogos 2012 (selasa)
Minggu
33
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni ukiran kayu
1.    unsur dalam corak ukiran tradisional
-       unsur fauna
-       unsur flora
-       unsur geometri
-       unsur kaligrafi
2.    motif hiasan klasik
3.    bentuk ukiran- papan tebuk,
4.    bentuk silat
5.    bahan, alat dan proses

Hasil pembelajaran
Pada  akhir pembelajaran murid dapat;
1.    mengkaji unsur dalam corak ukiran tradisional.
2.    Menghayati motif hiasan klasik.
3.    Membezakan jenis bentuk ukiran.
4.    Mengenalpasti ciri-ciri bentuk silat.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni.
Prosedur
1.    Guru mengimbas secara ringkas topik pembelajaran yang lalu.
2.    Guru menerangkan topik pengajaran yang baru.
3.    Guru menunjukkan contoh motif ukiran kayu.
4.    Guru menunjukkan gambar contoh-contoh jenis bentuk ukiran.
5.    Murid menyalin nota yang diberikan oleh guru.
6.    Pengukuhan dan pengkayaan.
7.    Rumusan

Keperluan
·         Gambar ukiran
·         Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
·         Tumpuan
·         Kerajinan

Refleksi
Keadaan murid-murid terkawal, semua murid memberikan kerjasama terhadap P&P.



Tarikh
15 Ogos 2012 (Rabu)
Minggu
33
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 dan 5K7
Masa
1 Jam
Bidang
Cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
Menjana pembangunan Negara
1.    Faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara.
2.    Sumbangan untuk menjana pembangunan Negara.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Menerangkan faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara.
2.    Memberi sumbangan  untuk menjana pembangunan Negara dalam bidang politik, ekonomi dan social.
3.    Saling membantu dan bekerjasama dalam menjana pembangunan Negara.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menerangkan secara lengkap dan terperinci tentang topik pengajaran.
3.    Guru mengarahkan murid menyalin nota dan latihan pengukuhan.
4.    Guru memberikan tugasan dalam kumpulan kepada murid untuk membuat nota dan latihan dalam kumpulan.
5.    Pengkayaan dan pengukuhan
6.    Rumusan pembelajaran

Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Perbincangan
·         Penerangan

Penerapan Nilai
·         Ketekunan
·         kerjasama
Refleksi
Proses P&P berjalan dengan baik dimana penglibatan oleh semua murid.

Tarikh
6 Ogos 2012 ( isnin)
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 Jam
Bidang
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Unit Pembelajaran
Aktiviti 7B : Persiapan diri mewarisi Negara
1.    Ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.    Usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.


Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini,murid dapat;
1.    Menghuraikan ciri-ciri  warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.    Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.
3.    Mengamalkan ciri-ciri pewaris Negara yang bertanggungjawab.
4.    Menghayati kesedaran sivik  dan kewarganegaraan untuk melengkapkan diri Sebagai warganegara yang sempurna.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan tajuk pembelajaran.
2.    Guru menjelaskan secara lengkap tentang sikap yang perlu ada dalam diri setiap murid untuk menjadi pewaris Negara.
3.    Guru memberikan contoh-contoh yang tepat untuk seseorang itu mempersiapkan diri menjadi pewaris Negara.
4.    Murid mengemukakan soalan kepada guru serta guru menjawab setiap pertanyaan yang diajukan oleh murid.
5.    Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
6.    Pengukuhan dan pengkayaan.
7.    Rumusan.


Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Penerangan
Penerapan Nilai
·         Ketekunan
·         Tumpuan

Refleksi
P&P berjalan dengan lancar.



Tarikh
6 Ogos 2012 ( isnin)
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Pengamatan dan penerokaan
·         Meneliti gambar dan nyatakan fungsi, jenis dan teknik yang digunakan untuk menghasilkan batik tersebut serta menyatakan pendapat.
Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti, murid dapat;
1.    Mengenal fungsi, jenis teknik serta berkongsi pendapat dengan rakan-rakan tentang kraf batik.
2.    Dapat mengemukakan pendapat mereka.

Aktiviti
Menguji minda ( kuiz)
Prosedur
1.    Guru mengimbas kembali topik kraf batik.
2.    Guru menerangkan aktiviti yang akan dilakukan oleh murid.
3.    Murid membentuk kumpulan.
4.    Guru menunjukkan beberapa helai kain batik satu- persatu.
5.    Setiap kumpulan diberikan kain batik yang berlainan jenis,fungsi dan teknik.
6.    Murid mengenalpasti jenis, fungsi dan teknik batik tersebut dan menulis maklumat yang diperolehi pada kertas.
7.    Seorang wakil setiap kumpulan membentangkan maklumat yang diperolehi.
8.    Guru memberikan komen yang baik serta membuat rumusan aktiviti.


Keperluan
·         Kain batik
Penerapan nilai
·         Bekerjasama
·         Toleransi
·         Kritis
·         Keberanian
·          
Refleksi
Proses P&P berjalan dengan baik dimana penglibatan oleh semua murid.



Tarikh
7 Ogos 2012 ( selasa)
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Praktis objektif : sejarah dan perkembangan batik di Malaysia

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat:

·         Memperkukuhkan pengetahuan yang ada tentang perkembangan batik di Malaysia

Aktiviti
Latihan pengukuhan.

Prosedur
1.    Guru mengimbas kembali pembelajaran topik batik secara ringkas.
2.    Guru memberikan latihan kepada murid dalam bentuk perbincangan secara berkumpulan.
3.    Murid membentuk kumpulan dan membincangkan jawapan.
4.    Guru bersama-sama murid membincangkan jawapan yang tepat.
5.    Guru menanda buku latihan murid.
6.    Pengukuhan dan pengkayaan.
7.    Rumusan

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.

Penerapan nilai
·         Kerajinan
·         Kerjasama

Refleksi
Murid telah mengikuti kelas dengan baik.



Tarikh
7 Ogos 2012 (selasa)
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 jam
Tema
Malaysia Negara Berdaulat
Unit
Aktiviti 8A : sejarah pembentukkan perlembagaan
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini, murid dapat :
1.    Menerangkan sejarah pembentukkan perlembagaan Malaysia.
2.    Menyatakan kepentingan mengetahui sejarah pembentukkan perlembagaan Malaysia.
3.    Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia.
Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan topik pembelajaran.
2.    Guru membentuk murid dalam kumpulanuntuk mebincangkan tentang sejarah pembentukkan perlembagaan.
3.    Murid mengumpul maklumat sambil dipantau dan oleh guru.
4.    Guru memilih wakil murid untuk menerangkan maklumat yang diperolehi semasa perbincangan.
5.    Murid membuat latihan pengukuhan.
6.    Guru membuat rumusan pembelajaran.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Penerangan
·         Pembentangan
·         perbincangan
Penerapan Nilai
·         kerjasama
·         kerajinan
Refleksi
P&P berjalan lancar, murid bersikap terbuka dan bekerjasama antara satu sama lain.



Tarikh
8 Ogos 2012 (Rabu)
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 & 5K7
Masa
1 jam
Tema
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat.
Unit
Aktiviti 7B : Persiapan diri mewarisi Negara
1.    Ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.    Usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.


Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini,murid dapat;
1.    Menghuraikan ciri-ciri  warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.    Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.
3.    Mengamalkan ciri-ciri pewaris Negara yang bertanggungjawab.
4.    Menghayati kesedaran sivik  dan kewarganegaraan untuk melengkapkan diri Sebagai warganegara yang sempurna.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan tajuk pembelajaran.
2.    Guru menjelaskan secara lengkap tentang sikap yang perlu ada dalam diri setiap murid untuk menjadi pewaris Negara.
3.    Guru memberikan contoh-contoh yang tepat untuk seseorang itu mempersiapkan diri menjadi pewaris Negara.
4.    Murid mengemukakan soalan kepada guru serta guru menjawab setiap pertanyaan yang diajukan oleh murid beserta contoh-contoh yang relevan.
5.    Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
6.    Pengukuhan dan pengkayaan.
7.    Rumusan.


Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Penerangan
Penerapan Nilai
·         Ketekunan
·         Tumpuan

Refleksi
Kelas 5S5 – P&P dapat dijalankan dengan baik, semua murid memberikan kerjasama.
Kelas 5K7 – kelas dapat dikawal namun masih terdapat murid lelaki yang tidak membawa buku teks, buku nota dan latihan serta tidur dalam kelas.



Tarikh
9 Ogos 2012 ( khamis)
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 & 4K7
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran

Seni ukiran kayu
1.    Sejarah seni ukiran kayu di Malaysia
2.    Kepercayaan dan falsafah ukiran kayu tradisional
3.    Aplikasi seni ukiran



Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat:

1.    Mengetahui secara ringkas sejarah seni ukiran kayu di Malaysia.
2.    Memerhati kepercayaan dan falsafah ukiran kayu tradisional.
3.    Meneliti contoh-contoh aplikasi seni ukiran kayu pada bahagian rumah dan barangan kegunaan harian.

Aktiviti
Pembelajaran teori serta pembentangan

Prosedur
1.    Guru menerangkan topic pengajaran serta aktiviti pembentangan berkumpulan yang akan dijalankan oleh murid.
2.    Guru membahagikan kumpulan dan mengarahkan  murid ke perpustakaan untuk mencari maklumat berkaitan ukiran.
3.    Murid mencari maklumat dan membincangkan topik.
4.    Setiap ahli kumpulan membentangkan maklumat yang diperoleh.
5.    Guru menerangkan semula maklumat yang tepat tentang ukiran melayu dan menunjukkan contoh gambar-gambar ukiran kayu.
6.    Pengukuhan dan pengkayaan.
7.    Rumusan


Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
Penerapan nilai
·         Kerjasama
·         Kerajinan
·         toleransi
Refleksi
Keadaan murid-murid terkawal, semua murid memberikan kerjasama terhadap guru.



Tarikh
9 Ogos 2012 ( khamis)
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S4
Masa
1 jam
Tema
Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Unit
Aktiviti 7B : Persiapan diri mewarisi Negara
1.    Ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.    Usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.


Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini,murid dapat;
1.    Menghuraikan ciri-ciri  warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris Negara.
2.    Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi Negara.
3.    Mengamalkan ciri-ciri pewaris Negara yang bertanggungjawab.
4.    Menghayati kesedaran sivik  dan kewarganegaraan untuk melengkapkan diri Sebagai warganegara yang sempurna.

Aktiviti
1.    Guru memperkenalkan tajuk pembelajaran.
2.    Guru menjelaskan secara lengkap tentang sikap yang perlu ada dalam diri setiap murid untuk menjadi pewaris Negara.
3.    Guru memberikan contoh-contoh yang tepat untuk seseorang itu mempersiapkan diri menjadi pewaris Negara.
4.    Murid mengemukakan soalan kepada guru serta guru menjawab setiap pertanyaan yang diajukan oleh murid.
5.    Guru memberikan nota dan latihan kepada murid.
6.    Pengukuhan dan pengkayaan.
7.    Rumusan.


Kaedah pengajaran dan pembelajaran
Penerangan
Penerapan Nilai
·         Ketekunan
·         Tumpuan

Refleksi
Topik pengajaran dapat menarik minat murid-murid untuk mengikuti P&P dengan baik.



Tarikh
10 Ogos 2012 ( Jumaat)
Minggu
32
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
 4K7
Masa
1 Jam
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran

Praktis objektif : sejarah dan perkembangan batik di Malaysia

Hasil pembelajaran
Pada akhir aktiviti murid dapat:

·         Memperkukuhkan pengetahuan yang ada tentang perkembangan batik di Malaysia

Aktiviti
Latihan pengukuhan.

Prosedur
1.    Guru mengimbas kembali pembelajaran topik batik secara ringkas.
2.    Guru memberikan latihan kepada murid dalam bentuk perbincangan secara berkumpulan.
3.    Murid membentuk kumpulan dan membincangkan jawapan.
4.    Guru bersama-sama murid membincangkan jawapan yang tepat.
5.    Guru menanda buku latihan murid.
6.    Pengukuhan dan pengkayaan.
7.    Rumusan

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi.

Penerapan nilai
·         Kerajinan
·         Kerjasama

Refleksi
Murid telah mengikuti kelas dengan baik.

No comments:

Post a Comment