Sunday, 30 September 2012

RPH MINGGU 36

Tarikh
10 sept 2012 (isnin)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S3 dan 5K4
Masa
1 jam 10 minit
Catatan
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2012



Tarikh
10 sept 2012 (isnin)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni tenunan
1.    Pengenalan kraf tenunan di Malaysia.
2.    Jenis-jenis kain tenunan.
-       Kain rungus
-       Kain Mogah dan Baraguru
-       Kain Tubau
-       Kain Pua
3.    Asal-usul kain pua
4.    Fungsi kain pua
5.    Motif dan reka corak

Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;

1.    Memperkenalkan pelbagai jenis kraf tenunan yang popular di Malaysia.
2.    Mengenal secara ringkas ciri-ciri kain Rungus, kain Mogah, dan Baraguru.
3.    Mengkaji kain songket dari segi aspek asal-usul, jenis kain, jenis songket, struktur kain sarung, dan kain selendang.
4.    Mengkaji asal-usul,fungsi dan motif reka corak kain pua.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menunjukkan contoh kain songket dan kain selendang.
3.    Guru menerangkan secara terperinci topic pengajaran.
4.    Guru membentuk murid kepada kumpulan dan memberikan jenis kain tenunan yang berbeza jenis untuk murid mengkaji apakah jenis,dan motif yang terdapat pada kain tersebut.
5.    Guru memberikan penerangan semula.
6.    Guru memberikan nota kepada murid.
7.    Rumusan.

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
o   Kain songket
o   Kain selendang
o   Kain pua
Penerapan nilai
-       Menghargai kraf seni tenunan
-       Kerjasama
Refleksi
Murid memberikan perhatian dan dapat menguasai topik pengajaran dengan baik.




Tarikh
11 sept 2012 ( selasa)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
4S1
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Tema 6 ; cabaran masa depan
Unit Pembelajaran
unit 10: membina budaya kerja cemerlang
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini murid dapat;
1.    Memberikan penjelasan tentang budaya kerja cemerlang.
2.    Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan Negara.
3.    Menghayati budaya kerja cemerlang
4.    Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang.

Aktiviti
1.    Guru menerangkan isi pengajaran
2.    Murid menyalin nota dan latihan yang diberikan oleh guru.
3.    Perbincangan.
4.    Rumusan
Kaedah pengajaran dan pembelajaran
·         Penerangan
Penerapan Nilai
Kerajinan
Refleksi
P&P dapat dijalankan dengan baik.



Tarikh
11 sept 2012 (selasa)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni tenunan
1.    Pengenalan kraf tenunan di Malaysia.
2.    Jenis-jenis kain tenunan.
-       Kain rungus
-       Kain Mogah dan Baraguru
-       Kain Tubau
-       Kain Pua
3.    Asal-usul kain pua
4.    Fungsi kain pua
5.    Motif dan reka corak
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Memperkenalkan pelbagai jenis kraf tenunan yang popular di Malaysia.
2.    Mengenal secara ringkas ciri-ciri kain Rungus, kain Mogah, dan Baraguru.
3.    Mengkaji kain songket dari segi aspek asal-usul, jenis kain, jenis songket, struktur kain sarung, dan kain selendang.
4.    Mengkaji asal-usul,fungsi dan motif reka corak kain pua.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni visual
Prosedur
1.    Guru memperkenalkan topik pengajaran.
2.    Guru menunjukkan contoh kain songket dan kain selendang.
3.    Guru menerangkan secara terperinci topic pengajaran.
4.    Guru membentuk murid kepada kumpulan dan memberikan jenis kain tenunan yang berbeza jenis untuk murid mengkaji apakah jenis,dan motif yang terdapat pada kain tersebut.
5.    Guru memberikan penerangan
6.    Murid menyalin nota.
7.    Rumusan.

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi
o   Kain songket
o   Kain selendang
o   Kain pua
Penerapan nilai
-       Menghargai kraf seni tenunan
-       Kerjasama
Refleksi
Murid menguasai topik pengajaran dengan baik.




Tarikh
12sept 2012 (rabu)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S5 dan 5K7
Masa
1 jam 10 minit
Catatan
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2012



Tarikh
13 sept 2012  (khamis)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K4 & 4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni tenunan
1.    Tokoh-tokoh penting.
2.    Alatan, bahan, dan proses tenunan songket.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran,murid dapat;
1.    Mengkaji tokoh penting.
2.    Mengenali alat, bahan serta proses menenun.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.    Guru menerangkan isi pengajaran.
2.    Guru memberi nota dan latihan.
3.    Murid menyalin nota dan membuat latihan.
4.    Rumusan

Keperluan
Rujukan : Fokus Super PSV spm terbitan Pelangi

Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
P&P dapat dilaksanakan dengan baik.



Tarikh
13 sept 2012 (rabu)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tingkatan
5S4
Masa
1 jam 10 minit
Catatan
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2012



Tarikh
14 sept 2012 ( jumaat)
Minggu
36
Mata Pelajaran
Pendidikan Seni Visual
Tingkatan
4K7
Masa
1 jam 10 minit
Bidang
Kraf tradisional dan dimensi baru
Unit Pembelajaran
Seni tenunan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat;
1.    Menguasai topik pengajaran dengan baik
2.    Mengaplikasikan motif tenunan pada karya.
Aktiviti
Menghasilkan alas meja bercorakkan motif tenunan
Prosedur
1.    Guru menerangkan topik
2.    Guru menunjukkan langkah-langkah
3.    Murid membuat kerja secara berkumpulan.
4.    Pembentangan hasil aktiviti
5.    Rumusan oleh guru.

Keperluan
·         Kertas mahjung
·         Pensil warna
·         Pensil
Penerapan nilai
Kerjasama
Refleksi
Murid menunjukkan kesungguhan dan kerjasama yang baik semasa melakukan kerja kumpulan.

No comments:

Post a Comment