Tuesday, 27 August 2013

RPH MINGGU 34

Tarikh
19.08.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Kraf tradisional.
Unit Pembelajaran
Seni halus ( Tekat)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Mengetahui secara ringkas sejarah tekat di Malaysia.
2.      Meneliti ciri-ciri istimewa seni tekat.
3.      Mengenalpasti ciri-ciri tekat timbul. Tekat gubah, dan tekat perada.
Aktiviti
Pembelajaran Teori seni
Prosedur
1.      Guru menunjukkan gambar seni tekat.
2.      Guru memberi penerangan beserta contoh berkenaan seni tekat.
3.      Murid menyalin nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Teori PSV SPM pelangi.
Penerapan nilai
Ketekunan dan kerajinan.
Refleksi
Murid berminat mengikuti setiap isi pelajaran dan memberikan kerjasama dan respon yang baik semasa P&P.


Tarikh
20.08.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai mematuhi peraturan & undang-undang, kebebasan bersuara dan kebebasan beragama)
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Prihatin, tanggungjawab     
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang akta-akta yang berkaitan dengan perlembagaan negara, kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan peranan/kepentingan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar


Tarikh
20.08.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Anyaman
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini  pelajar dapat:
1.      Mengenali kraf anyaman mengkuang dan anyaman pandan.
2.      Memahami proses penyediaan daun dan proses menganyam.
3.      Mengkaji jenis kelarai berasaskan flora, fauna,rupa geometri, abstrak serta nama pereka dan tempat.

Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.      Guru memberikan penerangan tentang  kraf anyaman.
2.      Guru menunjukkan contoh anyaman dan gambar jenis-jenis kelarai.
3.      Murid mencatat nota dan melukis motif-motif kelarai di dalam buku nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Buku rujukan PSV  (Oxford Fajar)
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan perhatian semasa P&P.


Tarikh
21.08.2013 ( Rabu)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional.
Unit Pembelajaran
Seni halus ( Tekat)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Mengenalpasti unsur dan bentuk motif tekatan.
2.      Membeza pelbagai susunan bentuk motif.
Aktiviti
Pembelajaran Teori seni
Prosedur
1.      Guru memberi penerangan beserta contoh berkenaan seni tekat.
2.      Murid menyalin nota.
3.      Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Teori PSV SPM pelangi.
Penerapan nilai
Ketekunan dan kerajinan.
Refleksi
Murid berminat mengikuti setiap isi pelajaran dan memberikan kerjasama dan respon yang baik semasa P&P.


Tarikh
22.08.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)  
Tajuk
Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara dan sikap keterbukaan)   
Tujuan
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
BBM
Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat
Hasil pembelajaran
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta  menyatakan  maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang  dipelajari) 
Penerapan nilai
Kerjasama, tumpuan     
Aktiviti
Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang  persatuan/badan sukarelawan yang terdapat di Malaysia & cara-cara bersikap terbuka dengan keluarga, pihak sekolah dan masyarakat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota mereka


Tarikh
22.08.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional.
Unit Pembelajaran
Seni halus ( Tekat)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Mempelajari bahan, alatan dan proses seni tekat.
2.      Mengetahui kemasan dan pemeliharaan hasil karya seni tekat.
Aktiviti
Pembelajaran Teori seni
Prosedur
1.      Guru memberi penerangan beserta contoh berkenaan seni tekat.
2.      Murid menyalin nota.
3.      Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Teori PSV SPM pelangi.
Penerapan nilai
Ketekunan dan kerajinan.
Refleksi
Murid berminat mengikuti setiap isi pelajaran dan memberikan kerjasama dan respon yang baik semasa P&P.


Tarikh
23.08.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional
Unit Pembelajaran
Anyaman
Hasil pembelajaran
Pada akhir unit ini  pelajar dapat:
1.      Memahami fungsi dan rupa bentuk tembikar.
2.      Mengenali kepelbagaian  penampilan kraf anyaman melalui anyaman dimensi baru.
Aktiviti
Pembelajaran teori seni
Prosedur
1.      Guru memberikan penerangan isi pelajaran.
2.      Guru menerangkan fungsi dan rupa bentuk tembikar.
3.      Murid mencatat isi pelajaran dalam buku nota.
4.      Rumusan.
Keperluan
Buku rujukan PSV  (Oxford Fajar)
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Murid memberikan perhatian semasa P&P.


Tarikh
23.08.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional.
Unit Pembelajaran
Seni halus ( Tekat)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Memerhati dimensi baru dalam tekatan.
2.      Membandingkan seni tekat melayu, seni tekat masyarakat cina peranakan, dan seni tekat Indonesia.
Aktiviti
Pembelajaran Teori seni
Prosedur
1.      Guru memberi penerangan beserta contoh berkenaan seni tekat.
2.      Murid menyalin nota.
3.      Rumusan.
Keperluan
Rujukan : Teori PSV SPM pelangi.
Penerapan nilai
Ketekunan dan kerajinan.
Refleksi
Murid berminat mengikuti setiap isi pelajaran dan memberikan kerjasama dan respon yang baik semasa P&P.

1 comment: