Tarikh
|
19.08.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9
& 4K6
|
Masa
|
7.05
– 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan
seni visual
|
Bidang
|
Kraf
tradisional.
|
Unit
Pembelajaran
|
Seni halus ( Tekat)
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran murid dapat:
1. Mengetahui secara ringkas sejarah
tekat di Malaysia.
2. Meneliti ciri-ciri istimewa seni
tekat.
3. Mengenalpasti ciri-ciri tekat
timbul. Tekat gubah, dan tekat perada.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori seni
|
Prosedur
|
1. Guru menunjukkan gambar seni tekat.
2. Guru memberi penerangan beserta
contoh berkenaan seni tekat.
3. Murid menyalin nota.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan : Teori PSV SPM pelangi.
|
Penerapan
nilai
|
Ketekunan
dan kerajinan.
|
Refleksi
|
Murid berminat mengikuti setiap isi pelajaran dan
memberikan kerjasama dan respon yang baik semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
20.08.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral (pembentangan
kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)
|
Tajuk
|
Merangkumi
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai mematuhi peraturan &
undang-undang, kebebasan bersuara dan kebebasan beragama)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan
pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan,
buku teks, buku kerja dan kertas mahjung
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan
yang dibuat
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyedari dan
sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan
maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)
|
Penerapan
nilai
|
Prihatin, tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta
pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka
mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam
tentang akta-akta yang berkaitan dengan perlembagaan negara, kebebasan
bersuara, kebebasan beragama dan peranan/kepentingan media massa. Guru juga
meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks &
buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar
membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh
guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar memberi tumpuan
sepenuhnya ketika guru mengajar
|
|
|
Tarikh
|
20.08.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan seni
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir unit ini
pelajar dapat:
1. Mengenali kraf anyaman mengkuang dan
anyaman pandan.
2. Memahami proses penyediaan daun dan
proses menganyam.
3. Mengkaji jenis kelarai berasaskan
flora, fauna,rupa geometri, abstrak serta nama pereka dan tempat.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1. Guru memberikan penerangan
tentang kraf anyaman.
2. Guru menunjukkan contoh anyaman dan
gambar jenis-jenis kelarai.
3. Murid mencatat nota dan melukis
motif-motif kelarai di dalam buku nota.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Buku rujukan PSV (Oxford Fajar)
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid memberikan perhatian semasa
P&P.
|
|
|
Tarikh
|
21.08.2013 ( Rabu)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional.
|
Unit Pembelajaran
|
Seni halus
( Tekat)
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1. Mengenalpasti unsur dan bentuk motif
tekatan.
2. Membeza pelbagai susunan bentuk
motif.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
Teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan beserta contoh berkenaan seni tekat.
2.
Murid
menyalin nota.
3.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan :
Teori PSV SPM pelangi.
|
Penerapan
nilai
|
Ketekunan dan kerajinan.
|
Refleksi
|
Murid berminat
mengikuti setiap isi pelajaran dan memberikan kerjasama dan respon yang baik
semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
22.08.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan
Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)
|
Tajuk
|
Merangkumi Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara
dan sikap keterbukaan)
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang
dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku
kerja dan kertas mahjung
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk
pembentangan dan latihan yang dibuat
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyedari dan sentiasa peka
kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta
menyatakan maksud setiap nilai (hafalan
setiap nilai yang dipelajari)
|
Penerapan
nilai
|
Kerjasama,
tumpuan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar untuk
membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut
kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam
tentang persatuan/badan sukarelawan
yang terdapat di Malaysia & cara-cara bersikap terbuka dengan keluarga,
pihak sekolah dan masyarakat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan
perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan
perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta
pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar
meneruskan tugasan menyalin nota mereka
|
|
|
Tarikh
|
22.08.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional.
|
Unit
Pembelajaran
|
Seni halus
( Tekat)
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.
Mempelajari
bahan, alatan dan proses seni tekat.
2.
Mengetahui
kemasan dan pemeliharaan hasil karya seni tekat.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
Teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan beserta contoh berkenaan seni tekat.
2.
Murid
menyalin nota.
3.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan :
Teori PSV SPM pelangi.
|
Penerapan
nilai
|
Ketekunan dan kerajinan.
|
Refleksi
|
Murid berminat
mengikuti setiap isi pelajaran dan memberikan kerjasama dan respon yang baik
semasa P&P.
|
|
|
Tarikh
|
23.08.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional
|
Unit
Pembelajaran
|
Anyaman
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir unit ini
pelajar dapat:
1. Memahami fungsi dan rupa bentuk
tembikar.
2. Mengenali kepelbagaian penampilan kraf anyaman melalui anyaman
dimensi baru.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran teori seni
|
Prosedur
|
1. Guru memberikan penerangan isi
pelajaran.
2. Guru menerangkan fungsi dan rupa
bentuk tembikar.
3. Murid mencatat isi pelajaran dalam
buku nota.
4. Rumusan.
|
Keperluan
|
Buku rujukan PSV (Oxford Fajar)
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Murid memberikan perhatian semasa
P&P.
|
|
|
Tarikh
|
23.08.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional.
|
Unit
Pembelajaran
|
Seni halus
( Tekat)
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.
Memerhati
dimensi baru dalam tekatan.
2.
Membandingkan
seni tekat melayu, seni tekat masyarakat cina peranakan, dan seni tekat Indonesia.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran
Teori seni
|
Prosedur
|
1.
Guru
memberi penerangan beserta contoh berkenaan seni tekat.
2.
Murid
menyalin nota.
3.
Rumusan.
|
Keperluan
|
Rujukan :
Teori PSV SPM pelangi.
|
Penerapan
nilai
|
Ketekunan dan kerajinan.
|
Refleksi
|
Murid berminat
mengikuti setiap isi pelajaran dan memberikan kerjasama dan respon yang baik
semasa P&P.
|
Tuesday, 27 August 2013
RPH MINGGU 34
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
RPH dikemas kini. Teruskan ...
ReplyDelete