Tarikh
|
09.09.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9
& 4K6
|
Masa
|
7.05
– 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan
seni visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam benda )
-
Melukis berdasarkan gambar yang di berikan
oleh guru.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan karya yang kemas dan baik.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1.
Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan alam
benda kepada murid.
2.
Guru mengarahkan pelajar membuat peniruan
terhadap gambar yang diberikan.
3.
Guru menunjukkan cara melukis dengan ringkas.
4.
Murid membuat lukisan, guru memantau kerja
murid.
5.
Rumusan aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan – lukisan alam benda.
|
Penerapan nilai
|
Kekemasan dan kebersihan.
|
Refleksi
|
Murid menunjukkan minat terhadap
aktiviti yang dijalankan, P&P berjalan dengan baik. Murid tidak dapat
menyiapkan lukisan dan akan disambung pada P&P seterusnya.
|
|
|
Tarikh
|
10.09.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 –
8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio
Pendidikan Moral)
|
Tujuan
|
Memastikan
pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang
diminta oleh guru
|
BBM
|
Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar
|
Objektif P&P
|
Menyenaraikan
faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk
yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan
|
Hasil pembelajaran
|
Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang
diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut
|
Penerapan nilai
|
Kerjasama
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja
kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada
pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak
soalan yang diberi
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar
meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik
|
|
|
Tarikh
|
10.09.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 –
10.55
|
Subjek
|
Pendidikan seni
|
Bidang
|
Pembetulan peperiksaan percubaan
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori ( kertas 1)
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.
Mengetahui teknik menjawab dengan betul.
2.
Mengetahui jawapan yang betul bagi semua
soalan.
|
Aktiviti
|
Teori
|
Prosedur
|
1.
Guru membincangkan setiap soalan dengan teknik
yang betul dan jawapan setiap soalan.
2.
Murid bersama dengan guru bersama memberikan
jawapan yang betul.
3.
Guru membuat rumusan keseluruhan ujian kertas
teori.
|
Keperluan
|
Kertas soalan teori percubaan
PSV.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan.
|
Refleksi
|
Murid memberi kerjasama semasa
P&P dijalankan. Pelajaran disambung pada hari berikutnya kerana masa yang
tidak mengcukupi.
|
|
|
Tarikh
|
11.09.2013 ( Rabu)
|
Kelas
|
4K9 &
4K6
|
Masa
|
7.05- 8.15
(4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (Alam benda)
-
Menghasilkan ton pada lukisan ( media pensel )
-
Membuat kekemasan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid
dapat :
1. Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori PSV
|
Prosedur
|
1. 1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap
untuk dijadikan sebagai contoh.
2. 2.
Guru memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan ton pada lukisan
yang mereka lakarkan.
3. 3.
Guru membuat demonstrasi ringkas.
4. 4.
Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5. 5.
Rumusan aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat
penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat
semasa aktiviti dijalankan. Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan
lancar. Proses menghasilkan tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada P
& P hari berikutnya.
|
|
|
Tarikh
|
12.09.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 –
8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan
Moral)
|
Tujuan
|
Memastikan pelajar membuat dan
menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru
|
BBM
|
Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan
akhbar
|
Objektif P&P
|
Menyenaraikan faktor, kesan dan
langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan
amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan
|
Hasil pembelajaran
|
Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan
berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut
|
Penerapan nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja
kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada
pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak
soalan yang diberi
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat tekun
menyiapkan tugasan mereka yang belum selesai
|
|
|
Tarikh
|
12.09.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 &
4K9
|
Masa
|
8.15-9.25
( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (Alam benda)
-
Menghasilkan ton pada lukisan ( media pensel )
-
Membuat kekemasan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid
dapat :
1. Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori PSV
|
Prosedur
|
1. 1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap
untuk dijadikan sebagai contoh.
2. 2.
Guru memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan ton pada lukisan
yang mereka lakarkan.
3. 3.
Guru membuat demonstrasi ringkas.
4. 4.
Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5. 5.
Rumusan aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat
penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat
semasa aktiviti dijalankan. Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan
lancar.
|
|
|
Tarikh
|
13.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Pembetulan Peperiksaan Percubaan SPM (sambungan)
|
Unit Pembelajaran
|
Soalan Teori (Aneka Pilihan)
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. 1. Mengetahui
teknik menjawab dengan betul.
2. 2. Mengetahui
jawapan bagi kesemua soalan.
|
Aktiviti
|
Teori PSV
|
Prosedur
|
1. 1. Guru membincangkan setiap soalan dengan
2. teknik
yang betul dan jawapan setiap soalan
3. 2. Pelajar bersama-sama dengan guru memberi
4. jawapan
bagi setiap soalan
3. 3. Guru membuat
rumusan keseluruhan ujian kertas teori.
|
Keperluan
|
Rujukan: kertas soalan PSV percubaan SPM.
|
Penerapan nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi kerjasama semasa
aktiviti dijalankan. Pelajar dapat menyelesaikan semua soalan dan jawapan
kertas PSV 1.
|
|
|
Tarikh
|
13.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan
Seni Visual
|
Bidang
|
Seni halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (Alam benda)
-
Menghasilkan ton pada lukisan ( media pensel )
-
Membuat kekemasan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid
dapat :
2. Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran Teori PSV
|
Prosedur
|
1. 1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap
untuk dijadikan sebagai contoh.
2. 2.
Guru memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan ton pada lukisan
yang mereka lakarkan.
3. 3.
Guru membuat demonstrasi ringkas.
4. 4.
Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5. 5.
Rumusan aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
|
Penerapan nilai
|
Ketekunan
|
Refleksi
|
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat
penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa
aktiviti dijalankan. Pelajar dapat menyiapkan kerja pada masa P&P.
|
Saturday, 9 November 2013
RPH MINGGU 37
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment