Saturday, 9 November 2013

RPH MINGGU 37

Tarikh
09.09.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (alam benda )
-        Melukis berdasarkan gambar yang di berikan oleh guru.
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1.      Menghasilkan karya yang kemas dan baik.
Aktiviti
Pembelajaran amali
Prosedur
1.      Guru menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada murid.
2.      Guru mengarahkan pelajar membuat peniruan terhadap gambar yang diberikan.
3.      Guru menunjukkan cara melukis dengan ringkas.
4.      Murid membuat lukisan, guru memantau kerja murid.
5.      Rumusan aktiviti.
Keperluan
Bahan – lukisan alam benda.
Penerapan nilai
Kekemasan dan kebersihan.
Refleksi
Murid menunjukkan minat terhadap aktiviti yang dijalankan, P&P berjalan dengan baik. Murid tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada P&P seterusnya.


Tarikh
10.09.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru
BBM
Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar
Objektif P&P
Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan
Hasil pembelajaran
Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut
Penerapan nilai
Kerjasama  
Aktiviti
Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan membuat tugasan kerja kursus mereka dengan baik


Tarikh
10.09.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Pembetulan peperiksaan percubaan 
Unit Pembelajaran
Soalan Teori ( kertas 1)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1.      Mengetahui teknik menjawab dengan betul.
2.      Mengetahui jawapan yang betul bagi semua soalan.
Aktiviti
Teori
Prosedur
1.      Guru membincangkan setiap soalan dengan teknik yang betul dan jawapan setiap soalan.
2.      Murid bersama dengan guru bersama memberikan jawapan yang betul.
3.      Guru membuat rumusan keseluruhan ujian kertas teori.
Keperluan
Kertas soalan teori percubaan PSV.
Penerapan nilai
Ketekunan.
Refleksi
Murid memberi kerjasama semasa P&P dijalankan. Pelajaran disambung pada hari berikutnya kerana masa yang tidak mengcukupi.


Tarikh
11.09.2013 ( Rabu)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (Alam benda)
-        Menghasilkan ton pada lukisan ( media pensel )
-        Membuat kekemasan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1.      Menghasilkan karya yang baik dan kemas.
Aktiviti
Pembelajaran Teori PSV
Prosedur
1.      1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap untuk dijadikan sebagai contoh.
2.    2.  Guru memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan ton pada lukisan yang mereka lakarkan.
3.    3.  Guru membuat demonstrasi ringkas.
4.     4. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.     5. Rumusan aktiviti..

Keperluan
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan. Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Proses menghasilkan tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada P & P hari berikutnya.


Tarikh
12.09.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru
BBM
Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar
Objektif P&P
Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan
Hasil pembelajaran
Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut
Penerapan nilai
Tanggungjawab   
Aktiviti
Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi
Refleksi
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat tekun menyiapkan tugasan mereka yang belum selesai 


Tarikh
12.09.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (Alam benda)
-        Menghasilkan ton pada lukisan ( media pensel )
-        Membuat kekemasan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1.      Menghasilkan karya yang baik dan kemas.
Aktiviti
Pembelajaran Teori PSV
Prosedur
1.      1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap untuk dijadikan sebagai contoh.
2.    2.  Guru memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan ton pada lukisan yang mereka lakarkan.
3.    3.  Guru membuat demonstrasi ringkas.
4.     4. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.     5. Rumusan aktiviti..

Keperluan
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan. Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar.


Tarikh
13.09.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Pembetulan Peperiksaan Percubaan SPM (sambungan)
Unit Pembelajaran
Soalan Teori (Aneka Pilihan)
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     1. Mengetahui teknik menjawab dengan betul.
2.     2. Mengetahui jawapan bagi kesemua soalan.

Aktiviti
Teori PSV
Prosedur
1.       1. Guru membincangkan setiap soalan dengan   
2.            teknik yang betul dan jawapan setiap soalan
3.       2. Pelajar bersama-sama dengan guru memberi  
4.            jawapan bagi setiap soalan
3.     3. Guru membuat rumusan keseluruhan ujian kertas teori.

Keperluan
Rujukan: kertas soalan PSV percubaan SPM.

Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat menyelesaikan semua soalan dan jawapan kertas PSV 1.


Tarikh
13.09.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (Alam benda)
-        Menghasilkan ton pada lukisan ( media pensel )
-        Membuat kekemasan
Hasil pembelajaran
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
2.      Menghasilkan karya yang baik dan kemas.
Aktiviti
Pembelajaran Teori PSV
Prosedur
1.      1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap untuk dijadikan sebagai contoh.
2.    2.  Guru memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan ton pada lukisan yang mereka lakarkan.
3.    3.  Guru membuat demonstrasi ringkas.
4.     4. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.     5. Rumusan aktiviti..

Keperluan
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
Penerapan nilai
Ketekunan
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan. Pelajar dapat menyiapkan kerja  pada masa P&P.

No comments:

Post a Comment