Tarikh
|
16.09.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9
& 4K6
|
Masa
|
7.05
– 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan
seni visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (alam benda)
1.
Meniru gambar buah-buahan.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1.
1.
Menghasilkan
karya yang baik dan kemas
2.
hampir
sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1. 1. Guru memberi menunjukkan beberapa
2. contoh lukisan alam benda kepada pelajar
3. untuk
4. menjadi inspirasi dalam karya meraka.
3. 2. Guru memberikan gambar kepada
pelajar dan
4. mengarahkan pelajar untuk membuat
5. peniruan
6. terhadap gambar tersebut.
7. 3.
Guru membuat demonstrasi ringkas.
8. 4. Pelajar membuat lakaran.
Guru membuat
9. pemantauan dan bimbingan.
10. 5. Rumusan aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar
buah-buahan.
|
Penerapan
nilai
|
Kekemasan dan kebersihan
|
Refleksi
|
P&P TIDAK
DIJALANKAN. CUTI PERSEKOLAHAN.
|
|
|
Tarikh
|
17.09.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan
Moral
|
Tajuk
|
(Ulangkaji Pelajaran) = Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme,
Hak Asasi Manusia, Demokrasi, Keamanan & Keharmonian (menjawab soalan
latihan Pendidikan Moral)
|
Tujuan
|
Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur /
esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan
dalam kelas
|
BBM
|
Buku teks, lembaran kerja, buku
latihan, kertas mahjung
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan
nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku
dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang
diberikan
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan
tepat disertai dengan kata kunci yang penting
|
Penerapan
nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat /
menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada
masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara
menjawab soalan yang betul
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar namun
masih terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan latihan dan tindakan
telah diambil oleh guru dengan meminta mereka menjawabnya di papan hitam
|
|
|
Tarikh
|
17.09.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan seni
|
Bidang
|
rekabentuk (rekabentuk hiasan dalaman)
|
Unit
Pembelajaran
|
Soalan Teori Reka bentuk hiasan
dalaman
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjawab soalan
dengan baik.
|
Aktiviti
|
Kuiz teori.
|
Prosedur
|
1. Guru memberi 40
soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2. 10 minit
terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan
Pelangi
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi kerjasama semasa
aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat
menjawab lebih dari 20 soalan.
|
|
|
Tarikh
|
18.09.2013 ( Rabu)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam benda)
Meniru
gambar buah-buahan.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1. 1. Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1. 1.
Guru memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar
untuk menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2. 2.
Guru memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat
peniruan terhadap gambar tersebut.
3. 3.
Guru membuat demonstrasi ringkas.
4. 4.
Pelajar membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5. 5.
Rumusan aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar buah-buahan.
|
Penerapan
nilai
|
Kekemasan dan kebersihan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan
minat semasa membuat aktiviti melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan
lukisan dan akan disambung pada P&P seterusnya.
|
|
|
Tarikh
|
19.09.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
(Ulangkaji
Pelajaran) = Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri,
Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi,
Keamanan & Keharmonian (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
|
Tujuan
|
Memastikan pelajar membuat
latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan
latihan yang dilaksanakan dalam kelas
|
BBM
|
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan, kertas mahjung
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang
isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan
soalan-soalan latihan yang diberikan
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyatakan maksud
setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang
penting
|
Penerapan
nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang
diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan
jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan
latihan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan meminta mereka
menjawabnya di papan hitam
|
|
|
Tarikh
|
19.09.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (buah-buahan)
· 1.
Menghasilkan ton pada lukisan(media pensel)
· 2.
Membuat kekemasan
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1. 1.
Menghasilkan karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1. 1.
Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan proses mewarna lukisan dengan
memasukkan ton pada objek untuk menunjukkan 3 dimensi.
2. 2.
Guru membuat pemantauan dan memberi bimbingan
3. 3.
Guru mengkritik karya pelajar supaya dapat menjadi panduan pada masa akan
datang.
4. 4.
Guru membuat rumusan aktiviti yang telah dibuat.
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
|
Penerapan
nilai
|
Kekemasan dan
kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru
membuat penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan
minat semasa aktiviti dijalankan. Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan
lancar. Pelajar dapat menyiapkan tugasan seperti yang dirancang.
|
|
|
Tarikh
|
20.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional (batik)
|
Unit
Pembelajaran
|
Soalan Teori kraf tradisional batik
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. 1. Menjawab
soalan dengan baik.
|
Aktiviti
|
Kuiz teori.
|
Prosedur
|
1. 1. Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan
jawab dalam masa 60 minit.
2. 2. 10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat
pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan
Pelangi
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi kerjasama semasa
aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat
menjawab lebih dari 20 soalan.
|
|
|
Tarikh
|
20.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional (batik)
|
Unit
Pembelajaran
|
Soalan Teori kraf tradisional batik
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. 1.
Menjawab soalan dengan baik.
|
Aktiviti
|
Kuiz teori.
|
Prosedur
|
1. 1. Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan
jawab dalam masa 60 minit.
2. 2. 10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat
pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan.
Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20
soalan.
|
Saturday, 9 November 2013
RPH MINGGU 38
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment