Saturday, 9 November 2013

RPH MINGGU 38

Tarikh
16.09.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (alam benda)
          1. Meniru gambar buah-buahan.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:

1.       1. Menghasilkan karya yang baik dan kemas   
2.            hampir sama dengan gambar yang diberi.
Aktiviti
Pembelajaran amali
Prosedur
1.     1. Guru memberi menunjukkan beberapa   
2.         contoh lukisan alam benda kepada pelajar  
3.         untuk    
4.         menjadi inspirasi dalam karya meraka.
3.       2. Guru memberikan gambar kepada pelajar dan  
4.           mengarahkan pelajar untuk membuat
5.           peniruan   
6.           terhadap gambar tersebut.
7.       3.  Guru membuat demonstrasi ringkas.
8.       4.  Pelajar membuat lakaran. Guru membuat  
9.            pemantauan dan bimbingan.
10.    5. Rumusan aktiviti.

Keperluan
Bahan: gambar buah-buahan.
Penerapan nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
P&P TIDAK DIJALANKAN. CUTI PERSEKOLAHAN.


Tarikh
17.09.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 (Ulangkaji Pelajaran) = Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi, Keamanan & Keharmonian (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas 
BBM
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan, kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting
Penerapan nilai
Kesungguhan 
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul
Refleksi
P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan latihan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan meminta mereka menjawabnya di papan hitam


Tarikh
17.09.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
rekabentuk (rekabentuk hiasan dalaman)
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Reka bentuk hiasan dalaman
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.

Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2.     10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.

Keperluan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.


Tarikh
18.09.2013 ( Rabu)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (alam benda)
          Meniru gambar buah-buahan.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:

1.    1.  Menghasilkan karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.

Aktiviti
Pembelajaran amali
Prosedur
1.     1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.     2. Guru memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat peniruan terhadap gambar tersebut.
3.     3. Guru membuat demonstrasi ringkas.
4.     4. Pelajar membuat lakaran. Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.     5. Rumusan aktiviti.

Keperluan
Bahan: gambar buah-buahan.
Penerapan nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada P&P seterusnya.


Tarikh
19.09.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 (Ulangkaji Pelajaran) = Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi, Keamanan & Keharmonian (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas 
BBM
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan, kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting
Penerapan nilai
Kesungguhan 
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul
Refleksi
P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan latihan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan meminta mereka menjawabnya di papan hitam


Tarikh
19.09.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (buah-buahan)
·          1. Menghasilkan ton pada lukisan(media pensel)
·          2. Membuat kekemasan

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:

1.     1. Menghasilkan karya yang baik dan kemas.

Aktiviti
Pembelajaran amali
Prosedur
1.     1. Guru mengarahkan pelajar untuk menyiapkan proses mewarna lukisan dengan memasukkan ton pada objek untuk menunjukkan 3 dimensi.
2.     2. Guru membuat pemantauan dan memberi bimbingan
3.     3. Guru mengkritik karya pelajar supaya dapat menjadi panduan pada masa akan datang.
4.     4. Guru membuat rumusan aktiviti yang telah dibuat.

Keperluan
Rujukan: contoh lukisan alam benda.
Penerapan nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan. Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Pelajar dapat menyiapkan tugasan seperti yang dirancang.


Tarikh
20.09.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional (batik)
Unit Pembelajaran
Soalan Teori kraf tradisional batik
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     1. Menjawab soalan dengan baik.

Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
1.     1.  Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2.     2.  10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.

Keperluan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.


Tarikh
20.09.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional (batik)
Unit Pembelajaran
Soalan Teori kraf tradisional batik
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     1. Menjawab soalan dengan baik.

Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
1.     1.  Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2.     2.  10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.

Keperluan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.

No comments:

Post a Comment