Saturday, 9 November 2013

RPH MINGGU 39

Tarikh
23.09.2013 ( Isnin)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05 – 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
Subjek
Pendidikan seni visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (alam benda)
       -    Meniru gambar bunga raya.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:

1.     1. Menghasilkan karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.

Aktiviti
Pembelajaran amali
Prosedur
1.   1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.   2. Guru memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat peniruan terhadap gambar tersebut.
3.   3. Guru membuat demonstrasi ringkas.
4.   4. Pelajar membuat lakaran. Guru membuat
      5. pemantauan dan bimbingan.
5.   6. Rumusan aktiviti.

Keperluan
Bahan: gambar bunga raya.
Penerapan nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada P&P seterusnya.


Tarikh
24.09.2013 ( Selasa)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 (Ulangkaji Pelajaran) = Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi, Keamanan & Keharmonian (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas 
BBM
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan, kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting
Penerapan nilai
Kesungguhan 
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul
Refleksi
P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan latihan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan meminta mereka menjawabnya di papan hitam


Tarikh
24.09.2013 ( Selasa)
Kelas
5K4
Masa
9.45 – 10.55
Subjek
Pendidikan seni
Bidang
Kraf tradisional batik
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Kraf tradisional batik
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.

Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2.     10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.

Keperluan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.


Tarikh
25.09.2013 ( Rabu)
Kelas
4K9 & 4K6
Masa
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (alam benda)
       -    Meniru gambar kasut.

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:

1.     1. Menghasilkan karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.

Aktiviti
Pembelajaran amali
Prosedur
1.   1. Guru memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2.   2. Guru memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat peniruan terhadap gambar tersebut.
3.   3. Guru membuat demonstrasi ringkas.
4.   4. Pelajar membuat lakaran. Guru membuat
      5. pemantauan dan bimbingan.
5.   6. Rumusan aktiviti.

Keperluan
Bahan: gambar kasut.
Penerapan nilai
Kekemasan dan kebersihan
Refleksi
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada P&P seterusnya.


Tarikh
26.09.2013 ( Khamis)
Kelas
4K5
Masa
7.05 – 8.15
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
 (Ulangkaji Pelajaran) = Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi, Keamanan & Keharmonian (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
Tujuan
Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas 
BBM
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan, kertas mahjung
Objektif P&P
Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan
Hasil pembelajaran
Menyatakan  maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting
Penerapan nilai
Kesungguhan 
Aktiviti
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul
Refleksi
P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan latihan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan meminta mereka menjawabnya di papan hitam


Tarikh
26.09.2013 ( Khamis)
Kelas
4K6 & 4K9
Masa
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Seni Halus
Unit Pembelajaran
Lukisan (buah epal)
          Melakar dan meniru semula gambar buah epal

Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:

1.     Menghasilkan karya yang baik dan kemas.

Aktiviti
Pembelajaran amali
Prosedur
1.     Guru memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap untuk dijadikan sebagai contoh.
2.     Guru memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan lakaran buah epal
3.     Guru membuat demonstrasi ringkas.
4.     Guru membuat pemantauan dan bimbingan.
5.     Rumusan aktiviti..

Keperluan
Rujukan: contoh lukisan buah epal.
Penerapan nilai
Kekemasan dan kebersihan

Refleksi
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat semasa aktiviti dijalankan. Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan lancar. Proses menghasilkan tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada P & P hari berikutnya.


Tarikh
27.09.2013 (Jumaat)
Kelas
5K4
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional ukiran kayu
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Kraf tradisional ukiran kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.

Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2.     10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.

Keperluan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.


Tarikh
27.09.2013 (Jumaat)
Kelas
4K9
Masa
8.15 -9.25
Subjek
Pendidikan Seni Visual
Bidang
Kraf tradisional ukiran kayu
Unit Pembelajaran
Soalan Teori Kraf tradisional ukiran kayu
Hasil pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.     Menjawab soalan dengan baik.

Aktiviti
Kuiz teori.
Prosedur
1.     Guru memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2.     10 minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.

Keperluan
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
Penerapan nilai
Kerajinan
Refleksi
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.

No comments:

Post a Comment