Tarikh
|
23.09.2013 ( Isnin)
|
Kelas
|
4K9
& 4K6
|
Masa
|
7.05
– 8.15 Pagi (4K9) & 11.30 – 12.40 Tgh (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan
seni visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (alam benda)
-
Meniru gambar bunga raya.
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1. 1. Menghasilkan
karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang diberi.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1. 1. Guru memberi menunjukkan
beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk menjadi inspirasi
dalam karya meraka.
2. 2. Guru memberikan gambar
kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat peniruan terhadap gambar
tersebut.
3. 3. Guru membuat demonstrasi
ringkas.
4. 4. Pelajar membuat lakaran.
Guru membuat
5. pemantauan
dan bimbingan.
5. 6. Rumusan aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar bunga raya.
|
Penerapan
nilai
|
Kekemasan dan kebersihan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar.
Pelajar menunjukkan minat semasa membuat aktiviti melukis ini. Pelajar tidak
dapat menyiapkan lukisan dan akan disambung pada P&P seterusnya.
|
|
|
Tarikh
|
24.09.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan
Moral
|
Tajuk
|
(Ulangkaji Pelajaran) = Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri, Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme,
Hak Asasi Manusia, Demokrasi, Keamanan & Keharmonian (menjawab soalan
latihan Pendidikan Moral)
|
Tujuan
|
Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur /
esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan
dalam kelas
|
BBM
|
Buku teks, lembaran kerja, buku
latihan, kertas mahjung
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan
nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku
dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang
diberikan
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan
tepat disertai dengan kata kunci yang penting
|
Penerapan
nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat / menjawab
soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang
sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab
soalan yang betul
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar namun
masih terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan latihan dan tindakan
telah diambil oleh guru dengan meminta mereka menjawabnya di papan hitam
|
|
|
Tarikh
|
24.09.2013 ( Selasa)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
9.45 – 10.55
|
Subjek
|
Pendidikan seni
|
Bidang
|
Kraf tradisional batik
|
Unit
Pembelajaran
|
Soalan Teori Kraf tradisional batik
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjawab soalan
dengan baik.
|
Aktiviti
|
Kuiz teori.
|
Prosedur
|
1. Guru memberi 40
soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2. 10 minit terakhir,guru
dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan
Pelangi
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi kerjasama semasa
aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat
menjawab lebih dari 20 soalan.
|
|
|
Tarikh
|
25.09.2013 ( Rabu)
|
Kelas
|
4K9 & 4K6
|
Masa
|
7.05- 8.15 (4K9) pemulihan & 8.15 – 9.25 (4K6)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit Pembelajaran
|
Lukisan (alam benda)
- Meniru
gambar kasut.
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1. 1.
Menghasilkan karya yang baik dan kemas hampir sama dengan gambar yang
diberi.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1. 1. Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh lukisan alam benda kepada pelajar untuk
menjadi inspirasi dalam karya meraka.
2. 2. Guru
memberikan gambar kepada pelajar dan mengarahkan pelajar untuk membuat
peniruan terhadap gambar tersebut.
3. 3. Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4. 4. Pelajar
membuat lakaran. Guru membuat
5. pemantauan dan bimbingan.
5. 6. Rumusan
aktiviti.
|
Keperluan
|
Bahan: gambar kasut.
|
Penerapan
nilai
|
Kekemasan dan kebersihan
|
Refleksi
|
P&P berjalan dengan lancar. Pelajar menunjukkan
minat semasa membuat aktiviti melukis ini. Pelajar tidak dapat menyiapkan
lukisan dan akan disambung pada P&P seterusnya.
|
|
|
Tarikh
|
26.09.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K5
|
Masa
|
7.05 – 8.15
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
(Ulangkaji
Pelajaran) = Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri,
Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi,
Keamanan & Keharmonian (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral)
|
Tujuan
|
Memastikan pelajar membuat
latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan
latihan yang dilaksanakan dalam kelas
|
BBM
|
Buku teks, lembaran kerja, buku latihan, kertas mahjung
|
Objektif
P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas
tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang
isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan
soalan-soalan latihan yang diberikan
|
Hasil
pembelajaran
|
Menyatakan maksud
setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang
penting
|
Penerapan
nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang
diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru
menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang
betul
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan
latihan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan meminta mereka
menjawabnya di papan hitam
|
|
|
Tarikh
|
26.09.2013 ( Khamis)
|
Kelas
|
4K6 & 4K9
|
Masa
|
8.15-9.25 ( 4K6) 11.30- 12.40 (4K9)
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Seni Halus
|
Unit
Pembelajaran
|
Lukisan (buah epal)
Melakar
dan meniru semula gambar buah epal
|
Hasil pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran Pelajar dapat:
1. Menghasilkan
karya yang baik dan kemas.
|
Aktiviti
|
Pembelajaran amali
|
Prosedur
|
1. Guru
memberi menunjukkan beberapa contoh karya pelajar yang telah siap untuk
dijadikan sebagai contoh.
2. Guru
memberi tugasan kepada pelajar untuk menghasilkan lakaran buah epal
3. Guru
membuat demonstrasi ringkas.
4. Guru
membuat pemantauan dan bimbingan.
5. Rumusan
aktiviti..
|
Keperluan
|
Rujukan: contoh lukisan buah epal.
|
Penerapan
nilai
|
Kekemasan dan kebersihan
|
Refleksi
|
Pelajar menunjukkan respon yang baik semasa guru membuat
penerangan dan menunjukkan contoh lukisan. Pelajar juga menunjukkan minat
semasa aktiviti dijalankan. Secara keseluruhan, P&P berjalan dengan
lancar. Proses menghasilkan tidak dapat disiapkan dan akan disambung pada P
& P hari berikutnya.
|
|
|
Tarikh
|
27.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K4
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional ukiran kayu
|
Unit
Pembelajaran
|
Soalan Teori Kraf tradisional
ukiran kayu
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjawab
soalan dengan baik.
|
Aktiviti
|
Kuiz teori.
|
Prosedur
|
1. Guru
memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2. 10
minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV
SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi
kerjasama semasa aktiviti dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua
pelajar dapat menjawab lebih dari 20 soalan.
|
|
|
Tarikh
|
27.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
8.15 -9.25
|
Subjek
|
Pendidikan Seni Visual
|
Bidang
|
Kraf tradisional
ukiran kayu
|
Unit
Pembelajaran
|
Soalan Teori Kraf
tradisional ukiran kayu
|
Hasil
pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menjawab
soalan dengan baik.
|
Aktiviti
|
Kuiz teori.
|
Prosedur
|
1. Guru
memberi 40 soalan kepada pelajar dan jawab dalam masa 60 minit.
2. 10
minit terakhir,guru dan pelajar membuat pembetulan jawapan.
|
Keperluan
|
Rujukan: Teori PSV SPM terbitan Pelangi
|
Penerapan
nilai
|
Kerajinan
|
Refleksi
|
Pelajar memberi kerjasama semasa aktiviti
dijalankan. Keputusan juga agak baik kerana semua pelajar dapat menjawab
lebih dari 20 soalan.
|
Saturday, 9 November 2013
RPH MINGGU 39
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment